بافت تاریخی دهدشت با قدمتی بیش از 400 سال مقصد مناسبی برای گردشگران و مهمانان نوروزی خواهد بود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، قبل از اینكه دهدشت به عنوان یك شهر جدید در میان كوههای خیز(خائیز) در جنوب و نیر(نور) در شمال قد علم كند و به عنوان مركز شهرستان كهگیلویه خطوط شهری آن پی ریزی شود، سالیان درازی از عمر بافت قدیمی و تاریخی آن می گذشت.
این شهر قدیمی از روزگار سلسله افشار تا پایان زند، همواره نقش محوری و مركزی كهگیلویه را ایفا می كرد.
پس از تخلیه ساكنین اولیه در سال 1200 هجری قمری این مكان به لحاظ موقعیت مناسب جغرافیایی ،مراتع و دیگر مواهب طبیعی آن به عنوان سكونتگاه زمستانی و بهاری عشایری انتخاب شد .
بافت تاریخی دهدشت با وسعتی بالغ بر 45 هكتار در ضلع شرقی بافت جدید شهر كنونی قرار گرفته است.
این محوطه تاریخی به شماره 1689/3 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است .
شهر تاریخی دهدشت در گذشته های دور جزء بلاد شاپور و سابقه ای طولانی در تاریخ دارد كه توسعه آن به دوران صفویه برمی گردد.
این شهر كه روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج، بارو و ارگ بوده كه بخش از آن تخریب شده است.
نگاهی به جغرافیای منطقه نشان می دهد كه این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیز نزدیكی به شهر ارجان نقش موثری در اقتصاد به خصوص تجارت آن زمان ایفاء می كرد .
بلاد شاپور دارای آب و هوایی گرمسیری است و معماری آن نیز از معماری صفوی الهام گرفته و به علت وجود منابع سنگ گچ در این منطقه از این ماده در بافت تاریخی استفاده زیادی شده است.
گچ بریها، طاق، قوسها و كاربندیهای بسیار زیبای این بافت با معماری منحصربفردمورد توجه گردشگران قرار می گیرد.
مجموعه بناهای شهرشامل برج و باروی گرداگرد شهر، باروی قلعه یا ارگ قدیمی آن با مساجد، حمام ها، كاروانسرا ، زیارتگاها، بازار وگورستان در مجاورت دروازه های شرقی وغربی پیرامون این محور بنا شده است.
بلاد شاپوراز جمله شهرهای قدیمی است كه ساكنان آن توانسته اند با ایجاد جاده های بزرگ و قناتهای طویل از فاصله دور آب دشتهای اطراف را تا نزدیكی شهر آورده و برای آبیاری زمین های كشاورزی و آب آشامیدنی از آن استفاده كند.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه در این رابطه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج می گوید: كار مرمت محوطه كاروان سرا، حمام كهیار و امام زاده ابراهیم تا دو هفته آینده به پایان می رسد و پذیرای مهمانان نوروزی خواهد بود.
'خداداد مزارعیان' بافت تاریخی بلادشاپور را یكی از مكانهای تاریخی بی نظیر در سطح جنوب كشور اعلام كرد و افزود: این بافت هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر كشور است.
وی اظهار داشت: تمام زیرساخت های لازم برای استقبال از مهمانان نوروزی در این بافت مهیا است./س
برچسب ها: بافت ، تاریخی ، دهدشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.