وی افزود: در نظام آموزشی کشور باید یک تحول مهم صورت بگیرد و رمز ورود من نیز به این عرصه این بوده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر این اعتقادات و مبانی مذهبی به خوبی در جسم و جان دانشآموز شکل بگیرد در دانشگاه و سطح جامعه نیز از گزند مشکلات و آسیبها در امان میماند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان مدارس غیردولتی نسبت به سال قبل افزایش یافته و قدرت رقابت بالایی دارند باید تمام توان خود را بکارگیریم که روی پای خودشان بایستند.
حاجیبابایی به اهمیت ایمن سازی و هوشمندسازی مدارس اشاره و تصریح کرد: مدیران کل آموزش و پرورش در سراسر کشور با هماهنگی مدیران نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانها موظفند اعتبارات اختصاص یافته عمرانی خود را صرف ایمن سازی، هوشمند سازی و تجهیز مدارس کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مدارس تازه تاسیس و نوساز بدون هوشمند سازی قابل استفاده نیست، افزود: مدارس باید به امکانات آموزشی و کمک آموزشی تجهیز شوند تا دانش آموزان با استفاده از فناوریهای روز آموزش ببینند.
وزیر آموزش و پرورش بزرگترین خدمت به نظام در حوزه آموزش و پرورش را ایجاد رضایت شغلی در میان فرهنگیان خواند و اضافه کرد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش موظفند تمام مساعی خود را برای ایجاد رضایت شغلی کارکنان و ضعف دغدغههای فکری آنان به کارگیرند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش را در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرارداده است، یادآور شد: هم اکنون این وزارتخانه در بهترین وضعیت آموزشی و تربیتی قرار دارد و در برنامهها و اهداف خود با تمام قدرت در مسیر خدمت رسانی به معلمان و دانش آموزان تلاش میکند.
حاجیبابایی ادامه داد: در سند تحول آموزش و پرورش و درس ملی، شکوفایی فطرت دانشآموزان در حوزههای یادگیری هدف اصلی است و کتاب جدیدالتألیف اول ابتدایی با درس ملی همسو سازی شده و کتابهای سایر پایهها نیز بر این اساس تألیف خواهد شد.
وی در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: این سند یکی از جامعترین سندها و یکی از نخستین سندهای در وزارتخانههای موجود است که حدود 600 ساعت نظر ملی و حاصل چندین سال تحقیقات و بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از فناوری سبب ماندگاری در یادگیری دانشآموزان میشود، گفت: هوشمندسازی مدارس مراحلی دارد که در مرحله نخست امکانات اولیه باید در اختیار دانشآموزان قرار گیرد، اگر چه اعتقاد ما در نهایت وجود یک رایانه به ازای هر دانشآموز در کشور است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بر آموزش و پرورش امسال از دشوارترین مدیریتها در کشور بوده است، تصریح کرد: تمامی دستگاههای اجرایی مطابق با بودجه تخصیصی خود کار میکنند، اما آموزش و پرورش اینگونه نیست؛ به عبارت دیگر در آموزش و پرورش نمیتوان به دلیل عدم بودجه کلاس درس را تعطیل کرد یا حقوق معلم را پرداخت نکرد.
حاجیبابایی گفت: برای کتابهای درسی یک نقشه جامع پیشبینی کردهایم که بتوان پنج الگو اساسی یعنی علم، ایمان، عمل، اخلاق و تفکر در آن رعایت شود.
وی در مورد هوشمند سازی مدارس گفت: تاکنون 33 هزار مدرسه در کل کشور هوشمند شدهاند و این یک تحول بزرگ است.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص هوشمند سازی مدارس شهرستان مبارکه افزود: اگر صنایع این شهرستان در این امر کمک کنند از جمله شهرستانهای در کشور میشود که همه مدارس آن هوشمند خواهد شد.
وی در مورد تجهیز هنرستانهای سراسر کشور گفت: در سال جاری مبلغ 31 میلیارد تومان را برای تجهیز این واحدها پیشبینی کردهایم.
حاجیبابایی در ادامه افزود: این یک کار بنیادین و اساسی است و زمانی که قصد داشته باشیم تحول بنیادین ایجاد کنیم باید نوع نگرش را تغییر دهیم یعنی دانشآموز به جای حفظ کردن به سمت نوآوری، خلاقیت و تفکر حرکت کند و آن هم نیازمند ابزار و امکانات است.
وی در پایان با اشاره به بخشی از انتقادات مطرح شده در خصوص برخی کتب درسی افزود: سال گذشته که به کتاب ریاضی اول ابتدایی ایراداتی گرفته شد نواقص برطرف گردید و حال در صورتی که برای سال ششم هم نواقصی باشد آنها هم رفع خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: یک پایش سراسری در کشور آغاز کردیم تا نواقص و ایرادات احتمالی طرح را شناسایی کرده و با کمک کارشناسان برطرف کنیم./ج1