استاندار خراسان رضوی بر گسترش تعاملات تجار ایرانی و افغانی در راستای توسعه مطلوب مراودات و مبادلات اقتصادی دو جانبه و ایجاد هم افزایی در این حوزه، تاکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد حسین فروزان مهر در دیدار با سفیر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به همزبانی و دیگر اشتراکات و علایق دیرینه مردم دو کشور که بیان گر نزدیکی فرهنگی دو ملت است، گفت: امید است با توجه به این مهم و همچنین وجود تمایل دو جانبه، زمینه فعالیت های بزرگ اقتصادی بین دو کشور، بیش از پیش مهیا شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه، به نزدیکی انتخابات سال آینده کشور افغانستان اشاره و اظهار امیدواری کرد: این انتخابات زمینه خروج نیروهای خارجی را فراهم و منجر به مشارکت بیشتر مردم این کشور در اجرای پروژه‌های اقتصادی سایر کشورها در افغانستان، شود.

فروزان مهر گفت: با توجه به وجود جاذبه های مناسب برای فعالیت اقتصادی در نقاط مشترک مرزی، همکاری دو طرف در این عرصه، منجر به توانمند سازی مرزنشینان و همچنین تقویت امنیت و ثبات مرزها خواهد شد.

فروزان مهر همچنین از آمادگی مناسب خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی و عمرانی مناطق مرزی مشترک با کشور افغانستان، به ویژه فعال سازی بازارچه های مرزی خبر داد و خواستار همراهی بیشتر کشور افغانستان در این راستا شد.

وی با اشاره به وجود بستر مناسب برای توسعه همکاری های مشترک در حوزه بخش خصوصی، ادامه داد: موقعیت ویژه ایران به لحاظ مجاورت با آب‌های آزاد و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی، از دیگر مزایای موجود برای توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور است.

فروزان مهر همچنین از آمادگی خراسان رضوی برای واردات برخی محصولات کشاورزی، علوفه و دام از کشور افغانستان در جهت متعادل سازی تراز بازرگانی بین دو کشور، خبر داد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برگزاری اجلاسیه مشترک مسوولان استان های مرزی ایران و افغانستان در آینده نزدیک به میزبانی استان، اظهار امیدواری کرد: با امضای تفاهم نامه مشترک در حاشیه این اجلاس، زمینه همکاری بخش خصوصی دو کشور، بیش از پیش فراهم شود.

در این دیدار، سفیر کشور افغانستان در ایران نیز با اشاره به حضور شاخص ایران در عرصه بازسازی افغانستان، گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی، وجود نیروهای انسانی توانمند و مجرب و بهره مندی از علم روز و مهم تر از همه مجاورت، کشور افغانستان تمایل فراوانی به همکاری نزدیک اقتصادی، به ویژه در زمینه اجرای پروژه های مشترک عمرانی با ایران، دارد.

احمد نصیر نور عنوان کرد: بر اساس آخرین آمارها، کشور افغانستان سالانه سه میلیارد دلار مبادلات غیرنفتی با ایران دارد و هم اکنون بیش از 50 درصد ترانزیت افغانستان، از طریق بندر عباس انجام می شود.

وی همچنین از دولت و ملت ایران به دلیل تربیت مطلوب نسلی از ملت افغان که در ایران متولد شدند و با توجه به مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از خدمات آموزشی به سطوح علمی و تخصصی مناسبی دست یافته و به کشور خود بازگشتند، سپاس‌گذاری کرد./س

 

برچسب ها: توسعه ، تعاملات ، تجار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.