"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه پس از مذاكره روز گذشته خود با "آندرس فوگ راسموسن" دبيركل ناتو اظهار داشت كه اين مذاكرات موفقيت آميز نبوده و با مشكلاتي همراه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، وي در اين باره با ابراز نارضايتي از موضع گيري ناتو افزوده است "آمريكا و ناتو اظهار داشته اند كه در برنامه هاي موشك دفاعي شان تغييري ايجاد نخواهند كرد. اين در حاليست كه بازرسان و ناظران كنگره امريكا نيز در مورد ناكارآمد بودن اين برنامه از دولت آمريكا پرسش مطرح ساخته اند. آشكار است كه روسيه در دغدغه و نگراني خود نسبت به برنامه مشوك دفاعي آمريكائي تنها نيست. آمريكائي ها بايستي امكان بحث در اين باره را فراهم سازند تا بتوان براي حل مشكلات چاره اي انديشيد." 

لاوروف همچنين خواستار شفافيت ناتو در ارائه برنامه خود براي عقب نشيني از افغانستان تا سال 2014 ميلادي شده است و در اين باره خاطر نشان ساخته "ناتو مدعي شده كه نيروهايش را صرفا براي آموزش در افغانستان نگهداشته است. اما شواهد نشان مي دهند كه آنان ادعا مي كنند كه اين نيروها براي مقابله با تهاجمات احتمالي نگهداري شده اند. آشكار است كه امروز در ناتو كساني وجود دارند كه افكارشان همچنان در دوران جنگ سرد باقي مانده و هنوز هم گمان مي كنند كه ناتو بايستي يك بلوك نظامي بسته باقي بماند. با اين حال روسيه حاضر است با اين افراد هم وارد مذاكره شود."

لاوروف و راسموسن پس از ديدار روز گذشته خود توافق كردند كه ديدار بعدي شوراي ناتو - روسيه در بهار آينده برگزار شود.

لاوروف همچنين در اين ديدار بطور رسمي و از جانب "سرگئي شوئيگو" وزير دفاع روسيه از راسموسن براي شركت در نشست امنيتي اروپا – آتلانتيك كه در ماه مي آينده در مسكو برگزار خواهد شد دعوت بعمل آورد. وزير امور خارجه روسيه براي شركت در كنفرانسي با حضور وزراي كشورهاي شمال اروپا در بروكسل مانده است.

"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه همچنين خاطر نشان ساخته كه تعارض هاي ميان روسيه و ناتو حل ناشدني هستند.

يكي از منابع نزديك به لاوروف با اعلام اين مطلب افزوده است كه لاوروف در ديدار با راسموسن اظهار داشته كه "نيازي براي وجود بلوكي نظامي – سياسي به رهبري ناتو وجود ندارد."

وي در ادامه افزوده است كه لاوروف خاطر نشان ساخته كه "نياز به گسترش همكاري ها و شفافيت در اقدامات وجود دارد اما اين كار بايستي بدون وجود يك بلوك صورت گيرد و همكاري ها و تعهدات بايستي منطبق با حقوق بين الملل باشد."

لاوروف در ادامه افزوده "بدون چنين كاري امكان همكاري هاي منطقه اي وجود نخواهد داشت."


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار