حضور يازده قصه‌گوي خارجي از چهره‌هاي مطرح و صاحب‌نظر در هنر ‌قصه‌گويي در شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در تبريز، به اين جشنواره رونق خاصي بخشيده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، هم‌زمان با برگزاري این جشنواره بين‌المللي در تبریز، يازده قصه‌گوي خارجي از كشورهاي روسيه، استراليا، كانادا، مالزي، فرانسه، پرو، پرتقال، سنگاپور، ژاپن و اسپانيا به ايران آمده‌اند تا همان قصه‌هايي را روايت كنند كه كودكان ديگر كشور‌هاي جهان از آن لذت برده‌اند و پاي اين قصه‌ها نشسته‌اند.
"الكساندر كايمانوف" یکی از این میهمانان قصه‌گوي بين‌المللي كشور روسيه، عضو اتحاديه هنرمندان و فلكلور این کشور و از داوران جشنواره‌هاي قصه‌هاي «شاه پريان» روسيه است.
 خانم "آلومبه هلن" از کنیا نیز قصه‌گو، نويسنده، مدير و دبير جشنواره قصه‌گويي در سازمان فرهنگي هنرهاي معاصر آفريقايي است سازمانی که برگزاری جشنواره بين المللي قصه گويي" سيوانا " را از سال 2009 بر عهده دارد.
"آنه‌استوارت" از کشور استرالیا ديگر شركت‌كننده خارجي جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي، در کارنامه‌ی خود عنوان‌هایی مانند قصه‌گو، پژوهش‌گر و محقق بين‌المللي را ثبت کرده است.
 وي صاحب چندين مقاله با موضوع قصه‌گويي و عضو فعال انجمن زنان استراليا است.
 "ركساناخان" قصه‌گوي بين‌المللي مسلمان از کانادا و نويسنده مشهور با اصالت پاكستاني است كه در شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي تبريز داوري قصه‌هاي خارجي بر عهده او گذاشته شده است. 
وی در سن سه سالگي به كانادا مهاجرت كرده و كتاب‌هاي او در كشورهاي استراليا، نيوزلند، ژاپن و ايتاليا به چاپ رسيده است. 
"بدون مورد"، "آب نبات بزرگ قرمز رنگ است"، "بسيار خب"  از جمله آثار  ركساناخان است كه تاكنون  جوايز متعددي را در سطوح بين‌المللي به خود اختصاص داده است.
حضور در جشنواره آسيايي «مطالب كودكان 2012»، «جشنواره قصه‌گویی همیلتون ON 2010»، «جشنواره قصه‌گويي لاتیتود»، «کیچنرON 2009، 2010»، «کنوانسیون انجمن کتاب‌داران کانادا»، «ادمونتون AB 2010» و دريافت جايزه نويسندگان از جمله افتخاراتي است كه ركساناخان در كارنامه خود دارد.
«حسينيه ماماتو» ديگر قصه‌گو و نويسنده مسلمان 63 ساله است كه از كشور مالزي براي شركت در اين جشنواره به ايران سفر كرده است.
خانم «ماماتو» قصه‌گويی بين‌المللي و مدرس كارگاه‌هاي آموزشي در كتاب‌خانه‌ها و مدارس است، در حالي كه به نمايش نيز علاقه‌مند است و جايزه بهترين كارگردان را در مسابقه "نمايش ملي" سال 1974 از آن خود كرده است.
در همين حال " نيكلاس بناونتورا ويدال"  قصه‌گوي بين‌المللي، فيلم‌ساز و نمايش‌نامه‌نويس از كشور فرانسه ديگر قصه‌گوي اين جشنواره است كه خود برگزار كننده جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی و كارگاه‌هاي آموزشي با موضوع قصه‌گويي است.
وي در ايالات متحده آمريكا، آرژانتین، اکوادور، کلمبیا، مکزیک، جمهوری دومینیکن، پورتوریکو، کرواسی، پرتغال و در آفریقا  در جزیره ایوری، مالی، بورکینوفاسو، ماداگاسکار، ژینا اکواتویال جشنواره قصه‌گويي برگزار كرده است.   
اين قصه‌گو تأليف مقاله و كتاب‌هاي زيادي را به زبان فرانسوي در کارنامه‌ی خود ثبت كرده است.
دكتر" واي كه ويلگاس" دیگر میهمان جشنواره قصه‌گویی به عنوان محقق، قصه‌گو و مدير جشنواره قصه‌گويي كشور پرو مدرسه‌ای برای قصه‌گويي به نام " مدرسه واژگان"  در كشور پرو در سال 2007 تأسيس كرده است. 
  "ويلگاس" از فن قصه‌گويي به عنوان يك ابزار در سازمان‌ها، شركت‌ها، بيمارستان‌ها و زندان‌ها استفاده مي‌كند و تاكنون موفق شده است كارگاه قصه‌گويي را در 17 كشورجهان برگزار كند. 
"آنا صوفيا پيوا " بانوی پژوهش‌گر، محقق و عضو سازمان " قصه‌هاي عاميانه " و مطالعات اقوام ليسبون از كشور پرتغال به ایران آمده است.
 وي  كه  تجربه قصه‌گويي در كشورهاي نيويورك و برزيل را در پرونده كاري خود دارد به عنوان مدرس كارگاه‌هاي آموزشي قصه‌گويي بر قدرت لحن، صوت و اجراي موزيكال و شفاهي در قصه‌ها تأكيد دارد. 
"راجر جن كينز"  قصه‌گوي سنگاپوري  خالق كتاب دو جلدي " قصه‌هایی برای آموزش اخلاقی" است كه به عنوان منبعي در اختيار معلمان قرار دارد.
"جن كينز"  فعاليت خود را با برپايي يك دوره قصه‌گويي براي معلمان وزارت آموزش و پرورش شروع كرد و از آن پس براي 1100 قصه‌گو كارگاه آموزشي برگزار كرده است.
"محمد حمو محمد" نويسنده و قصه‌گوي مسلمان اسپانيايي ديگر شركت كننده حاضر در جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي است كه براي دومين بار به ايران سفر كرده است و در سومين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي رضوي نيز حضور داشته است.
سوچي آزوما نیز قصه‌گوي بين‌المللي اسطوره‌ها و افسانه‌هاي كهن ژاپن است كه با انجمن فرهنگي آراكوان ژاپن همكاري دارد.
روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از ماه‌ها پیش با انتشار فراخوانی به زبان‌های مختلف جهان بیش از 700 رایانامه را در اختیار علاقه‌مندان به قصه‌گویی در سراسر جهان قرار داد که از میان 50 قصه‌گوی متقاضی شرکت در جشنواره به دبیرخانه معرفی و از بین آن‌ها 11 قصه‌گوی اصلی انتخاب شدند.
گفتني است؛ شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي به میزبانی کانون استان آذربايجان شرقي با حضور قصه‌گويان داخلي و خارجي از 29 بهمن تا يكم اسفند در مجتمع فرهنگي 29 بهمن تبريز در حال برگزاري است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.