بيش از نيمي از ارز حاصل از صادرات غير نفتي، به چرخه واردات کالا برگشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مهدي غضنفري در مراسم دهمين جشنواره توليد ملي افتخار ملي با بيان مطلب بالا گفت: در حال حاضر يکي از مهمترين مشکلات واحدهاي توليدي و صنعتي در کشور عدم پرداخت تسهيلات مربوط به سرمايه در گردش از سوي بانکها به بنگاه هاي اقتصادي کشور است.

وي افزود: با تحليل برخي آمارهاي منفي در واحدهاي توليدي_ صنعتي در مي يابيم که مهمترين چالش در مسير فعاليت هاي اقتصادي بنگاه هاي توليدي، کمبود نقدينگي و عدم پرداخت سرمايه در گردش از سوي بانکها بوده است.

وي با بيان اينکه اگر توليد را يک نظام به هم پيوسته فرض کنيم، اظهار داشت: کمبود نقدينگي به خاطر عدم پرداخت سرمايه در گردش در حوزه توليد به وجود آمد، در حال حاضر با ارز حاصل از صادرات در حال جبران شدن است.

وي ادامه داد: براساس آمارها، صادرات غير نفتي سال 91 با احتساب ميعانات تقريبا 35 ميليارد دلار و بدون احتساب ميعانات، 26.8 ميليارد دلار است.

وي با بيان اينکه صادرات مواد معدني از رشد 21 درصدي در 10 ماهه سال جاري برخوردار بود، اظهار داشت: صادرات مواد معدني از رقم 1.8 ميليارد دلار به عدد 2.2 ميليارد دلار در سال 91 رسيده است.

وي با اشاره به اينکه در 10 ماهه سال جاري سهم صادرات مواد صنعتي و معدني از کل صادرات غير نفتي 42 درصد است، افزود: براساس گزارش ها، کاهش صادرات مواد پتروشيمي از طريق رشد صادرات مواد صنعتي و محصولات کشاورزي در 10 ماهه سال جاري کاملا جبران  شده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ميزان واردات در 10 ماهه سال 91، تصريح کرد: امسال ميزان واردات با کاهش 13 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم 44.8 ميليارد دلار رسيده است.

غضنفري با اشاره به آمار 6 ماهه واردات به کشور گفت: ميزان واردات 6 ماهه به کشور، 27.5 ميليارد دلار است که در حدود 10.9 ميليارد دلار از اين رقم توسط ارز حاصل از صادرکنندگان غير نفتي تامين شده و واردات صورت گرفته است.

وي ادامه داد: براساس همين گزارش، 70 درصد از ارز صادرکنندگان غير نفتي به چرخه واردات کالا برگشته و يا به تعبير ديگر 40 درصد از ارز کالاهاي وارداتي در 6 ماهه نخست سال جاري را صادرکنندگان پرداخت کرده اند./عب
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار