مدیر پروژه حفاری كیش در شركت ملی حفاری ایران گفت: با به كارگیری خدمات مدیریت نرخ حفاری (R.O.P MANGMENT) ، عملیات حفاری در میدان گازی كیش با شتاب بیشتری انجام می شود .

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مهندس منوچهر اسدی روز دوشنبه افزود: در راستای افزایش شتاب در اجرای پروژه حفاری 1+12 حلقه چاه در بخش خشكی جزیره كیش، برای نخستین بار با بهره گیری از سامانه نرم افزاری این مدیریت، در حفره هشت و سه هشتم اینچ یك حلقه چاه، پایش لحظه ای عملیات، راندمان كار و شاخص های حفاری به میزان قابل توجهی بهبود و شتاب حفاری به بیش از دو برابر افزایش یافت و قرار شد این خدمات در سایر چاه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار كرد: با استقرار دستگاه های حفاری سنگین خشكی 54 و 61 فتح و استفاده از ریل كشنده (پانی بیس)، هم اكنون حفاری 12 حلقه چاه توسعه ای و یك حلقه چاه تعمیری به صورت دسته ای بر روی دو كلاستر A و B در دست اجراست.

اسدی گفت: در كلاستر B متراژ حفاری تا امروز به 23 هزار و 463 متر و در كلاستر A به 22 هزار و 923 متر رسیده است و پیشرفت پروژه بیش از 81 درصد محاسبه می شود.

مدیر پروژه حفاری كیش در شركت ملی حفاری ایران افزود: با توجه به برنامه شركت ملی نفت ایران مبنی بر تولید زودهنگام از این میدان، تلاش می شود تا پروژه حفاری 1+12 در دومین قطب گازی ایران، سال 92 در مدار تولید قرار گیرد .

وی اظهار كرد: براساس برنامه ریزی انجام شده ابتدا 7 حلقه چاه كلاستر B تكمیل و تحویل كارفرما می شود كه حفاری 3 حلقه آن در مرحله تكمیل است و حفر چهار حلقه دیگر به لایه های مخزن رسیده است و حفاری 6 حلقه چاه روی كلاستر Aنیز در سال آینده به پایان خواهد رسید.

طرح توسعه میدان گازی كیش با هدف تامین گاز مورد نیاز مردم جزیره، تزریق گاز به خط لوله هفتم سراسری و افزایش توان صادراتی كشور اجرا می شود .

ذخیره میدان گازی كیش نزدیك به 66 تریلیون فوت مكعب و میعانات گازی آن حدود 514 میلیون بشكه برآورد شده كه در عمق 4 هزار و 400 متری زیر جزیره قرار دارد .

با توجه به مطالعات اولیه، برآورد می شود روزانه بین 3 تا 5 میلیارد فوت مكعب گاز از این میدان استحصال گردد .

پروژه حفاری 1+12 بر روی كلاستر B از بهمن سال 1388 و كلاستر A در مهر سال 1389 آغاز شد و یكی از پروژه های كلید در دست است كه از سوی شركت ملی حفاری ایران با همكاری شركت مهندسی و توسعه نفت ( متن) مدیریت و اجرا می شود. /س
برچسب ها: شتاب ، حفاری ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.