رحلت آیت اللَّه «ملاحبیب اللَّه کاشانی»، عملیات کوچک والفجر 6 در جنوب دهلران، گردش «آپولو» به دور زمین، اعلام امضای پیمان «اورشلیم» بین اردن و انگلیس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 9 ربیع الثانی 1434 هجری و 20 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رحلت فقیه و محقق بزرگ آیت اللَّه «ملاحبیب اللَّه کاشانی» (1300 ش)
میرزا حبیب‌اللَّه شریف کاشانی در حدود سال 1225 ش در کاشان به دنیا آمد. در کودکی پدر را از دست داد و زیر نظر آیت‌اللَّه سیدحسین کاشانی به تحصیل علوم حوزوی همت گماشت. در پرتو این تلاش پیگیر، در 16 سالگی گواهی نقل روایت و در 18 سالگی گواهی اجتهاد دریافت نمود. میرزا حبیب‌اللَّه در سال‌های بعد به تهران رفت و در محضر درس شیخ محمد اصفهانی، ملاهادی مدرس تهرانی، ملاعبدالهادی تهرانی و حاج میرزا ابوالقاسم تهرانی کلانتر استفاده وافر برد. در 19 سالگی جهت حضور در درس شیخ مرتضی انصاری راهی عراق شد، اما ورود او به کربلا با رحلت آن استاد یگانه همزمان گردید.

پس از چند سال توقف در عتبات، به کاشان بازگشت و به تالیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. او از اغلب استادان خویش صاحب اجازه بود و در علوم روز تبحر داشت. میرزای کاشانی در کنار مرجعیت، به ارشاد و هدایت مردم مشغول بود. از ویژگی‌های برجسته میرزای کاشانی، تنوع تالیفات و فزونی آن‌هاست. آثار وی را تا سیصد جلد کتاب و رساله نوشته‌اند، که حدود 200 جلدِ آن‌ها شناخته شده‌است. مُنْتَقِدُ المَنافِع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دایرةُالمعارف فقه شیعه، منظومةٌ فی‌الفقه و ده‌ها اثر دیگر از اوست. وی سرانجام در 2 اسفند 1300 ش در 78 سالگی رحلت نمود و در کاشان به خاک سپرده شد.

شهادت «سیدمحمدعلی رحیمی» مسؤول خانه فرهنگ ایران در پاکستان (1375 ش)
پس از آن‌که در آذرماه 1369 صادق گنجی مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان به دست گروهک تروریستی سپاه صحابه پاکستان به شهادت رسید، سیدمحمدعلی رحیمی از اوایل سال 1374، به این سمت منصوب و مشغول فعالیت شد. وی قبل از مأموریت خود در پاکستان، به مدت ده سال در دهلی نو به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اشتغال داشت. تا اینکه در این روز، آدم کشان عضو گروه صحابه با حمله به سید محمدعلی رحیمی، وی را به شهادت رساندند، در پی شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور، دولت ایران ضمن اعتراض به دولت پاکستان، خواستار مجازات عاملان این جنایت شد. پیکر شهید رحیمی پس از تشییعی مردمی، در بهشت زهرای تهران مدفون گردید.

درگذشت «مُجْدُالعُلی بوستان» محقق و روزنامه‌نگار ایرانی (1363 ش)
مَجدالعُلی بوستان در سال 1278 ش در مشهد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، عربی و فرانسوی آغاز کرد. در 1303 به تهران رفت و در محضر آیت‌اللَّه میرزا مهدی آشتیانی و شیخ ضیاءالدین درّی اصفهانی به فراگیری علوم‌اسلامی پرداخت. وی مدتی به کار معلمی پرداخت و سپس در دادگستری مشغول شد و مستشار دیوان‌عالی‌کشور گردید. وی در موضوعات مختلف اجتماعی و ادبی در روزنامه‌های گوناگون مقاله می‌نوشت. بوستان، از 1307 ش در انجمن‌ادبی ایران و انجمن‌ادبی حکیم‌نظامی حضور یافت. مجدالعلی بوستان در خراسان از هواداران کلنل محمدتقی‌خان پسیان بود و زمانی که رییس دادگستری سمنان بود به‌سبب همکاری با تبعیدشدگان مخالف حکومت رضاشاه تحت تعقیب قرارگرفت و زندانی شد. دستور شرق، رساله خرافات و پندنامه منظوم از جمله آثار اوست. مجدالعُلی بوستان سرانجام در 2 اسفند 1263 ش در 85 سالگی درگذشت.

درگذشت «عبدالرحمن شرفکندی» ادیب و محقق کُرد (1369 ش)
عبدالرحمن شَرَفکندی مشهور و متخلص به «هژار» در سال 1300 ش در روستای شَرَفْکَند در نزدیکی مهاباد به دنیا آمد. پدر وی از علمای دوره خود بود و عبدالرحمن در خدمت پدر به تحصیل علوم دینی پرداخت. در 17 سالگی پدر خود را از دست داد و مجبور شد تا برای امرار معاش خانواده به کشاورزی روی آورد. وی بعدها وارد عرصه مطبوعات گردید و مقالات او در برخی جراید تهران نیز چاپ شد و در 24 سالگی به لقب شاعر ملی کُرد مفتخر گردید. وی پس از تسلط قوای حکومت وقت بر منطقه مهاباد، آواره شد و سختی بسیار دید.
بعدها به بغداد رفت و به عکاسی و روزنامه‌نگاری پرداخت. شرفکندی سفرهای متعددی به سوریه، لبنان، روسیه و عراق داشت و مبارزاتی با رژیم بعث عراق به انجام رساند. بعدها به ایران آمد و در کرج سکنی گزید و مرکز نشر فرهنگ و ادب کُرد را تأسیس نمود. از عبدالرحمن شرفکندی آثار متعددی به جا مانده که ترجمه مجموعه قانون در طب ابوعلی (7 جلد)، پنج انگشت، یک مشت است، دیوان اشعار و فرهنگ فارسی به کردی، از آن جمله‌اند. سرانجام در 69 سالگی رحلت کرد و در مهاباد به خاک سپرده شد.

اعلام امضای پیمان «اورشلیم» بین اردن و انگلیس (1928 م)
اردن از سال‌ها قبل از جنگ جهانی اول، به عنوان امیرنشین، بخشی از امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت که پس از جنگ جهانی اول و شکست عثمانی به تصرف نیروهای انگلیسی درآمد. از آن پس با تحمیل خودمختاری این منطقه به جامعه ملل، انگلستان در واقع زنجیره‌ای به هم پیوسته از سرزمین‌های تحت سلطه خویش از مدیترانه تا خلیج فارس تدارک دید. در این میان از همان آغاز شکل‌گیری کشوری به نام اردن، انگلستان به صورت رسمی در حاکمیت این منطقه دخالت می‌کرد و نفوذ خود را بیش از پیش در آن گسترش می‌داد. با این حال در اکتبر 1922 م پیش نویس پیمانی میان این دو کشور به امضا رسید که تا شش سال بعد، آن را به صورت علنی مطرح نساختند. موانعی هم‌چون انقلاب قبائل محلی، سخت‌گیری‌های کارگزاران داخلی و سنگینی مالیات‌های کمرشکن باعث شد تا طرح علنی این پیمان به تعویق افتد.

درنهایت، هنگامی که حاکمیت نظامی و امنیتی انگلستان بر اردن تثبیت شد، در بیستم فوریه 1928 م این پیمان چهره‌ای حقوقی به خود گرفت. بر اساس این پیمان که در اورشلیم یا بیت المقدس به امضا رسیده بود، بازرسی دارایی اردن، حق امتیازها، قانون‌گزاری، نیروهای نظامی، امنیت بیگانگان و حق اعلام حکومت نظامی در اردن، به انگلستان واگذار گردید. در واقع، با امضای پیمان اورشلیم، اردن، بدون مشورت با لندن، در سیاست خارجی و حتی داخلی خود، حق تصمیم‌گیری نداشت. این پیمان به ویژه در مورد مسائل نظامی، تمامی حقوق و اختیارات مربوط به نیروها و ادوات جنگی و حتی حق داوری در امور نظامی و نظامیان را به انگلستان واگذار کرده بود.

شهادت «نجیب الدین سمرقندی» دانشمند خراسانی (610 ق)
ابوحامد نجیب الدین علی بن عمر سمرقندی، پزشک و داروشناس مسلمان، در طبّ بسیار حاذق بود و تحقیقات جامعی در زمینهٔ داروها انجام داد. هم‌چنین کتب و رسالات متعددی دربارهٔ داروهای مختلف به رشتهٔ تحریر درآورد. یکی از مهم‌ترین تالیفات این پزشک برجسته، الاسبابُ و العَلامات نام دارد که در باب علت‌ها و علائم بیماری‌هاست. از دیگر آثار ارزندهٔ سمرقندی می‌توان به کتاب الالباب در علم طبّ اشاره کرد. این طبیب خراسانی سرانجام در حملهٔ مغول‌ها به هرات، کشته شد.

درگذشت شیخ «ابوالبقاء» معروف به «عُکَبَّری» پزشک معروف مسلمان (616 ق)
ابوالبقاء، عبداللَّه بن حسین بن عبداللَّه عُکَبَّری بغدادی، عالم در ادبیات، فقه و تفسیر و اصول بود. وی علوم عربی را نزد ابن خشاب و یحیی بن نجاح و حدیث را نزد ابویَعلی فراء آموخت. وی در کودکی به علت بیماری آبله نابینا گشت. گوینده کتب را بر او می‌خواندند و او مطالب را در ذهنِ خویش فراهم می‌آورد و سپس به کاتب، املا می‌کرد. ابوالبقاء دارای حافظه‌ای نیرومند بود و کتاب‌های متعددی به همین روش نگاشت. شرح مُفَصَّل زمخشری، اعراب القرآن موسوم به تفسیر التبیان، اعراب الحدیث و... از جمله آثار اوست. وی در بغداد مدفون گشت.

رحلت آیت اللَّه سید حیدر حلّی (1304 ق)
ابوالحسن سیدحیدر بن سلیمان بن داود حلی حسینی، نه تنها نخستین شاعر عصر خود، بلکه امام شعرای عراق به شمار می‌رود. فصاحت بیان و قوت ایمان داشت و به جهت کثرت اشعاری که در مناقب و مراثی اهل بیت (ع) سروده است به شاعر اهل بیت شهرت دارد. الدُّرُّ الیَتیم و العَقدُ المُفَصَّل از آثار اوست. وی در پنجاه و هشت سالگی وفات یافت.

درگذشت عالم بزگوار آیت‌اللَّه میرزا عبدالرحیم نهاوندی (1304 ق)
آیت‌اللَّه میرزا عبدالرحیم نهاوندی از علمای امامیه و از شاگردان صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری و در فقه، اصول، شعر و ادبیات و فنون آن بسیار ماهر بود. ایشان در نجف به تدریس اشتغال داشت و در ادامه به اصرار برخی از بزرگان، در تهران اقامت گزید و در مدرسهٔ مروی درس گفت. کتاب حاشیهٔ رسایل شیخ انصاری توسط این عالم ربانی به رشتهٔ تحریر درآمده است. ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) مدفون می‌باشد.

گردش اولین سفینه امریکایی به دور زمین موسوم به «آپولو» (1962 م)
پس از آن که یوری گاگارین، فضانورد روسی در 12 آوریل 1961 م برای اولین بار به وسیله سفینه فضایی واسْتوک به دور زمین گردش کرد و سالم به زمین بازگشت، رقابت امریکا و شوروی برای تسخیر فضا شدت یافت و امریکا یک ماه بعد از آن، پروژه بزرگ فضایی خود را به نام آپولو اعلام داشت. در نهایت، اولین فضانورد امریکایی به نام جان گِلِن در روز بیستم فوریه سال 1962 م به دور کره زمین گردش کرد در حالی که قبل از او، فضانوردان دیگر روسی به دفعاتْ کره زمین را دور زده بودند.

عملیات کوچک والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش)
عملیات والفجر 6 در دوم اسفند 1362 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چزّابه با هدف انهدام نیروهای دشمن و گمراه کردن آن‌ها از عملیات آتی، انجام گرفت. قوای اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تیررس خود گرفتند.

در این‌حال، دشمن‌بعثی برای باز پس‌گیری مناطق از کف‌داده، اقدام به پاتک نمود که با چند ضد پاتک از سوی قوای‌اسلام مواجه‌گردید و در اقدام خود ناکام‌ماند. در این عملیات، دشمن با به‌جای گذاشتن صدها کشته‌وزخمی مجبور به عقب‌نشینی گردید. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3 اسفند 1362، پایان پذیرفت.

2 اسفند در هشت سال دفاع مقدس
خروج سه ناو جنگی امریکا و هفت فروند کشتی جنگی انگلیس از خلیج
سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط عراق بعد از سرنگونی 45 فروند هواپیمای جنگی عراق در جبهه‌های جنگ (عملیات والفجر 8)

برخی از رخدادهای امروز
1725: مهاجران سفید پوست انگلیسی در نیوهمشایر (امریکای شمالی) ده سرخپوست را در خواب دستگیر کردند، پوست سر آنان را کندند و بابت هر پوست سر 100 پاوند جایزه گرفتند!.
1879: کنگره آمریکا رسم دوئل Duel (تیراندازی به سوی یکدیگر با حضور شاهد، ازقبل برای انجام آن توافق به عمل آمده، با اسلحه یکنواخت و با هدف انتقامگیری) را در شهر واشنگتن ممنوع ساخت که بعدا در همه ایالات 50 گانه عضو فدراسیون غیر قانونی گردیده است.
1872: سایرس (کوروش) بالدوین روش تولید برق از فشار آب (توربین) را که اختراع کرده بود به ثبت داد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.