برگزیده هفتمین آیین تكریم چهره های قرآنی كشور و پیشكسوت قرآنی استان چهارمحال و بختیاری، ترویج فرهنگ قرآنی را عامل مهمی در تعمیق آموزه های اسلامی در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

سیده كبری پیردهقان؛ پیشكسوت قرآنی استان چهارمحال و بختیاری و مسئول دارالقران الكریم حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان بروجن، یكی از 33 پیشكسوت قرآنی برگزیده كشور است كه در هفتمین آیین تجلیل از چهره های برگزیده قرآنی كشور مورد تجلیل قرار گرفته است.

این بانوی پیشكسوت قرآنی، در سال 1342 در شهر بروجن متولد شده و از حدود 36 سال پیش فعالیت قرآنی خود را در زمینه آموزش و ترویج فرهنگ متعالی قرآنی در سطح استان چهارمحال و بختیاری آغاز كرده است.

وی، كه یك از هادیان سیاسی استان چهارمحال و بختیاری است به عنوان مشاور فعالیت های مذهبی، فرهنگی، قرآنی، سخنران جلسات قرآنی و بانوی پژوهشگر علوم قرآنی بیش از سه دهه است كه در استان چهارمحال و بختیاری به فعالیت مشغول است.

پیردهقان، دیدگاه های و دغدغه های خود در زمینه مباحث قرآنی را این گونه بیان كرد: تشخیص راه و روش صحیح گسترش فرهنگ قرآنی در گروی شناخت صحیح این فرهنگ غنی است.

وی، ترویج فرهنگ قرآنی را وظیفه ای همگانی عنوان كرد و افزود: قرآن گوهر گرانبهایی است كه اگر در راستای تفهیم و ترویج آن تلاش شود، شاهد حل بسیاری از مشكلات جوامع بشری خواهیم بود.

پیشكسوت برگزیده قرآنی استان چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: درك قرآن از طریق ترجمه و تفسیر است و در این زمینه فرد باید به ترجمه‌های مختلف مراجعه و تفسیرهای متعدد را بخواند كه با زبان امروز نوشته شده تا به پاسخ مسائلی كه نیاز دارد و در جستجوی آن است، نائل شود.

پیردهقان، با تأكید بر این كه مسابقات و فعالیت های قرآنی باید فهم و نگرش جامعه نسبت به مفاهیم متعالی این كتاب ارزشمند الهی را تقویت كند، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی با فهم صحیح نسبت به آیات متعالی وحی فراهم می شود.

وی، قرآن را كتاب مبین و هدایتگر دانست و افزود: اجرای فعالیت های قرآنی زمینه ساز آشنایی نسل جوان با مفاهیم ناب قرآنی را فراهم می كند.

مسئول دارالقرآن الكریم فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) شهر بروجن تصریح كرد: كسی كه قرآن تدریس می كند و در راه ترویج فرهنگ قرآنی و دینی فعالیت می كند جز از خداوند و ائمه اطهار علیهما السلام توقع تقدیر و تجلیل ندارد.

پیردهقان، در ادامه با تاكید بر ضرورت تدبر در قرآن، تدبر در آیات این كتاب الهی را كلید فهم، ترویج و گسترش آن دانست و اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در زمینه قرآن می تواند زمینه توجه عمیق به مفاهیم ناب و ارزشمند قرآنی را فراهم آورد.

وی، انقلاب اسلامی را مدیون فعالان قرآنی دانست و گفت: انقلاب اسلامی ازگذشته تا كنون مدیون قرآن و آموزه های آن و كسانی است كه در مسیر ترویج این فرهنگ متعالی مجاهدت كرده اند و در آینده نیز بقای این نهضت در گرو تمسك به قرآن است.

پیردهقان تصریح كرد: هم اكنون در برخی موارد مشاهده می شود كه رسانه ها و مطبوعات آنگونه كه شایسته است در راستای فعالیت های قرآنی و ترویج فرهنگ دینی عمل نمی كنند و شایسته است مطبوعات باید بخشی از فعالیت خود را براساس نیاز جامعه به ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص دهند.
وی افزود: حفظ و قرائت قران بسیار كار پسندیده است اما تنها نباید به همین فعالیت ها بسنده كرد، بلكه باید برای تفسیر و تدبر در امور قرآنی و دینی و ترویج فرهنگ اسلامی تلاش شود.

برگزیده هفتمین آیین تكریم چهره های قرآنی كشور، با شرح تفسیر آیه 29 سوره فاطر گفت: ریشه همه گرفتاری های روحی، روانی، مشكلات اقتصادی و ناهنجاری های خانوادگی در دوری از تدبر و عمل به فرهنگ قرآنی در خانواده ها است.

وی خاطر نشان کرد: تفسیر و تدبر در قرآن همان زندگی به روش و دستور اهل بیت و پایبندی به حقیقت ولایی است.

پیردهقان، از متولیان بخش فرهنگ و امور اجتماعی كشور و استان چهارمحال و بختیاری خواست كه در زمینه ترویج و تعمیق علوم قرآنی برنامه ریزی بیشتر و تلاش های جدی تر داشته باشند.

وی، در هفتمین مراسم تكریم چهره‌های قرآنی یكی از 33 فعال برگزیده قرآنی كشور بود.

در مراسم تجلیل از چهره های قرآنی كه هفته گذشته در سه بخش در تهران برگزار شد، استادان پیشكسوت قرآن، ممتازان مسابقات بین المللی قرآن و حائزان مدرك درجه دو حافظان قرآن مورد تجلیل قرار گرفتند./س

برچسب ها: فرهنگ ، قرآنی ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.