مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از تخصیص و رها سازی 744 میلیون مترمکعب آب از سدهای مخزنی موجود به سمت دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری استان در سال آبی 91-90 خبر داد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،نقی کریمی ساماندهی و لایروبی رودخانه های محدوده حوضه دریاچه ارومیه، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از منابع اب سطحی و زیرزمینی و نیز اجرایی کردن قانون ساماندهی چاه های غیرمجاز را از اقدامات مهم این شرکت در سالجاری برای نجات این تالاب ذکر کرد.

وی از انجام مطالعات کامل برای اجرای طرح بارورسازی ابرها به صورت زمینی خبر داد و اظهارداشت: کاهش نزولات جوي در سال هاي اخير، علت اصلي پايين آمدن ارتفاع آب درياچه اروميه است در این راستا با اجرای طرح بارور سازی ابرها می توان تا حدی میزان بارش در حوضه دریاچه را افزایش داد.

کریمی افزایش راندمان انتقال و توزیع آب، تکمیل و اجرای شبکه سنجش منابع حوضه آبریز دریاچه ارومیه به همراه آغاز مطالعات هیدروگرافی و تعیین بستر دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات این شرکت ذکر کرد.

وی افزود: از سال آبی 75 – 74 تاکنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سال های اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در ادامه پتانسیل منابع آب تجدید پذیر استان را حدود 10 میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و گفت: این میزان شامل 7.5 میلیارد مترمکعب آب سطحی و 2.5 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی است.

ازسال آبی 75 – 74 تاکنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده تاکنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

برچسب ها: سد ، دریاچه ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.