نخستین پرونده میراث معنوی در بشرویه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيرجند ؛سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: این پرونده با عنوان احترام و رعایت حقوق حیوانات به ثبت رسیده است.

اتفاقی گفت : پرونده ثبت شده شامل بخشهای متفاوتی است كه وجود موقوفه زمین گربه ای و تله موش زنده گیر از جمله مهمترین بخشهای آن است .

تاریخ وقف زمین گربه ای مربوط به دوره صفویه است و بر مبنای این وقف اگر گربه ای مواد غذایی را می ربود ، صاحب مال خسارت خود را ازمحل عواید این زمین دریافت می کردتا دیگر به این گربه صدمه ای وارد نشود.

تله موش زنده گیر نیز وسیله ای است كه اكنون در موزه خصوصی بشرویه نگهداری می شود و قابلیت گرفتن چند موش به صورت زنده بدون آسیب رساندن به آنها را دارد.

وی این وسیله را به لحاظ فنی و سازه ای منحصر به فرد دانست و اظهار داشت : موشها بعد از گرفتار شدن در این تله ، به خارج از محدوده شهر و زندگی افراد منتقل می شدند كه این موضوع گویای اهمیت حق حیات و زندگی موجودات زنده در نظر مردمان این منطقه است .

اتفاقی ، تهیه ظروف آب مخصوص پرندگان در بادگیرها، نگهداری خاكروبه های منازل برای مدتی برای خارج شدن موجودات زنده و ‌تعبیه سازه هایی برای استراحت و استقرار پرندگان در ایوانها و سر در منازل را از دیگر مصادیق و شواهد اهمیت جایگاه رعایت حقوق حیوانات در بین مردم بشرویه در قدیم الایام عنوان كرد.

سرپرست میراث فرهنگی بشرویه تصریح کرد : پرونده چند اثر دیگر در زمینه میراث معنوی از جمله علم گردان حسینیه حاج علی اشرف بشرویه ، مراسم روز بنی اسد در 12 محرم و میراث منقول از جمله منبر حسینیه حاج علی اشرف در دست بررسی و تهیه است .

بشرویه یكی از شهرهای دارای قدمت تاریخی و فرهنگی زیاد و گنجینه ای از آثار فرهنگی و معنوی است كه در گذشته در زندگی مردم جریان داشته است./ب

برچسب ها: ثبت ، پرونده ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.