مبتلايان به ام اس دستهاي خود را مرتب شستشو بدهند

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ دكتر حميد حبوباتي در خصوص بيماري MS اظهارداشت: مولتیپل اسکلروزیس (MS) شایع‌ترین بیماری ناتوان کننده مغز و اعصاب، پس از تروما و آسیب‌های سیستم عصبی در سراسر جهان است که با تخریب پیشرونده غلاف میلین نورون‌ها در کلیه سطوح سیستم عصبی نهایتا منجر به ضعف و ناتوانی می‌شود.

وي با بيان اين كه بیشترین شیوع بيماري ام اس در جوانان کانادایی است، افزود: به طور متوسط، یک در هزار نفر در جهان از بیماری‌ام اس رنج می‌برند، همچنين این بیماری در خاورمیانه شیوع پایینی معادل 6 درصدهزار نفر دارد.

اين جراح و متخصص مغز و اعصاب در خصوص علل بروز بيماري MS تصريح كرد: علت MSهنوز به شکل یک راز باقی مانده است ولی می تواند بدنبال یک حمله ویروسی یا باکتریایی یا یک واکنش سیستم ایمنی در یک بیمار بازمینه ژنتیکی مساعد رخ دهد از طرف ديگر کمبود ویتامین D نیز ممکن است به بروز این بیماری کمک کند.

دكتر حبوباتي درادامه با بيان اين مطلب كه اولین تظاهر این بیماری بطور شایع در خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد عنوان كرد: تظاهر بیماری به چند صورت است که شایع‌ترین نوع آن بصورت دوره‌های بهبود-عود دیده می‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد با اشاره به اينكه شروع بیماری بصورت ناگهانی یا تدریجی است تصريح كرد: علاﺋم اولیه بيماري ام اس از خفیف تا شدید متغیر خواهد بود، علاﺋم کاملا به محل درگیری در سیستم عصبی وابسته است که بصورت احساس ضعف در اندام‌ها، اسپاسم و سفتی عضلات بویژه در اندامهای تحتانی، خستگی زودرس، کاهش دید یا دوبینی، علایم حسی مثل سوزن سوزن شدن اندام‌ها، عدم حفظ تعادل سر و تنه حین راه رفتن، مشکلات ادراری یا مدفوعی و اختلالات خلقی بروز می‌کند.

وي در خصوص روش تشخيص اين بيماري خاطرنشان كرد: تشخیص بیماری براساس مجموعه‌ای از علاﺋم بالینی و چندین تست پاراکینیکی مانند MRI مغز و آنالیز مایع مغزی نخاعی و با نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب گذاشته می‌شود.

دكتر حبوباتي با بيان اين كه متاسفانه تاکنون، درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است خاطرنشان كرد: درمان های موجود درجهت رفع علاﺋم بیمار تجویز می شود که به دو دسته درمان حین حملات و درمان های علامتی و نگهدارنده تقسیم می شوند. هم چنین بیماران طبق نظر پزشک معالج خود، می توانند از درمان های حمایتی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز بهره مند شوند.

وي توصيه كرد: فرد مبتلا به ام اس باید از خوردن قهوه، و استفاده از الکل و تنباکو اجتناب کند چرا كه این محرک‌های سیستم عصبی به طور کلی به عود علایم این بیماری تمایل دارند.

عضوهيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در ادامه با بيان اين كه مبتلايان به بيماري ام اس در برابر عفونت‌ها از خود محافظت کنند توصيه كرد: شستن مکرر دست‌ها در اين مورد اقدام موثری است.

وي با بيان اين مطلب كه عفونت‌های تنفسی یا سینوزیت اغلب قبل از عود بیماری گزارش شده‌اند عنوان داشت: هم‌چنین افراد مبتلا به ام اس باید از تغییرات ناگهانی دما اجتناب کنند زیرا برای اکثر افراد مبتلا، این تفاوت‌ها سبب بروز یا بدتر شدن علایم می‌شوند.

اين جراح و متخصص مغز و اعصاب در پايان متذكر شد: درمان مناسب انواع عفونتها، بهره گیری از ویتامین D، کاهش میزان استرس و تغذیه مناسب در پیشگیری از این بیماری و کاهش شیوع آن در جامعه موثر باشد./ع2

برچسب ها: ام اس ، اعصاب ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار