عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به اینکه شورای عالی انتقال پایتخت به زودی تشکیل می‌شود، گفت: پایتخت سیاسی- اداری از تهران به شهر دیگری منتقل می‌شود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،ابوالفضل ابوترابی درباره انتقال پایتخت از تهران اظهار داشت: از سال 1950 تاکنون، 20 کشور دنیا پایتخت سیاسی- اداری خود را از پایتخت اقتصادی خود جدا کرده‌اند.


وی افزود: تهران هم‌اکنون پایتخت سیاسی، اداری، اقتصادی، علمی و نظامی کشور است که هر روز بر جمعیت آن افزوده می‌شود؛ دامنه‌های کوه البرز به تصرف درآمده و برای جمعیت پایتخت خانه و جاده ساخته می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به اینکه تهران به لحاظ عدم زیرساخت‌های مهندسی و گسل‌های خطرناک زلزله در صورت عدم اتخاذ تدابیر با یک فاجعه انسانی مواجه خواهد شد، گفت: تمرکز بیش از حد جمعیت در تهران، نه تنها این شهر بلکه کل کشور را دربرابر حملات نظامی آسیب پذیر کرده است بنابراین به لحاظ پدافند غیر عامل باید تجربه کشورهای پیشرفته دنیا را داشته باشیم.

ابوترابی بیان کرد: 3 کشور همسایه ایران یعنی قزاقستان، ترکیه و پاکستان هم اکنون پایتخت سیاسی- اداری خود را از پایتخت اقتصادی جدا کرده‌اند و از این موضوع منفعت بسیاری می‌برند.

وی با اشاره به اینکه وزارت مسکن سابق، دانشگاه دفاع ملی و بسیج اساتید در رابطه با انتقال پایتخت اداری- سیاسی از تهران تحقیقات ارزشمندی انجام داده‌اند، گفت: طرح انتقال پایتخت اداری- سیاسی از تهران به شهر دیگر در مجلس با 152 امضا اعلام وصول شد و هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی در دست بررسی است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بیان کرد: مسئولیت این موضوع به شورایی 11 نفره به نام "شورای عالی انتقال پایتخت" محول شده و این شورا طی یک‌سال وظیفه مکان‌یابی، برآورد هزینه‌ها، نقشه‌ها و ضرورت انتقال را بررسی می‌کند، شهروندان تهرانی باید بداند بیشترین نفع از انتقال پایتخت از تهران را آنها خواهند برد./ا
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.