چندی پیش مهدی رحمتی به صورت موقت از تیم ملی خداحافظی کرد رویدادی که به مذاق هیچ کس خوش نیامد اما نمونه چنین خداحافظی هایی با دلایل مختلف در فوتبال جهان کم دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، خداحافظی از تیم های باشگاهی اگر چه شاید مرسوم نباشد اما چندان هم با پوشش رسانه ای مواجه نمی شود اما تیم ملی داستان دیگری دارد، خداحافظی از آن به نوعی ضد ارزش محسوب می شود مخصوصا اگر با دلایل و توجیهات خاصی صورت گرفته باشد.

در فوتبال خارج از کشور نیز نمونه چنین خداحافظی هایی دیده می شود به عنوان مثال پائولو مالدینی بعد از بازی های جام جهانی در سال 2002 که تیمش نتوانست به اهداف خود برسد از تیم ملی ایتالیا خداحافظی کرد و دیگر هم خيال برگشتن نداشت.

همچنین پل اسکولز انگلیسی هافبک تیم منچستر یونایتد بعد از جام جهانی آلمان در سال 2006 از تیم ملی انگلیسی خداحافظی کرد.

برند شوستر آلمانی دیگر بازیکنی بود که یکی از اردوهای تیم ملی اش را با حالتی قهر ترک کرد و دیگر هم باز نگشت.

خوان ریکلمه آرژانتینی نیز مدت هاست که به خاطر قهر از تیم ملی اش خداحافظی کرده است و خبري از وی نیست، نمونه های جدایی حالا به هر بهانه ای، قهر، افزایش سن، مشکلات خانوادگی و.... فراوان است.

مسئله نیمکت نشینی یکی از عواملی است که باعث می شود بسیاری از بازیکنان به علت آن از تیم ملی خود خداحافظی کنند، نمونه چنین بازیکنانی در فوتبال خارج می توان به مایکل کریک و بن فاستر اشاره کرد که به علت نیمکت نشینی ديگر به تیم ملی نرفتند.

تغییر دادن پست بازیکنان نیز از جمله مواردی است که می تواند مهره های حساس را از تیم ملی دور کند نمونه چنین موضوعی اسکولز در تیم ملی انگلیس است که با شنیدن خبر تغییر پست از تیم ملی خداحافظی کرد این قضیه پیش از رقابت های یورو 2004 رخ داد.

برخی اختلافات درون اردویی نیز می تواند باعث خداحافظی مهره ها شود به عنوان مثال ریکاردو کاروالیا که در یکی از اردوهای تیم ملی پرتغالی با یکی از بازیکنان جوان تر دچار مشکل شده بود چند روز بعد بدون اعلام اردو را ترک کرد تا به عقیده سرمربی تیم ملی پرتغال فرد بی مسئولیتی خوانده شود که در حساس ترین شرایط تیم ملی و مردم کشورش را تنها گذاشت.

اهمیت دادن به تیم های باشگاهی و اولویت کمتر دادن به تیم ملی نیز از جمله مواردی است که می تواند باعث کناره گیری عده ای از تیم ملی شود به عنوان مثال آساموا ژیان که برای حضور در تیم باشگاهی اش قید تیم ملی را زد. همان طور که ذکر شد مشکلات خانوادگی نیز می تواند در برخی از موارد دلیلی برای خداحافظی از تیم ملی باشد. نمونه بارز چنین کاری برند شوشتر بود که به خاطر حضور در جشن تولد فرزند دومش قید حضور در تیم ملی آلمان را زد و از اردو خارج شد تا سر مربی نیز وی را از تیم اخراج کند.

انتقاد از رسانه ها و هواداران نیز باعث می شود اختلالاتی در روند دعوت برخی از مهره ها به تیم ملی دیده شود. به عنوان مثال کارلوس ته وز در تیم آرژانتین چنین انتقاداتی را از فشار هواداران و رسانه ها اعلام کرد تا اینکه مدت ها نامش در لیست تیم ملی آرژانتین دیده نشود.

برخی بی اخلاقی ها باعث می شود تا سر مربیان بخواهند بازیکن اردوی تیم را ترک کنند به عنوان مثال اشتفو افنبرگ در سال 1994 بی اخلاقی در مقابل هواداران انجام داد که توسط سر مربی از اردوی تیم ملی اخراج شد.

بی اخلاقی ها باعث شد تا اریک کانتونا نیز از تیم ملی فرانسه کنار گذاشته شود این قضیه مربوط به واقعه سلهورت پارک بود.

عدم تجربه روزهای خوب با تیم ملی نیز از جمله دیگر عوامل خداحافظی است نمونه چنین موردی در خصوص نیکلاس آنکلا دیده می شود.

مسئله مشکل داشتن با برخی از بازیکنان نیز باعث می شود تا مهره ای تصمیم به جدایی از تیم ملی اش بگیرد. برای مثال بریج به علت مشکل داشتن با جان تری از تیم ملی خداحافظی کرد.

خداحافظی از تیم های ملی تنها محدود به همین چند مورد نیست و در موارد زیادی دیده می شود، خداحافظی هایی که گاه با بازی پایانی و گاهی بدون بازی پایانی انجام میشود اتفاقی که به نوعی مرگ اول بسیاری از مهره ها محسوب می شود./آق
برچسب ها: رحمتی ، خداحافظی ، تیم ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار