اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری حضرت عبدالعظیم(ع) در حالی برگزار شد که داود میرباقری کارگردان و داریوش ارجمند بازیگر نقش آن حضرت در "مسافر ری" تجلیل شده و از کتاب "ری قبله تهران" رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این مراسم اختتامیه عصر سه شنبه اول اسفند ماه از ساعت 15 تا 17 با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحسان قاضی زاده هاشمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر جشنواره، آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، حجت الاسلام سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری، امیرحسین باقرنژاد فرماندار ویژه شهرستان ری، علی نصیری فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران، مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری، ائمه جمعه و جماعات، هنرمندان و اندیشمندان در تالار شیخ صدوق واقع درضلع جنوبی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر این جشنواره در این مراسم گفت: جشنواره حضرت عبدالعظیم(ع) یک جشنواره معنوی با ساختار فرهنگی- هنری بود که در سه حوزه اصلی و دو بخش جانبی برگزار شد و با برنامه ریزی هایی که از شش ماه پیش صورت گرفت، برای نخستین بار جشنواره حضرت عبدالعظیم(ع) را با محوریت "ری، قبله گاه تهران" برگزار کردیم.
سید احسان قاضی زاده هاشمی افزود: در این جشنواره علاوه بر پرداختن به شخصیت آن حضرت به عنوان یک چهره از خاندان امامت و ولایت، دو نگاه ویژه نیز وجود داشت؛ نخست نگاه ویژه به اثرگذاری تاریخی، فرهنگی و سیاسی ری و نگاه دوم، محوریت موضوع زیارت و معنویت میان مردم تهران بود.

مردم تهران نیازمند توسعه فرهنگ زیارت و اخلاق هستند 
وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره کاری اعتقادی و معرفتی بود که شش ماه برای آن برنامه‌ریزی کردیم چراکه مردم تهران نیازمند توسعه فرهنگ زیارت و اخلاق هستند و حضرت عبدالعظیم(ع) یک ویژگی خاص برای تهران و مردم شریف آن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، هدف از برگزاری جشنواره حضرت عبدالعظیم(ع) را یک برنامه با ساختار فرهنگی هنری و با هدف گذاری معنوی - مذهبی عنوان کرد و ادامه داد: حضرت عبدالعظیم(ع) شهرستان ری را به یک قطب مذهبی معنوی و شیعی در ایران تبدیل کرده است.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی بیشتر سید الکریم(ع) به مردم و گسترش معنویت و ارادت به ولی فقیه زمان دانست و یادآور شد: حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) یک چهره نامدار است که محضر چهار امام معصوم(ع) را درک کرده است و این شخصیت معنوی، سیاسی و جهادی می ‌بایست به عنوان یک الگو معرفی شود.
قاضی‌ زاده هاشمی در خصوص اهداف این جشنواره نیز اظهار داشت: این برنامه با ساختار فرهنگی و با هدف‌گذاری مذهبی، معنوی و تاریخی برای اولین ‌بار است که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌ شود؛ البته در سال‌های قبل چنین جشنواره‌ ای با محوریت امام رضا(ع) تدارک دیده شده بود که امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره آن بوده ‌ایم و خوشبختانه توانسته است در کشور و برخی از کشورهای خارجی جایگاه خود را ایجاد کند.
وی در خصوص محورهای این جشنواره گفت: این جشنواره با موضوعات علمی، هنری، فرهنگی، بصیرت دانش آموزی و کودک و نوجوان در رشته‌ های مختلف و با محوریت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و تأثیر این محدث بزرگوار در تاریخ 150 سال اخیر ایران برگزار شد.

رونمایی از دو کتاب و شش تابلو نقاشی از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) 
همچنین در این مراسم از کتاب "ری قبله تهران" به قلم سیروس سعدوندیان با حضور وزیر ارشاد رونمایی شد که این کتاب به بررسی نقش آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تحولات 150 سال اخیر ایران پرداخته است.
همچنین کتاب "فرد و جامعه متعالی از کلام امام رضا(ع)" به قلم محمد شجاعی و شش تابلو نقاشی از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رونمایی شد.
همچنین بنا به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، اثر فاخر نقاشی پرده خوانی که توسط "منصور وفایی" از اساتید به نام عرصه هنر به تصویر کشیده شده و در مراسم افتتاحیه از آن رونمایی شد، به موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اهدا شد.
تجلیل از میرباقری/ داریوش ارجمند خادم افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شد
در ادامه این مراسم از داود میرباقری، کارگردان "مسافر ری"، داریوش ارجمند بازیگر نقش حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در این فیلم و همچنین خانواده شهیدان شاملو و رضا قشقاوی تجلیل شد؛ همچنین حکم خادم افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت کشور تقدیم شد.
انتقاد میرباقری از همکاری نکردن افرادی که اطلاعات در اختیار دارند
داود میرباقری کارگردان "مسافر ری" در این مراسم گفت: یکی از مشکلات اسامی ما در تولید آثار بزرگ هنری، همکاری نکردن افرادی است که اطلاعات در اختیار دارند.
وی ادامه داد: فیلم "مسافر ری" را با منابع محدود ساختم و کسی هم به ما کمکی نکرد اما این اثر را ساختم تا شخصیت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) جلوه بیشتری یابد.
میرباقری تأکید کرد: با مطالعه درباره حضرت، این سئوال برایم پیش آمد که چرا در کنار ایشان زندگی می‌ کنیم اما نمی‌ دانیم که ایشان چه شخصیتی دارند؛ همین انگیزه باعث شد تا برای ساخت "مسافر ری" اقدام کنم.
وی اضافه کرد: "مسافر ری" قرار بود به شکل سریال شود اما به خاطر مشکلات تولید، به صورت فیلمی بلند ساخته شد؛ البته یکی از بزرگترین مشکلات ما در تولید آثار هنری، همکاری نکردن افرادی است که علم و اطلاعات در اختیار دارند و اگر نارساهایی هم در "مسافر ری" وجود داشته، به دلیل همین نبودن اطلاعات کامل است.
پهلوانان و مرشدان پیشکسوت استان تهران تجلیل شدند
همچنین در بخش جنبی جشنواره فرهنگی هنری حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از پهلوانان و مرشدان پیشکسوت استان تهران تجلیل شد.
مراسم تقدیر از پهلوانان و مرشدان پیشکسوت استان تهران ظهر سه شنبه در زورخانه سرتخت شهرستان ری برگزار شد که در این مراسم، جمعی از ورزشکاران عرصه پهلوانی و پیشکسوتان ورزش باستانی حضور داشتند.
همخوانی و منقبت‌ خوانی مرشدان برتر کشور در وصف حضرت عبدالعظیم (ع)، اجرای هنرهای فردی ورزش پهلوانی و زورخانه ‌ای از رده‌ های نونهالان تا قهرمانان کشوری و پیشکسوتان به نمایش درآمد و در ادامه از حجت‌الله غروی،‌ قدرت‌الله نفر، علی شریفی، محمد مهربان ‌زاده، ناصر بختیاری، عباس گل باغی ‌پور، رضا رضایی ‌منش، جواد نفر و یدالله خواجه ‌وندی به عنوان پیشکسوتان ورزش باستانی و پهلوانی و همچنین از محمدرضا قنبری، مهدی قربانی، عباس جعفری، حسین شکوهی و قدرت‌الله قربانی به عنوان قهرمانان جوان و نوجوان کشوری تقدیر شد.
حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) سال 172 یا 173هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود؛ وی فرزند عبدالله بن علی،‌ از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت می ‌رسد.
مدت 79 سال عمر او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علی النّقی(ع) مقارن بوده و محضر مبارک امام رضا(ع)، امام محمّد تقی(ع) و امام هادی(ع) را درک و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار