خانواده هاي قربانيان قتل عام دوره استعمار انگليس، عذرخواهي نخست وزير اين کشور را خواستار شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،  آن دسته از مردم هند که اقوام خود را در قتل عام دوران استعمارگري انگليس از دست داده اند، از ديويد کامرون نخست وزير انگليس خواستند تا به خاطر اين فجايع عذرخواهي کند. کامرون، اولين نخست وزير انگليس خواهد بود که قرار است در دوران فعاليت رسمي خود در مراسم يادبود اين قربانيان شرکت کند. کامرون همچنين روز چهارشنبه در امريتسار که صحنه قتل عام شهروندان بي دفاع بوده است، تاج گل قرار خواهد داد. 
ماهاتما گاندي، پدر جنبش استقلال هند گفته بود کشتارهاي سال 1919 که در بين هندي ها به  قتل عام جليانواله باغ شهرت دارد، موسسات امپراطوري انگليس را به لرزه در آورده است. در اين حادثه ، گروهي از نظاميان انگليس به دنبال دوره اي از ناآرامي ها، بدون هشدار قبلي به سمت مردم بي دفاع در شمال هند تيراندازي و صدها نفر را قتل عام کردند. 
سفر کامرون به محل حادثه و توقف او در محل به معناي عذرخواهي نيست، اما دستکم نشان مي دهد که او اين واقعه را لکه ننگي در تاريخ انگليس مي داند. بوشان بِل، رئيس اتحاديه خانواده افراد کشته شده در حادثه جليانواله باغ گفت کامرون بايد از اقوام قربانيان عذرخواهي کند. 
وي روز سه شنبه اظهار داشت:  ما از کامرون مي خواهيم که از بستگان افراد کشته شده در قتل عام جليانواله باغ عذرخواهي کند، زيرا افراد بي گناه بسياري بر اثر شليک گلوله جان باخته اند . 
کامرون که براي افزايش روابط تجاري و سرمايه گذاري مشترک، به هند سفر کرده است در سومين روز سفر خود از محل اين قتل عام بازديد خواهد کرد. برخي مي گويند اين اقدام کامرون با هدف جلب رضايت يک و نيم ميليون نفر شهروند هندي تبار در انگليس پيش از برگزاري انتخابات سال 2015 در اين کشور، صورت مي گيرد. انگليس در گزارش خود در سال 1919، شمار کشته ها و زخميان قتل عام جليانواله باغ را به ترتيب سيصد و هفتاد و نه و هزار و دويست نفر اعلام کرده بود. با وجود اين، تحقيقات جنبش هوادار استقلال در هند نشان مي دهد حدود هزار نفر در اين حادثه قتل عام شده اند. 
رِجينالد داير، سرتيپ انگليسي که فرمان تيراندازي را صادر کرده بود، علت تصميم خود را لزوم آموختن درس اخلاقي به مردم ايالت پنجاب هند عنوان کرده بود! 
کامرون همچنين قرار است از معبد طلايي در امريتسار که جزء زيارتگاه هاي اقوام سيک است، بازديد کند. وي همچنين نظر خود را درباره قتل عام ها در دفتر يادبود، خواهد نوشت. 
تِک چاند، يکي از مردم محلي مي گويد عذرخواهي کامرون مي تواند التيامي براي زخم هاي کهنه ما باشد. ما هندي ها طبق رسوم خود به مهمان خوشامد مي گوييم. اگر او پوزش بخواهد، آنگاه تا حدي از دردهاي ما کاسته خواهد شد. 
بسياري از مورخان، قتل عام امريتسار را نقطه عطفي مي دانند که به تضعيف حکومت انگليس در هند منجر شد. 





برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار