رييس هيات شطرنج خراسان رضوي اظهار كرد: ميزباني از رقابت هاي بين المللي در چند سال اخير باعث رشد شطرنج استان نسبت به گذشته به لحاظ كيفي و كمي شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدرضا وجدانی در سی و پنجمين نشست خبری هيات های ورزشی استان كه صبح امروز30 بهمن ماه در محل سالن جلسات اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به برگزاري سومين دوره رقابت هاي بين امللي شطرنج فردوسي و بيست و يكمين دوره مسابقات شطرنج جام فجر كشور از 2 تا 10 اسفندماه در مشهد اظهار كرد: برگزاري رقابت هاي بين المللي مختلف شطرنج در مشهد دستاوردهاي بسياري براي شطرنج استان به ارمغان آورده است.

وي با اشاره به شركت 600 نفر شطرنج باز استان در رقابت هاي شهريورماه قهرماني رده هاي سني مختلف استان عنوان كرد: اين تعداد و تفاوت بيش از 3 برابر آن با مسابقاتي در اين سطح در تهران نشان دهنده رشد كمي تعداد شطرنج بازان استان است كه به واسطه تاثيرات مثبت ميزباني هاي اخير مشهد از رقابت هاي بين المللي مختلف مي باشد.

وجداني با اشاره به بالارفتن سطح كيفي شطرنج قهرمانان خراسان رضوي با حضور قهرمانان جهان و استاد بزرگان بين المللي در مشهد در پي مبارزاتشان با اين قهرمان سطح اول دنيا در خلال اين ميزباني ها عنوان كرد: حضور ورزشكاران بين المللي كه به نوعي توريست هاي ورزشی محسوب می شوند، خواهد توانست از بعد فرهنگي نيز اثرات خوبي داشته باشد و باعث دوستي بين ملت ها و معرفي فرهنگ و تاریخ غني ايران به جهانیان شود.

وي با اشاره به امكانات خوبي كه هيات شطرنج خراسان رضوي براي برگزاري رقابت هاي مختلف در سطح بين المللي دارد عنوان كرد: اين هيات با دارابودن 350 ساعت ديجيتال از قابليت ميزباني 700 نفر شطرنج باز را در يك زمان برخوردار است كه بعد از فدراسيون شطرنج كشور خراسان رضوي تنها استاني است كه مي تواند مسابقات در سطح بين المللي را به خوبي برگزار كند.

رييس هيات شطرنج خراسان رضوي هزينه برگزاري رقابت هاي بين المللي فردوسي را در حد توانايي هاو امکانات هيات استان در بين 50 تا 60 ميليون تومان پيش بيني كرد و افزود: كمك هايي كه در خصوص برگزاري اين رقابت هاي انجام شده تنها قول پرداخت مبلغي حدود 15 ميليون از سوي فدراسيون بوده است اما براي تامين هزينه ها به دنبال جذب حاميان مالي هستيم و با چندين جا مذاكراتي داشته ايم علاوه بر آن با مساعدت شهرداري مشهد چند بيلبورد داخل شهر نيز در اختيار هيات قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه درصدد بوديم در بخش بانوان نيز سومين دوره رقابت هاي شطرنج بين المللي خيام را همانند ميزباني پنجمين دوره جام فجر بانوان سال گذشته برگزار كنيم، عنوان كرد: تا سه روز گذشته فقط 10 نفر از بانوان شطرنج باز ثبت نام كردند كه بيشتر آن ها از رده های سنی پايين بودند از اين رو برگزاري اين رقابت ها را با هماهنگي با فدراسيون كنسل كرديم.

رييس هيات شطرنج خراسان رضوي با بيان اينكه هنوز 3 روز ديگر تا پايان مهلت ثبت نام شركت در رقابت هاي بين المللي فردوسي مشهد كه در بخش آقايان باقي مانده است و تعداد زیادی برای حضور در این رقابتهای ثبت نام کرده اند در خصوص دلیل عدم برگزاري رقابت های شطرنج بین المللی خیام در بخش بانوان عنوان كرد: درمشهد به دليل محدوديت هاي مذهبي برخلاف استان هاي ديگري مانند گيلان، تهران و عدم امكان برگزاری مسابقه آقايان و بانوان با هم مي بايست مسابقات آقايان و بانوان در آن به صورت مجزا برگزار گردد كه به همين دليل استقبال چنداني از آن نشده است.

وجداني همچنين از ميزباني خراسان رضوي از رقابت هاي شطرنج قهرماني رده هاي سني آسيا در تيرماه سال آينده خبر داد و گفت: اين مسابقات با حضور شطرنج بازان 22 كشور آسيايي از 20 تيرماه در مشهد آغاز خواهد شد و پيش بيني مي شود بيش از 500 نفر شركت كننده در آن با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وي با اشاره به حضور 10 شطرنج باز استان از ميان 21 سهميه كشور در رده هاي سني 6 تا 18 سال رقابت هاي قهرماني آسيا در سال آينده اظهار كرد: اين در شرايطي است كه سهميه هر كشور آسيا 3 نفر بيشتر نيست و با هزينه هاي سنگيني كه اعزام يك شطرنج باز به رقابت هاي برون مرزي براي ما در پي دارد اين فرصت مناسبي براي شطرنج بازان استان براي حضور در يك رقابت بين المللي خواهد بود.

رييس هيات شطرنج خراسان رضوی با اشاره به افزايش تعداد شطرنج بازان درجه دار بين المللي استان از 32 نفر به 92 شطرنج باز در طي چهارسال گذشته و رشد چشمگير اين رقم از اين حيث نسبت به استان هاي تهران و گيلان كه بالاتر از خراسان رضوي قرار دارند عنوان كرد: استان خراسان رضوي با دارابودن يك داور بين المللي، 2 نفر داور فيد و 3 داور ديگر در ليست فيده كه به زودي به جمع اين داوران افزوده خواهند شد و داوران زیادی در درجات يك و 2 و 3 از اين حيث نيز رشد زيادي در چندسال اخير داشته و در كشور از شرايط خوبي برخوردار است.

وي با بيان اينكه به تازگي خراسان رضوي را به عنوان پايتخت شطرنج كشور مي دانند عنوان كرد: حتي پيشنهاد برگزاري رقابت هاي شطرنج گرند پری به استان داده شده است كه اين نشان دهنده توانمندي هاي اين استان در برگزاري رقابت‌هاي در سطح جهاني نيز هست.

وجدانی با اشاره به گسترش مدارس شطرنج در سطح استان و تاسیس 3 مدرسه شطرنج در نيشابور و يك باشگاه در سبزوار عنوان كرد: باشگاه ها و مدارس شطرنج استان به عنوان بازوان هيات هستند و قهرمانان خوبي پرورش مي دهند و هيات را ياري مي كنند.

وي با بيان اينكه باشگاه هايي نيز هستند كه از اداره كل مجوز مي گيرند و حتي مربیان آنها مربيگري شطرنج را نمي دانند عنوان كرد: اين آفتي است كه باعث سلب اعتماد خانواده ها از مجموعه شطرنج مي شود اما با اصلاح يك سري قواعد و آيين نامه ها در خصوص مدارس شطرنج توسط فدراسيون امكان نظارت بهتر بر روي باشگاه ها نيز بايد فراهم شود.

رييس هيات شطرنج خراسان رضوی با بيان اينكه مدرسه شطرنج هيات به صورت اجاره اي از سوي اداره كل ورزش و جوانان استان واگذار شده است و حتي هزينه هاي تعميرات آن نيز توسط هيات پرداخت می شود در خصوص درآمدهاي هيات شطرنج عنوان كرد: درآمدهاي هيات مربوط به درآمدهاي مدرسه شطرنج است كه سوددهي ندارد و با توجه به اينكه نرخي كمتر از مدارس خصوصي براي بهره بردن اقشار كم درآمد در آن درنظر گرفته شده تنها هزينه هاي جاري خود را تامين مي كند.

وي با بیان اینکه درامدهايي كه از برگزاري رقابت هاي مختلف در سطح استان كسب می شود فقط براي تامين هزينه هاي برگزاري كافي است در خصوص تعامل هيات شطرنج استان خراسان رضوي با ارگان هاي ديگر گفت: يكي از هيات هايي هستيم كه با آموزش و پرورش تفاهم نامه داريم و تعامل خوبي در برگزاري مسابقات و دوره هاي آموزشي با اين ارگان داشته ایم، تربيت بدني شهرداري مشهد نيز هميشه با روي باز با ما همكاري داشته و هرچه در توان داشته در اختيار ما قرار داده است.

رييس هيات شطرنج خراسان رضوي در خصوص فعاليت شطرنج در شهرستان ها نيز گفت: در حد توان امكاناتي از قبيل ساعت، ميز، صفحه و مهره در اختيار شهرستان هايي كه علاقه منداني به اين رشته دارند قرار داده ايم اما جز تنها جلسه اي كه در سال گذشته با تمام روساي هيات هاي شهرستان داشته ايم ديگر نتوانستيم آن ها را دور هم جمع كنيم.

وجداني در خصوص دلايل مطرح شدن استعفايش از رياست هيات شطرنج استان خراسان رضوي عنوان كرد: دوره 4 ساله خدمتم اول خردادماه سال آينده به پايان خواهد رسيد اما با وجود گرفتاري ها و كارهاي شخصي ترجيح دادم كه موضوع استعفا را از ابتدا اسفندماه مطرح كنم تا شخصي كه مي آيد فرصت كافي براي برنامه ريزي در خصوص رقابت‌هاي آسيايي سال آينده را داشته باشد.

وي افزود: اما با مذاكراتي كه با فدراسيون داشته ايم اين امر را منوط به معرفي یا درصورت پيداشدن فردي با توانمندي بالا اعلام كردند/س  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.