مسئول دبيرخانه کميته فني سازمان هواپيمايي کشوري گفت: براساس ابلاغ بخشنامه 15257 اين سازمان در تاريخ 91/03/21، تمامي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و شرکت هاي هواپيمايي ملزم به صدور بليت پروازهاي داخلي به زبان فارسي هستند.

محمدحسين اکبري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ضمن بيان اين مطلب که بخشنامه مذکور در تاريخ هاي 91/06/15 و 91/08/15 ابلاغ و همواره بر اجراي آن تاکيد شده است، اظهار داشت: عدم اجراي اين دستورالعمل، تخلف محسوب شده و برابر مقررات مربوطه با متخلفان برخورد و در صورت لزوم به مراجع ذي صلاح جهت برخورد قانوني معرفي مي شوند.

وي افزود: در همين راستا طي يکماه گذشته 5 دفتر خدمات مسافرت هوايي به علت عدم صدور بليت هاي الکترونيکي پروازهاي داخلي به زبان فارسي، به مدت سه ماه تعليق شد.

مسئول دبيرخانه کميته فني سازمان هواپيمايي کشوري در ادامه خاطرنشان کرد: در فصل دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اصول پانزدهم و هفدهم، فارسي بودن زبان و خط رسمي کشور، همچنين مبناي کار ادارات دولتي بر تاريخ هجري شمسي تصريح شده است.

اکبري گفت: به موجب قانون "تعيين حدود مسئوليت شرکت هاي هواپيمايي ايران در پروازهاي داخلي مصوب 1364"، مسئوليت شرکت هاي هواپيمايي ايراني در مورد حمل و نقل مسافر و بار در پروازهاي داخلي در حدود مسئوليت مقرر در پروازهاي بين المللي مذکور در کنوانسيون ورشو و پروتکل اصلاحي آن (امضاء شده در لاهه) در نظر گرفته شده و اين کنوانسيون به منظور يکسان کردن مقررات حمل و نقل هوايي بين المللي منعقد شده است.

وي در ادامه افزود: بهره گيري از فناوري روز بازرگاني هواپيمايي و صدور بليت هاي الکترونيکي در پروازهاي داخلي با توجه به مزايا و تسهيلات موجود براي مسافران، مورد توجه کليه شرکت هاي هواپيمايي داخلي قرار گرفته است.

مسئول دبيرخانه کميته فني سازمان هواپيمايي کشوري، افزود: با استناد به قوانين فوق الذکر و ابلاغ بخشنامه اين سازمان، دفاتر فروش هريک از شرکت هاي هواپيمايي داخلي و دفاتر خدمات مسافرت هوايي ملزم هستند تمامي اسناد حمل و نقل هوايي مسافر، اعم از بليت هاي اينترنتي و يا الکترونيکي را براي هموطنان ايراني به زبان فارسي و تاريخ هجري شمسي صادر و ارائه کنند و استفاده از زبان و يا خط ديگر انتخابي است.

اکبري با بيان اين مطلب، در جلسات مکرر با نمياندگان دفاتر خدمات مسافرت هوايي نيز از عدم درج زبان فارسي در بليت هاي الکترونيکي به عنوان نقض صريح قانون اساسي و نظامات دولتي ياد شده، هشدار داد: تکرار تخلف از سوي دفاتر خدمات مسافرت هوايي، منجر به لغو مجوز فعاليت آنها خواهد شد./س
برچسب ها: قانون ، مسافر ، کنوانسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار