رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، با بیان اینکه تولید و استفاده از سلاح اتمی بر مبنای دیدگاه‌های فقهی رهبرمعظم انقلاب منع شرعی دارد، تصریح کرد: اظهارات ضدایرانی بان‌کی‌مون خلاف معاهدات بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، هادی شوشتری ، در واکنش به اظهارات بان‌کی‌مون مبنی بر اینکه ایران از مذاکرات سازمان ملل متحد به عنوان پوششی برای ساخت بمب اتمی استفاده می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که بر اساس دیدگاه‌های فقهی رهبر معظم انقلاب و همچنین دکترین دفاعی خود، تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند.

نماینده مردم فاروچ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس موضع صریح رهبری ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای ماهیتا حرمت شرعی دارد و التزام جمهوری اسلامی ایران به فتوای رهبر معظم انقلاب درباره سلاح‌های اتمی به مراتب بالاتر از التزام به پروتکل‌های بین‌المللی همچون ان.پی.تی. است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: این در حالی است که ایران عضو ان.پی.تی. است و جمهوری اسلامی ایران زمانی که پروتکل و معاهده‌ای را امضا می‌کند مطابق با حقوق داخلی، آن معاهده نیز جزئی از حقوق داخلی به شمار خواهد رفت و پیروی از آن الزامی است.

نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه کشور‌های غربی، سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکردی سیاسی و نه حقوقی و فنی با مساله هسته‌ای ایران برخورد می‌کنند، یادآور شد: در ماده ۴ معاهده ان.پی.تی. به صراحت آمده است که کشور‌های عضو این معاهده، همچنان که دارای تکالیفی هستند از حقوق ویژه‌ای نیز برخوردارند.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، گفت: بر این اساس حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای کشور‌های امضا کننده ان.پی.تی. به رسمیت شناخته شده است و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران که به تکالیف مندرج در این معاهده عمل می‌کند از حقوق تعریف شده در این سند بین‌المللی نیز باید برخوردار باشد.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهارات جدیدی مدعی شد: ممکن است ایران از مذاکرات سازمان ملل متحد به عنوان پوششی برای ساخت بمب اتمی استفاده کند و به همین دلیل این موضوع نیازمند تصمیمات جسورانه و تعیین کننده ای از سوی شورای امنیت است./س

برچسب ها: حقوق بشر ، واکنش ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.