داور كانادایی بخش بین ‌الملل شانزدهمین جشنواره قصه ‌گویی گفت: با طرح یك قصه خوب می‌ توانیم بشر را بیش از پیش به انسانیت نزدیك كرده و به صاحبان فرهنگ ‌های متقاوت بیاموزیم تا با دیگران رفتاری عادلانه داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ركسانا خان در گفتگو با خبرنگاران از قصه‌ گویی به عنوان هنری قدرتمند و دارای قابلیت بسیار بالا یاد و اظهار كرد: امید به زندگی، هنر نهفته در دل قصه ‌گویی است.

وی اضافه كرد: قصه ‌گویی از چنان نیرویی شگفت برخوردار است كه می ‌تواند شنونده را تحت‌ تاثیر قرار دهد تا درس نهفته در دل قصه را بی هیچ تردیدی فرا گیرد.

خان ادامه داد: قصه می تواند كودك را وادار تا آن ‌چه را شما احساس می ‌كنید بی هیچ شك و شبه ‌ای درك و آن را به طور كامل احساس كند.

وی گفت: قصه ‌گویی از اساس یك علم اجتماعی است كه می ‌تواند انسان‌ ها را متحول و به آنان چیزی عطا كند تا با اتكای به آن امیدوارانه زندگی خود را دنبال كنند.

نویسنده مسلمان برگزیده نیویورك تایمز اظهار كرد: تلاش دارد دین مبین اسلام را از زاویه قصه‌ و قصه‌ گویی معرفی كند.

وی ادامه داد: قصه گویان با قصه ‌های خود می ‌توانند ذهن مخاطبان را به چالش وادار كرده و افكارشان را تغییر دهند و به آنان از میراث غنی اسلام اطلاعاتی را منتقل كنند كه تاكنون از آن ‌ها بی ‌خبر بودند.

خان اضافه كرد: من به دفعات از این هنر در كشورهای متعدد و در قاره‌ های اروپا، آمریكا و آسیا بهره برده ‌ام تا به ملل مختلف یادآوری كنم مسلمانان از چه عظمتی در طول تاریخ خود برخوردار بوده اند.

این نویسنده برجسته كانادایی كه آثارش از محبوبیت بین ‌المللی برخوردار است، افزود: معتقدم به عنوان یك مسلمان نیاز داریم در مجامع مختلف ظاهر شده و از طریق طرح داستان و قصه‌ های خودمان، معرف خوبی از فرهنگ‌مان باشیم.

وی تاكید كرد: باید اخلاق و انسانیت نهفته در وجودمان را به دیگران اثبات كنیم تا ما را بهتر شناخته و باور كنند.

این نویسنده در خصوص جایگاه قصه و قصه‌ گویی در جوامع پیشرفته و مدرن امروزی و نقش آن در بهبود زندگی بشری از سرمایه‌گذاری روی كودكان و نوجوانان به عنوان یك اصل مهم یاد كرد.

داور كانادایی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی گفت: بارها شاهد تغیرات روحی و رفتاری كودكان و نوجوانانی بوده‌ ام كه كسی به‌ آنان امید نداشت اما من اطمینان داشتم كه پس از گوش دادن به قصه‌ ها دگرگون می شوند.

این برنده جایزه مدیریت و ارتباطات و صاحب جایزه ادبی كنگره اسلامی كانادا اظهار كرد: قصه‌گویی هنری ارتباطی است كه به كمك آن می‌توان احساسات و اطلاعات خود را از طریق آن به دیگران انتقال داد.

وی با بیان اینكه قصه گویی در حقیقت به معنای توانایی بیان خویش است، در زمینه نقش مترجمان در انتقال مفاهیم و حس قصه‌ گویان به مخاطبان نیز اظهار كرد: مترجمان باید تكنیك‌ های داستان ‌گویی را یاد گیرند تا به درستی بتوانند حس قصه‌ گو را به مخاطب انتقال دهند.

خان اضافه كرد: قصه‌ گو اگر بتواند به درستی از زبان بدن در انتقال مفاهیم بهره گیرد، گاه هنرش به جایی می ‌رسد كه مخاطب بدون دانستن زبان و گویش او، پیام و احساس وی را به صورت كامل درك كرده و با او همراه شود./س

برچسب ها: قصه ، خوب ، انسانیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.