نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی در شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، محمدرضا رحیم‌پور رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد ارتباط بین متقاضی و تولید‌کننده علم و آشنایی بیشتر دانشگاهیان با مشکلات صنعت ا ست .

وی ادامه داد: این همایش در روز‌های دوم و سوم اسفند ماه در دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» ضمن با اهمیت دانستن این محصول بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته صنعتی، ارزش این مواد بسیار است به طوری که تنها در سال 2007 فروش کاتالیست‌های تولیدی ایالات متحده در داخل و خارج از آن مبلغی معادل 3 و 5 میلیارد دلار بوده‌ است.

وی گفت: ساخت کاتالیست‌های صنعتی در انحصار چند کشور پیشرفته صنعتی و شرکت‌های چندملیتی است که اقدام به ساخت این محصول در مقیاس تجاری و فروش به کشور‌های نیازمند به این صنعت می‌کنند.

رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز افزود: در سال‌های قبل، کاتالیست‌های مورد نیاز واحد‌های صنعتی ایران از خارج از کشور تهیه می‌شد، اما اکنون با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت این مواد و همچنین خروج ارز، به تازگی شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها اقدام به تحقیق در این زمینه و ساخت این محصول کرده‌اند.

رحیم‌پور گفت: فعالیت و دمای بسیار، طول عمر و انتخاب‌پذیری از جمله ویژگی‌های این مواد است که هنوز نتوانسته‌ایم مجموع این خواص را در تمام کاتالیست‌های تولیدی به وجود‌ آوریم.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» ادامه داد: در صورتی که بتوانیم کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع را بسازیم از نظر اقتصادی به سود کشور می‌شود و با توجه به راهبردی بودن این محصول، ضرورت دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان به این طرح اهتمام داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز از سال‌ها پیش در تولید کاتالیست‌ فعالیت داشته که بیشتر این کار‌ها در زمینه مدل‌سازی و آزمایش‌های سینتیک بوده و به تازگی نیز آزمایشگاهی به این منظور راه‌اندازی شده‌ است.

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» نیز گفت:170 مقاله از دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی به این کنفرانس ارسال شده است.

نصیر مهران‌بد بیان کرد: از آثار ارسال شده، 72 مقاله به صورت شفاهی و 53 مقاله نیز به شکل پوستر در کنار غرفه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شوند.

در این همایش شرکت صنعتی تبریز و دانشگاه‌های شیراز، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان و تعدادی از گروه‌های علمی دانشگاهی حضور دارند./ب

برچسب ها: همایش ، کتالیست ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.