مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی با اشاره به بازسازي مسجد شيخ طبق ميانه منطبق بر الگوي معماري مساجد دوره صفويه، از پيشرفت فيزيكي 80 درصدي مرمت اين بنا خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: طبق كتيبه به جا مانده در مسجد شيخ طبق، قدمت اين بنا به دوره صفوي مي رسد.

محمدي شیخ طبق را مسجدي روستایی و شبستانی توصيف كرد و گفت: اين بنا ستون ها و سقف بلند چوبی داشته و کمر پوش زنانه آن در دو جبهه شمالی و غربی کشیده شده است.

وي با اشاره به مرمت هاي انجام گرفته در اين مسجد تشريح كرد:سبک سازی، پی ریزی و عایق کاری پشت بام، جمع آوری نماهای ناهمخوان و ناهماهنگ در جبهه شمالی، شرقی و غربی در مسجد شيخ طبق اجرا شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، نماسازی و بدنه سازی بیرونی مسجد، خاک برداری از کف، استحکام بخشی پایه ها از داخل و بیرون، محوطه سازی و تامین راه دسترسی به بخش زنانه نشین را از ديگر اقدامات مرمتي انجام گرفته در مسجد شيخ طبق عنوان كرد.

محمدي با اشاره به پيشرفت فيزيكي 80 درصدي مرمت اين بنا، خاطرنشان كرد: تعويض و مرمت درب و پنجره ها، اندود برداری از دیوارهاي داخلي و كف سازي از مرمت هاي باقي مانده در مسجد شيخ طبق ميانه است.

وي علت اهمیت مسجد شيخ طبق را در تعداد محدود مساجد تاریخی روستایی در شهرستان ميانه عنوان کرد و افزود:در شهرستان ميانه که به لحاظ کثرت روستاها مورد اهمیت و توجه قرار دارد مساجد تاریخی روستایی کم بوده و در میان 900 روستا تنها حدود 15 مسجد تاریخی روستایی کشف شده است که از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند . /س

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، میانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.