کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر در دنیا به بیماری مننژیت مبتلا می ‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

جمشيدي، در باره بیماری مننژیت، راه‌های انتشار، تشخيص و درمان آن افزود: بروز مننژیت در دنیا به ازای هر 100 نفر، 20 نفر است و عدم تشخیص و درمان به موقع آن سبب مرگ بیمار می‌شود.

وي افزود، مننژیت یک التهاب نرم شامه و مایع مغزی نخاعی است که غالباً منشا ویروسی یا باکتریایی دارد و بسته به عامل ایجاد کننده شدت و درمان آن متفاوت است.

جمشیدی با بیان اینکه مننژیت ویروسی، معمولاً خفیف‌ تر بوده و بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد، گفت: شناسایی برخی از ویروس‌های مننژیت از نظر درمان اختصاصی مهم است و بایستی نوع آن مشخص شود.

وی با اشاره به مننژیت باکتریایی و اینکه این نوع مننژیت کاملاً شدید است، تاکید کرد: این نوع از مننژیت، سبب ایجاد آسیب‌های مغزی، از دست دادن شنوایی، اختلالات یادگیری و گاهی مرگ می‌شود.

این کار‌شناس مبارزه با بیماری‌ها یادآور شد: در نوع باکتریال مننژیت، دانستن نوع باکتری ایجادکننده مننژیت، از لحاظ انتخاب آنتی بیوتیک مناسب، به منظور پیش‌گیری از انتشار حائز اهمیت است.

جمشیدی با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام و درمان مننژیت خاطر نشان کرد: پس از بروز علائم آن، بیمار باید بی‌ درنگ به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه تشخیص این بیماری بایستی بر اساس بررسی مایع مغزی  نخاعی صورت گیرد، گفت: وجود سلول‌های التهابی و کشتهر فردی در هر سنی با تب ناگهانی بالای ۵ /۳۸ درجه، علائم سفتی گردن، کاهش سطح هوشیاری، سردرد و استفراغ مورد مظنون به مننژیت محسوب می‌شود و باکتری‌ها در نمونه مایع مغزی نخاعی از دیگر راه‌های تشخیص آن است.

این کار‌شناس مبارزه با بیان اینکه تب بالا، سر درد و سفتی گردن از شایع‌ترین علائم مننژیت در سنین بالای ۲ سال است، گفت: علائم دیگر این بیماری شامل تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، گیجی و تشنج است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مننژیت واگیردار است، گفت: برخی از فرم‌های مننژیت باکتریال مسری است و سرایت از طریق ترشحات تنفسی و گلو امکان پذیر بوده ولی خوشبختانه شدت انتقال آن کم است.

جمشیدی با اشاره به وضعیت بروز این بیماری در دنیا و ایران ادامه داد: بروز مننژیت در دنیا به ازای هر صد نفر بیست نفر است. یعنی به ازای هر یک میلیون نفر، دویست نفر یا به عبارتی در جمعیت ۷ میلیاردی دنیا سالیانه یک میلیون و دویست هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در کشور ایران طی ۲۰ سال گذشته، میزان بروز بیماری از ۶ درصد به ۱ /۸ دهم درصد در هر صدهزار نفر افزایش یافته است.

این کار‌شناس مبارزه با بیماری‌ها، نظام جاری مراقبت مننژیت در کشور را مراقبت مبتنی بر جمعیت بیان کرد و گفت: کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به گزارش دهی کامل موارد مننژیت هستند.

وی با اشاره به محدودیت ظرفیت آزمایشگاهی در بسیاری از مناطق کشور تصریح کرد: در این مناطق به دلیل این محدودیت‌ها لزوم مراقبت غیر فعال به همراه مراقبت مبتنی بر جمعیت،  با تقویت ظرفیت آزمایشگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد.

جمشیدی به موارد مظنون مننژیت اشاره کرد و افزود: هر فردی در هر سنی با تب ناگهانی بالای ۵ /۳۸ درجه و یکی از علائم سفتی گردن، کاهش سطح هوشیاری، سر درد و استفراغ مورد مظنون به مننژیت محسوب می‌شود.

وی در اين درمان این بیماری گفت: در صورت تجویز به موقع آنتی بیوتیک مناسب، مننژیت باکتریایی درمان پذیر است و احتمال مرگ و میر آن به کمتر از ۱۵درصد می‌رسد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.