معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری از افزایش 36 درصدی شیوع بیماری‌های روان و افسردگی خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران «یزدان جلالی» در جلسه‌ی تامین سلامت استان از ارائه‌ی 9 طرح در حوزه‌ی سلامت و مهم‌ترین آن ارائه‌ی سند سلامت روان و تصویب کمیته آن خبر داد و گفت: این سند سال پیش ارائه شد که باید جلب رضایت مسوولان، تعهد در ارتقای سلامت روان، ملزم کردن ادارات به ارائه‌ی نماینده‌ی دائمی و اجراشدن برنامه عملیاتی را در برداشته باشد.

 «قادری»، مشاور علمی برنامه‌های بهداشت و درمان استان نیز در این جلسه گفت: مشکلات سلامت روان در افرادی با معضلات بیکاری، فقر و شرایط نامطلوب زندگی و بیماری‌های جسمانی بیشتر از سایر اقشار جامعه است.

وی شیوع فراوان بیماری‌های روانی را سبب ایجاد انواع آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: در زمینه‌ی پیشگیری از ایجاد این بیماری در افراد مستعد از جمله کودکان که بسیار آسیب پذیرند و شخصیت فرد در این زمان شکل می‌گیرد، باید سرمایه‌گذاری شود.

به گفته‌ی مشاور علمی برنامه‌های بهداشت و درمان استان، بیماری‌های روانی و جسمی اثر هم‌افزایی دارند یعنی هرجا به سلامت روان بیشتر رسیدگی شود به سلامت جسم هم بیشتر اهمیت داده می‌شود.

قادری با بیان این‌که منزوی بودن افراد روانی، آنان را هر روز ناتوان‌تر می‌کند، افزود: میزان مرگ و میر در این بیماران بیشتر است چون با آنان با خشونت و سوء‌رفتار برخورد می‌شود هم‌چنین خدمات اورژانسی برای آنان کافی نیست.

وی با بیان این‌که پس از حوادث، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های روان(افسردگی، اعتیاد، دوقطبی) رتبه‌ی دوم مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: در دهه‌ی اخیر افسردگی بیشترین شیوع را در استان داشته است و این در حالی است که عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان گسترده است و فقط یک نهاد از عهده‌ی کنترل و رسیدگی به آن برنمی‌آید بنابراین در این حیطه، به همکاری سایر نهادها نیاز شدیدی احساس می‌شود.

مشاور علمی برنامه‌های بهداشت و درمان استان با اشاره به اهداف راهبردی حوزه‌ی سلامت در سال 94 تصریح کرد: انتظار می‌رود با به‌کارگیری این سند بتوان سبب کاهش 5 درصدی بار افسردگی، نهادینه شدن نقش سازمان‌ها و میانجیان، آگاه شدن گروه‌های سنی از اصول بهداشت روان و افزایش کیفیت مراقبت بیماران شد.

منبع:ایسنا
برچسب ها: روان ، افسردگی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.