مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از نمايش كاوش بدست آمده محوطه قلعه گوري سيمره در موزه قلعه فلك الافلاك ، در ايام نوروز خبر داد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،سيد قاسم قرباني مدير كل میراث فرهنگی لرستان درحاشیه  بازدید از محوطه در حال كاوش سيمره در گفتگو با خبرنگاران گفت:محوطه قلعه گوري سيمره در ۷۰ كيلومتري جنوب غرب شهرستان كوهدشت واقع در حوزه جغرافيايي سيمره در دهستان زيرتنگ سياب از توابع بخش كوناني مي باشد.

وی افزود:اين كاوش كه از تاريخ 24دی به سرپرستي عطا حسن پور آغاز شده ، فصل دوم خود را  سپري مي كند و تاكنون بقاياي يك بناي متعلق به دوره ساساني ( احتمالاً بقاياي يك كوشك ساساني ) شامل : پنج اتاق مرتبط به هم ، دو اتاق ستون دار و يك حياط از آن كشف شده است .
قاسمی مهمترين يافته هاي باستان شناسي بدست آمده از اين محوطه علاوه بر سفالينه هاي ساده ، لعاب دار ، مزين به نقوش كنده و برجسته ، مي توان به گچبري هاي نفيس با نقوش هندسي ، گل و بوته ، انساني و حيواني عنوان کردواظهار داشت: اين گچبري ها با تكنيكهاي قالبي ، دستي و همچنين قالبي و دستي توأمان با هنرمندي خاصي ساخته شده اند بطوري كه بعد از گذشت حدود ۱۵۰۰ سال از زمان توليد آنها هنوز از استحكام قابل قبولي برخوردار هستند .
وی ضمن اعلام اين خبر افزود : با توجه به اينكه تاكنون نمونه اين آثار در هيچ كجاي لرستان بدست نيامده و مربوط به جديدترين كاوشهاي باستان شناسي و علمي است ، لذا جاي آن دارد مردم لرستان و همچنين مسافران نوروزي با گوشه اي از تمدن فراموش شده لرستان آشنايي پيدا كنند .
گفتنی است: اين كاوش نخستين پروژه كاوش باستان شناسي در استان است كه در زمان مديريت دكتر قرباني بوقوع پيوسته است و نخستين فصل از كاوش اين محوطه توسط عطا حسن پور کارشناس و مسول روابط عمومی این سازمان  در سال ۸۹ صورت گرفته است . /ا
برچسب ها: لرستان ، قلعه گوری ، سیمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.