مدير عامل شرکت نفت فلات قاره گفت: با انتقال گاز همراه نفت در منطقه سيري به نيروگاه کيش از سال 85 تا کنون بيش از يکصد ميليون دلار در مصرف سوخت گازوئيل در کشور صرفه جويي شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمود زيرکچيان زاده در نشت خبري درباره حجم قراردادهای امضا شده این شرکت نیز گفت: از سال 85 تاکنون بیش از 28 میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز کشور در خلیج فارس منعقد شده است.

زیرکچیان زاده با تاکید بر این که توسعه بسیاری از این میادین توسط پیمانکاران و متخصصان ایرانی در حال انجام است، اضافه کرد: توسعه ميدان فروز (بی)  توسط مپنا و فرزاد( آ)  توسط پتروپارس از نمونه های موفق این پروژه ه است.

وي تصريح کرد: حدود 3 ميليارد دلار سرمايه براي نخستين طرح  فلرينگ در خليج فارس صورت گرفته و طرح NGl  سيري يک مجتمع کامل در دريا وخشکي است که عمليات خوراک و ذخيره سازي و صادرات را انجام مي دهد.

مدير عامل شرکت ملي نفت فلات قاره اظهار داشت: پروژه ملي NGL سيري براي جمع آوري گازهاي همراه، استحصال ميعانات گازي منطقه سيري از سکوهاي نصر و ايلام همچنين جلوگيري از آلودگي محيط زيستي براثر سوختن گازهاي همراه در مشعل تعريف شده است.
نخستین طرح ان جی ال این شرکت که با هدف جمع آوری گازهای همراه و خاموش شدن مشعل های تاسیسات تولیدی اجرا شده است، هفته گذشته با ظرفیت 143 میلیون فوت مکعب بهره برداری شد.

وی با بیان این که برای ساخت این پروژه 590 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است، گفت: با راه اندازی ابتدایی این طرح موفق شدیم 40 میلیون فوت مکعب در اختیار نیروگاه کیش قرار بدهیم و از این طریق معادل 7 میلیون بشکه گازوییل به ارزش تقریبی 700 میلیون دلار صرفه جویی کنیم.

زیرکچیان زاده به تولید 50 هزار بشکه میعانات گازی در این طرح اشاره کرد و افزود: با فروش این میزان میعانات تولید شده و صرفه جویی حاصل از جایگزینی گاز با گازوییل در نیروگاه کیش، شاهد بازگشت سرمایه این طرح در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی با بیان این که بیش از 75 درصد از تجهیزات و اقلام مورد نیاز این طرح از سوی سازندگان ایرانی ساخته شده است، تاکید کرد که کلیه مراحل ساخت و نصب این پروژه توسط متخصصان و پیمانکاران توانمند ایرانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین به اجرای طرح جمع آوری و بازیافت بخارهای ناشی از فرآیندهای تولید در این پروژه اشاره و تصریح کرد: در این پروژه سعی شده با نصب سیستم های خاص بخشی از محصولاتی که در فرآیند تولید به بخار تبدیل می شوند بازیافت شده و دوباره به چرخه تولید بازگردد.
زیرکچیان زاده با تاکید بر این که اجرای چنین پروژه ای در یکی از دورافتاده ترین جزایر خلیج فارس بیانگر توانمندی ایرانی ها در حوزه پیمانکاری و اجراست، گفت: با اجرای این پروژه بدون وقوع حادثه و خسارت جانی فصل تازه بومی سازی پروژه های ان جی ال در کشور کلید خورد.

وي با تاکيد براينکه با اجراي اين پروژه ، از ورود روزانه حدود 8 ميليون تن کربن به هواي منطقه جلوگيري مي شود گفت: اين پروژه براي پذيرش روزانه 143 ميليون فوت مکعب گاز ترش طراحي شده و توليد گازهاي سبک خشک و شيرين شده آن حدود 100 ميليون فوت مکعب در روز است.

زيرکچيان زاده اظهار داشت: طرح NGL سيري علاوه بر تامين نياز روزانه گاز مصرفي جزاير قشم روزانه حدود 7500 بشکه پروپان، 3500 بشکه پوتان، 1350 بشکه پنتان و 1300 بشکه ميعانات گازي بدست مي آيد که به منظور صادرات از آن استفاده مي شود.

زیرکچیان زاده همچنین از برنامه فلات قاره برای تبدیل سیری به جزیره سبز خبر داد و گفت: اجرای پروژه ان جی ال و جمع آوری گازهای همراه نفت نخستین گام در جهت تبدیل سیری به جزیره سبز بوده است.

وی ادامه داد: در طرح جزیره سبز سیری همچنین بازیافت 17 هزار بشکه نفت از لجن های نفتی موجود در جزیره به همراه پیاده سازی سیستم جمع آوری پساب های صنعتی برنامه ریزی شده است.

زیرکچیان زاده به دیگر برنامه این شرکت برای ایجاد هاب صادرات گاز خلیج فارس در سیری اشاره کرد و افزود: جزیره سیری با داشتن 900 کیلومتر خط لوله دریایی که هم به سمت منابع تولید و هم به سمت منابع مصرف ساخته شده است موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به هاب صادرات گاز در خلیج فارس دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این جزیره در نزدیکی میادین گازی بزرگی چون پارس جنوبی، کیش و سلمان قرار دارد و فاصله آن با برخی کشورهای همسایه نیز کوتاه است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این که دیگر طرح بزرگ ان جی ال این شرکت در جزیره خارک در حال ساخت است، پیش بینی کرد که این طرح تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد.

زیرکچیان زاده افزود: البته هر یک از واحدهای این پروژه که آماده راه اندازی باشد، به تدریج به بهره برداری می رسد.

وی مراحل ساخت ان جی ال خارک را به دو بخش دریایی و خشکی تقسیم بندی کرد و گفت: در بخش دریایی موفق شدیم حدود 9 میلیون فوت مکعب گاز همراه سروش و نوروز را به خارک انتقال بدهیم و در نیروگاه جزیره جایگزین گازوییل کنیم.

زیرکچیان زاده پروژه‌ مکانسیم توسعه پاک (سی دی ام) در میدان‌ های سروش و نوروز را تنها پروژه (سی دی ام) کشور دانست که در سازمان ملل ثبت شده است و گفت: با اجرای این پروژه و جایگزینی گاز در نیروگاه خارک، نزدیک به 1.5 میلیون بشکه در مصرف گازوییل صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به راه اندازی یک ایستگاه تقویت فشار در میدان ابوذر اظهار داشت: با راه اندازی این ایستگاه، افزون بر 40 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت ابوذر از این میدان به جزیره خارک منتقل و در پروژه ان جی ال به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می شود.

زیرکچیان زاده از دیگر برنامه های این شرکت برای اجرای پروژه های ان جی ال را مربوط به میدان رشادت اعلام کرد و گفت: برای جمع آوری 30 میلیون فوت مکعب از گازهای همراه نفت این میدان، یک خط لوله به میدان سلمان و از آنجا به جزیره لاوان ساخته شود.

وی افزود: به مرور در میدان های سلمان، بلال و رسالت نیز طرح جمع آوری گازهای همراه نفت اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از مستقل بودن لایه های مخزن گازی میدان بلال خبر داد و گفت: اگرچه بخشی از این میدان از دماغه شرقی به پارس جنوبی متصل است، ولی این میدان یک میدان مستقل شناخته شده است.

وی با بیان این که امکان تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از لایه های گازی میدان بلال وجود دارد، تاکید کرد: ام دی پی این میدان ظرف چند ماه آینده نهایی و به تبع آن حجم برداشت از میدان دقیق تر مشخص می شود.

زیرکچیان زاده اضافه کرد: تاکنون در بخش گازی این میدان 9 حلقه چاه حفاری و برخی از سکوها نیز نصب شده است.

ذخایر نفت ایران در خلیج فارس به 96 میلیارد بشکه رسید.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران به ذخیره 96 میلیارد بشکه ای نفت ایران در آب های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: هم اکنون 17 میدان موجود در این منطقه میان ایران و دیگر کشورهای همسایه مشترک است.

وی از آغاز عملیات لرزه نگاری برای 5 میدان مشترک خلیج فارس با هدف تهیه ام دی پی و انجام پروژه های توسعه ای خبر داد و افزود: این عملیات در میدان های نصرت، رشادت، ساتر، فرزام و صالح شمالی انجام می شود.

زیرکچیان زاده با بیان این که ایران در توسعه میادین مشترک همواره بر دیپلماسی مشارکت به جای رقابت تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان برای توسعه میادین مشترک به صورت همزمان به توافق رسیده اند ولی متاسفانه این دیدگاه هنوز در منطقه خلیج فارس آن طور که باید جا نیفتاده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار