رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان دی ماه امسال بیش از 160 هزار و 261 پرونده وارد دادسراها و محاکم حقوقی شده استان شده است.


 به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،توکل حیدری شنبه شب در نشست شورای قضایی استان با اشاره به رشد شش درصدی آمار پرونده های ورودی و مختومه در استان افزود: از این تعداد پرونده  153 هزار و 566 پرونده مختومه شده است.

 وی بیشترین میزان ورود پرونده نسبت به جمعیت در شهرستان های ماکو و چالدران و کمترین میزان متعلق به شهرستان های شاهین دژ و خوی  عنوان کرد و افزود: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید، کلاهبرداری، تخریب، مزاحمت تلفنی و حمل کالای قاچاق جرایمی هستند که به ترتیب بیشترین فراوانی را در سال جاری داشته اند.

 رئیس شورای قضائی استان در ادامه با اشاره به ورود 468 پرونده جرایم خشونت آمیز به محاکم قضایی و دادسراهای استان اشاره کرد و ادامه داد: در بزه قتل ارومیه و میاندوآب به ترتیب با 78 و 47 فقره قتل بیشترین و شوط و تکاب هر کدام با یک مورد قتل کمترین آمار را دارند.

 حیدری با اعلام اینکه پرونده 149 فقره آدم ربایی در ارومیه و 92 فقره در خوی وصول شده است، کمترین آمار این بزه خشن را مربوط به پلدشت با 4 فقره اعلام کرد و گفت: همچنین در این مدت 10 فقره راه زنی در استان رخ داده است.

 تشکیل 32 فقره پرونده زمین خواری در آذربایجان غربی

 وی از ورود 14 هزار و 178 پرونده مواد مخدر، قاچاق کالا و ارز و مشروبات الکلی به دادگستری استان طی سالجاری اشاره کرد و افزود: در این مدت 32 پرونده زمین خواری در 10 ماهه اول سال جاری به سیستم قضایی استان وارد شده است.

 رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی یاد آور شد: از این تعداد پرونده زمین خواری، یک پرونده تا به حال مختومه و 31 فقره دیگر که همگی متعلق به ارومیه هستند، در حال بررسی هستند.

 وی در ادامه به نظارت بر مجموعه قضائی استان اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون 21 شکایت درباره عدم رعایت حقوق شهروندی در دستگاه قضائی ثبت شده است که همه این موارد مورد بررسی قرار گرفته اند و در مواردی که شکایت ثابت شده با متخلف برخورد جدی شده است.

 حیدری همچنین در ادامه به مدت زمان رسیدگی به پرونده در دستگاه قضائی استان مورد اشاره قرار داد و گفت: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده ها در محاکم حقوقی 46 روز و محاکم جزایی 61 روز است.

 وی با اشاره به تعداد نیروهای دادگستری در آذربایجان غربی گفت: تعداد 279 نفر قاضی درآذربایجان غربی به امر قضاوت اشتغال دارند و 993 نفر کارمند نیز قضات را در امر رسیدگی به شکایات مردم همراهی می کنند.

 

آذربایجان غربی با کمبود نیروی انسانی در بخش قضایی مواجه است

 رئیس شورای قضائی آذربایجان غربی ادامه داد: دادگستری آذربایجان غربی با وصف کمبود ها و کاستی های چشمگیر در بخش نیروی انسانی بالا حتی کادر قضائی، تمام تلاش خود را در جهت رسیدگی به پرونده های قضائی در کمترین وقت ممکن به کار بسته و از اطاله دادرسی جلوگیری بعمل می آورد.

 حیدری به فعالیت شوراهای حل اختلاف در استان هم اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر 201 شعبه شورای حل اختلاف شهری و 151 شعبه روستایی در سطح استان فعالیت می کنند.


رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی افزود: یک هزار و 284 نفر در شوراهای حل اختلاف در سطح استان عضو هستند که از این تعداد 269 نفر در ارومیه عضو شورا بوده و تعداد 309 نفر نیز عضو دبیرخانه های شعب شوراهای حل اختلاف هستند.

 

استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست با اشاره به این که حوزه قضایی استان دارای تراکم کاری و سختی کار زیادی است افزود: این تراکم کاری و سختی موجود در فعالیت های مختلف قضایی اجر الهی را  برای دست اندر کاران فعال این حوزه در پی خواهد داشت.

 

وحید جلال زاده اضافه کرد: با توجه به اهمیت کار سازمان های قضایی استان ما اعتباری را برای حل برخی از مسائل موجود در این حوزه برای دستگاههای ذیربط تخصیص خواهیم داد.

 

استاندار آذربایجان غربی در ادامه برای توسعه فضای اداری دستگاههای مختلف در حوزه قضایی به خصوص سازمان ثبت اسناد و املاک استان که با مسئله کمبود مکان روبرو هستند قول مساعد داد.

 همچنین در ادامه این جلسه مدیران دستگاههای قضایی استان ضمن ارائه گزارش از نحوه عملکرد دستگاههای مربوطه به بیان برخی از مسائل و مشکلات پیش روی خود پرداختند./ک

 

برچسب ها: محاکم ، حقوقی ، پرونده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.