ایرانی ها بیشترین مصرف کننده در جهان هستند که باید با مدیریت فرهنگی نحوه مصرف را اصلاح کنند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران معاون برنامه ریزی استاندار مازندران امروز در همایش مدیریت مصرف برق صنایع در ساری با اشاره به اینکه یکی از اهداف هدفمندی یارانه ها بهینه سازی انرژی است گفت: از دو اهرم قیمت و مالیات برارزش افزوده می توان در کاهش مصرف و بهینه کردن مدیریت انرژی استفاده کرد.

فرزانه افزود: ارتقاء بهره وری در صنعت ، بهینه کردن سوخت و رقابت پذیری با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در صورتی امکان پذیر است که نیروی انسانی و دانش و تکنولوژی صنایع به روز شود و در اختیار صنایع قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در این همایش یکی از چالش های مهم وزارت نیرو را مشکلات توزیع و مصرف برق در ساعت پیک بار دانست و گفت: سهیمه توزیع شرکت برق مازندران 2 هزار مگاوات در فصل تابستان است که با مشارکت صنایع استان قله مصرف انرژی برق کاهش یافت.

جعفری افزود: شرکت توزیع برق منطقه ای مازندران با 121 واحد صنایع در زمینه کاهش مصرف برق در ساعت پیک قرارداد همکاری امضاء کرد.

به گفته او به این تعداد واحدها 550 میلیون تومان تخفیف داده شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران دلایل ضرورت مدیریت مصرف برق را بررسی و تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان، محدود بودن ظرفیت تولید واحدهای نیروگاهی ، کاهش راندمان نیروگاهها در تابستان به دلیل افزایش دمای هوا، محدود بودن انتقال تجهیزات و خطوط فشار قوی، محدودیت سوخت جهت تامین انرژی الکتریکی و هزینه های سنگین سرمایه گذاری عنوان کرد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق مازندران هم با بیان اینکه یک میلیون و 178 هزار مشترک خانگی و 9 هزارو 192 مشترک صنعتی، برق خود را از این شرکت تامین می کنند گفت: مصرف برق در صنعت و کشاورزی در کشور 53 درصد است که این رقم در مازندران 34 درصد است.

محمودی افزود: ظرفیت صنعت برق در فصلهای عادی بهار، پاییز و زمستان تقریباَ 30درصد است که حداکثر زمان پیک بار در فصل تابستان 15 تا 20 روز از کل سال است که باید برنامه ریزی دقیقتر صورت گیرد.

وی جابه جایی و تعمیرات در یک روز تعطیل در فصل تابستان امسال ،وارد مدار کردن ژنراتور در ساعت پیک بار، کاهش 20 درصدی مصرف برق بدون کاهش تولید را ازجمله راهکارهای کلیدی صنایع در فصل تابستان بیان کرد.

مدیر عامل سابق سازمان بهره وری انرژی ایران نیز در این همایش به اقتصاد انرژی در صنعت با رویکرد انرژی اشاره کردو گفت: مدیریت مالی در چرخه تولید تا مصرف انرژی در بخش مختلف مصرف به منظور ایجاد رفاه و حصول امنیت و آسایش و ارائه خدمات و محصولات می گیرد که بهره وری انرژی کاهش پیدا می کند.

ترابی ، اصلاح قوانین، منطقی کردن قیمت یا اصلاح قیمت، آموزش و فرهنگ سازی و ارتقاء تکنولوژی را عنصر کلیدی در اصلاح الگوی مصرف انرژی بیان کرد.

وی افزود: تجهیزات با راندمان بالا/ کنترل شدن مصرف تقاضا/ استفاده از انرژی و منابع جایگزین را در جهت کاهش انرژی بسیار موثر است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.