رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربایجان شرقی از پرورش تمساح باهدف تجاری سازی این صنعت سود آور در استان خبرداد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در گفتگو باخبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه دو میلیون طاقه پوست کروکودیل در دنیا تجارت می‌شود که هر طاقه دباغی شده آن، ارزشی بالغ بر۱۰ هزار دلاردارد گفت: آنچه باعث شده تا این سازمان موافقت خود مبنی بر ایجاد مزرعه پرورش تمساح را در استان را اعلام نماید، استفاده پزشکی‌ از خون، استخوان و حتی گوشت این حیوان دوزیست بوده و در کنارآن، سود اقتصادی ناشی از امکان صادرات پوست و گوشت کروکودیل، با بستر سازی مناسب برای ارزآوری نیز، از دیگر دلایل این امر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، بحث سرمایه‌گذاری برای پرورش تمساح مطرح و به دنبال فتوایی که شهریورماه پارسال به‌کوشش نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی برای مجاز بودن این فعالیت صنعتی در ایران صادر شد افزود: شرایط برای فراخوان متقاضیان پرورش تمساح در کشور مهیا شده و با توجه به پتانسل های موجود در استان، این سازمان از سرمایه گذاران این صنعت سود آور حمایت خواهد کرد.

رئيس سازمان جهادكشاورزي استان، تحصیلات آکادمیک دررشته‌های دامپروری، دامپزشکی، زیست‌شناسی جانوری، شیلات و محیط‌زیست را پیش‌شرط اعطای مجوز به متقاضیان این صنعت اعلام کرده و اضافه کرد: افراد متقاضی باید مدرکی معتبر مبنی بر گذراندن دوره‌های لازم برای پرورش تمساح را ارائه دهند و طرح اجرایی ایجاد مزرعه‌ باید توسط متخصصان شیلات و دامپزشکی استان مورد تایید قرار گیرد.

محمدیان با تاکید به اینکه براساس نظريات کارشناسان، اين حيوان داراي کاربردهاي اقتصادي فراوان با ارزش افزوده بالاست گفت: هم اکنون، پرورش آن در بسياري از کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه به شکل يک صنعت با درآمد زایی بالا درآمده است پرورش اين حيوان آبزي، نه تنها موجبات اشتغالزايي مولد را می تواند فراهم کند، بلکه پوست آن نیز در بخش‌هاي صنعتي و دارويي سودآوري زيادي برای پرورش دهندگان به همراه خواهد داشت. اين صنعت در بيش از پنجاه کشور جهان براي بهره‌بري از پوست تمساح درحال گسترش است.حداقل فضا براي پرورش هر قطعه تمساح، يک مترمربع بوده و هر کروکوديل، اغلب سالي يک یا دو بار و هر نوبت بيست تا شصت تخم مي‌گذارد که داراي سرعت رشد بالايي است، به طوري که به ازاي مصرف هريک کيلوگرم مواد غذايي،1.1کيلوگرم افزايش وزن دارد لذا پرورش آن امري کاملاً مقرون به صرفه برآورد شده است.

وی با اظهار اینکه تمساح ها، جزوگونه هایی هستند كه پراكنش آنها عمدتاٌ در مناطق حاره ای، گرمسیری و مرطوب متمركز است افزود: مهمترین شرط برای دستیابی به حداكثر میزان رشد، فراهم ساختن محیطی مناسب از نظر دمایی و رطوبت است. مهمترین ویژگیهای یك محیط مناسب برای پرورش ونگهداری تمساح درسطح اقتصادی، تامین دمای ثابت30 درجه سانتیگراد، رطوبت مناسب و محیطی عاری از هرگونه استرس و فشار خواهد بود تا وقفه ای در رشد بوجود نیاید.

رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با تاکید به شرایط آب و هوایی استان گفت: تمساح های پرورشی حداقل دربخش عمده ای از سال می بایست در فضای سرپوشیده بصورت سوله یا گلخانه قرارگیرند تا امكانات تنظیم دما و رطوبت درآن مهیا باشد. تعبیه وساخت استخرهای پرورش در داخل سالنها نیز بسته به نوع و روش مورد استفاده جهت انجام فعالیت متفاوت خواهد بود. بدیهی است كه احداث و اداره یك مزرعه پرورش تمساح با داشتن آگاهی كافی اززیست شناسی این گونه ها وحمایتهای سازمان یامکان بالقوه ای از اشتغال ودرآمدزایی دربخش کشاورزی رافراهم خواهدکرد.

گفتنی است : بهای پوست خام تمساح در دنیا 500 دلار بوده و سالانه یک میلیون و 500 هزار طاقه پوست این آبزی در دنیا خرید و فروش می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.