نماينده سابق نخست وزير هندوستان در امور غرب آسيا با تاکيد بر نقش سازنده ايران در روابط کشورهاي اوراسيايي گفت: کشورهاي منطقه بايد در تلاش براي ايجاد يک معمار جديد آسيايي با يکديگر در تعامل باشند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "چين مايا قره‌خان" نماينده سابق نخست‌وزير هندوستان در امور غرب آسيا، در همايش ايران و همکاري‌هاي منطقه‌اي در اوراسيا که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: ايران و هند داراي تمدني مشترک هستند و طي سال‌ها با داشتن روابط دوستانه با يکديگر در جهت رشد اين روابط کوشيده‌اند.

وي ادامه داد: يکي از جنبه‌هاي عمده اين همکاري‌ها در زمينه تبادل نفت و گاز بوده که جمهوري اسلامي ايران، خود يکي از کشورهاي غني در اين زمينه است.

قره‌خان، جمهوري اسلامي ايران را از کشورهاي قدرتمند در منطقه برشمرد و تصريح کرد: ايران همواره به عنوان يک قدرت در خاورميانه و با مسئوليت‌هاي سنگين در اين منطقه بوده که نزديکي‌هاي تاريخي بي‌شماري را با کشورهاي منطقه ايجاد کرده است.

وي با بيان اين‌که کشورهاي غربي در تلاش براي برهم زدن اوضاع در منطقه هستند، افزود: ايران نقش سازنده‌اي در روابط کشورهاي اوراسيايي دارد که اين نقش مي‌تواند بر تمامي مشکلات و حوادث پيش آمده در خاورميانه فائق و پيروز شود.

قره‌خان با اشاره به موج عظيم بيداري اسلامي در منطقه اظهار داشت: خاورميانه در حالي با موج عظيمي تحت عنوان بيداري اسلامي روبه‌روست که پيش از آن، با انقلاب ديگري در منطقه با موضوع "بيداري آسيايي" مواجه بود که اين اقدام در اوايل قرن 19 و در تلاش براي در هم شکستن قدرت‌هاي غربي در آسيا به وجود آمد.

نماينده سابق نخست وزير هندوستان با بيان اين‌که پيش از استعمار هند توسط کشورهاي غربي، اين کشور به همراه چين 50 درصد DGP دنيا را توليد کرده است، تصريح کرد: در حالي که حضور استعمارگران در خاک هندوستان، موجب از دست دادن پويايي و رشد و توسعه اين کشور شده بود، اما با خروج غرب از اين سرزمين همواره رشد و پويايي روند فزآينده خود را سپري مي‌کند.

قره‌خان ادامه داد: خروج استعمارگران از خاک هندوستان به معناي خروج کشورهاي غربي از منطقه نبوده، بنابراين همه کشورها بايد با تعامل مدام و با اقدامات هوشمندانه براي مواجهه با دشمن‌هاي خارجي آماده باشند.

وي تصريح کرد: هم اکنون زمان آن رسيده که با هم‌فکري يکديگر در راستاي ايجاد يک معمار جديد آسيايي همت ورزيم.

قره‌خان با تاکيد بر تبادل افکار و همدلي کشورهاي منطقه براي رونق پيشرفت و توسعه در خاورميانه افزود: آمريکا در حالي صحبت از توازن مجدد با آسيا مي‌کند که تنها هدف او از مطرح کردن چنين مباحثي، ايفاي نقشي نظامي و تکيه بر اين امر است.

نماينده سابق نخست وزير هندوستان خاطرنشان کرد: همه کشورها بايد با هدف ارتقاي ارزش‌هاي فرهنگي در منطقه حضور و مشارکت پرشور در منطقه داشته باشند و تنها بر سر موضوع نقش نظامي در خاورميانه تکيه نکنند.

انتهاي پيام/ش

برچسب ها: هندوستان ، آسیا ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار