افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب، تولد «گالیلوگالیله» دانشمند ایتالیایی، مرگ «رابرت اُپنهایْمِر» سازنده بمب هسته‌ای و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 7 ربیع الثانی 1434 هجری و 18 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388 ش)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‌ام بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی با سفر به بندرعباس، ناوشکن جماران را افتتاح کردند. به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ سال پیش، رهبر انقلاب، خود دستور ساخت این ناوشکن را داده بودند. ناوشکن جماران؛ مجهز به موشک‌های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‌های دریایی از جمله فجر ۲۷ به‌عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است. ناوشکن جماران، ۹۴ متر طول و قریب ۱۵۰۰ تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌ها روی آن نصب شده است.

این ناوشکن می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد. ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیرسطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.

تولد «ملاقطب» منجم ودانشمند (634 ق)
قطب الدین محمود بن ضیاءالدین مسعود کازرونی معروف به ملاقطب در کازرون از شهرهای استان کنونی فارس به دنیا آمد. قطب الدین محمود، در طول حیات خود سفرهای بسیاری کرد. وی به هنگام تاسیس رصدخانهٔ مراغه به جمع دانشمندان مراغه پیوست و مدتی باخواجه نصیرالدین طوسی در این رصدخانه همکاری نمود. ملاقطب پس از سفرهایی به قونیه، مصر و شام در سال 696 ق به تبریز بازگشت. قطب الدین محمود آثار متعددی از خود به جای گذاشته که از میان آن‌ها می‌توان به نهایةُ الادراک، شرح قانون ابن سینا و شرح حکمةُ الاشراق سهروردی اشاره کرد.

شورش صربستان علیه امپراتوری عثمانی (1230 ق)
دومین شورش صربستان علیه امپراتوری عثمانی که از حمایت روسیه برخوردار بود، ابتدا در منطقهٔ تاکاویه به رهبری میلوش اوبرنویچ شکل گرفت و سپس به سراسر صربستان گسترش یافت. پس از درگیری‌های متعددی که بین صرب‌ها و نیروهای عثمانی روی داد، سرانجام پیمان صلحی میان طرفین منعقد شد. به موجب این پیمان، صربستان به عنوان یک امارتِ تابع عثمانی به رسمیت شناخته شد و اجازهٔ تاسیس مجمعی از نمایندگان صرب‌ها را یافت. امپراتوری روسیه همواره به شورش ملل تابع امپراتوری عثمای در بالکان دامن می‌زد و سعی می‌کرد امپراتوری عثمانی را تضعیف کند.

درگذشت «ابن حاج» ادیب و فقیه مسلمان (1232 ق)
ابوالفیض حمدون بن عبدالرحمن معروف به «ابن حاجّ» مفسر، ادیب و فقیه مسلمان در سال 1174 ق در شهر فاس در مراکش امروزی متولد شد و در همان جا پرورش یافت. او آموزش علوم ادبی و دینی را نزد اساتید معروف آن عصر فرا گرفت و در جریان سفر حج با عالمانی چون شیخ مرتضی انصاری ملاقات و از محضر آن‌ها کسب علم کرد. از ابن‌حاج تالیفات متعددی در فقه، کلام، تفسیر، منطق و سایر علوم به جای مانده که غالباً به صورت چاپی است.

تولد «گالیلوگالیله» دانشمند و ستاره شناس بزرگ ایتالیایی (1564 م)
گالیلو گالیله، ستاره‌شناس و ریاضی‌دان مشهور ایتالیایی در 18 فوریه 1564 م در شهر پیزا در ایتالیا به دنیا آمد. وی تا 19 سالگی، تمام مطالعات خود را در ادبیات متمرکز کرده بود، اما از آن پس به ریاضیات علاقه‌مند گردید و در 25 سالگی به تدریس ریاضیات دردانشگاه پرداخت. گالیله پس از چندی موفق به ساخت تلسکوپی گردید که به وسیله آن می‌توانست کوه‌ها و دره‌های ماه را ببیند و ادعای ارسطو مبنی بر صاف و صیقلی بودن ماه را باطل کند. او هم‌چنین چهار قمر مشتری را مشاهده کرد و لکه‌های خورشید را به چشم دید. گالیله در سال 1610 م، کلیه عقاید نجومی خود را در کتابی تحت عنوان پیک آسمان منتشر ساخت که تحسین دانشمندان را برانگیخت.

وی در این کتاب، برخلاف نظریه غالب که بر اساس آنْ زمینْ مرکز عالم است و همه اجرام آسمانی به دور زمین می‌چرخند، عنوان کرد که زمین به همراه دیگر کرات به دور خورشید می‌گردند. انتشار این عقاید خشم کلیسا را برانگیخت و آن‌ها در طی دادگاهی در 22 ژوئن 1633 م وادارش نمودند که از عقاید خود برگردد. وی پس از این محکومیت به مطالعه در علم مکانیک مشغول شد و در هفتاد سالگی موفق گردید تا دینامیک را به وجود آورد. گالیلو گالیله در اواخر عمر نیروی بینایی خود را از دست داد تا این‌که در هشتم ژانویه 1642 م در 78 سالگی درگذشت.

گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران، پس از پیروزی انقلاب (1357 ش)
روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷ به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسرعرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسراییل گشایش یافت.

بودجه کل کشور در مجلس شورای ملی تصویب شد (1350 ش)

بانک بیمه ایران و بانک اصناف زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفتند و مدیران آن از طرف بانک مرکزی تعیین شدند (1351 ش)

مرگ «رابرت اُپنهایْمِر» فیزیک‌دان امریکایی و سازنده بمب هسته‌ای (1967 م)
جولیوس رابرت اُپنهایْمِر دانشمند هسته‌ای امریکا در 22 آوریل 1904 م در شهر نیویورک به دنیا آمد. وی در کودکی، کنجکاوی وسیع و استعداد یادگیری زیادی از خود نشان داد و در جوانی با تهیه رساله‌ای درمورد انوار مغناطیسی، استادانش را در اعجاب فرو برد. اوپنهایمر در دوازده سالگی وارد دانشگاه هاروارد امریکا شد و پس از مدت کوتاهی، در حالی که در کلیه دروس سرآمد دیگران بود فارغ التحصیل شد. او تحصیلات خود را تا مدارج بالاتر نیز ادامه داد و در 25 سالگی به مقام پروفسوری رسید. با این حال هرگز به خاطر انهدام بشریت، در تحقیقات مربوط به ساختن آن شرکت نکرد. در اوت 1945 م، وقتی به او خبر رسید که اولین بمب هسته‌ای امریکا، که او در ساختن آن نقش و سهم اساسی داشته، وحشیانه در هیروشیما منفجر شده و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است، از فرط پریشانی بیمار شد. رابرت اوپنهایمر سرانجام در 18 فوریه 1967 م در 63 سالگی درگذشت.

مهندس هوشنگ ثابتی (برادر مقام امنیتی) به سمت مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب شد (1354 ش)

به علت تحریکاتی که جراید کنیا علیه ایران معمول می‌داشتند روابط دو کشور قطع شد (1356 ش)

سقوط هواپیمای نظامی ایران در حوالی کرمان و شهادت 276 نفر از نیروهای سپاه پاسداران (1381 ش)
سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگ‌ترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است.

اعدام متهمان آتش زدن سینما تاج (1352 ش)
عبادالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت الله عبدی، ماشاء الله سیف، ولی الله و روح الله سیف در دادگاه نظامی به اتهام آتش زدن سینما تاج و اتومبیل‌های نظامی اصلاحات ارضی و ژاندارمری محکوم به اعدام شدند.

تولد «الکساندر ولتا» فیزیک‌دان برجسته ایتالیایی (1745 م)
الکساندر وُلتا، فیزیک‌دان برجسته ایتالیایی در هجدهم فوریه 1745 م در ایتالیا به دنیا آمد. وی در ابتدا همانند کودکان عقب مانده می‌نمود اما پس از ادامه تحصیلات، به دبیری فیزیک در دبیرستان دست یافت. ولتا پس از مدتی به استادی فیزیک دانشگاه منصوب شد و مطالعات خود را افزایش داد. الکساندر ولتا تحقیقات بسیاری در الکتریسیته انجام داد و موفق شد دستگاه اندازه‌گیری مقدار برق یا الکترومتر را که وسیله‌ای برای ذخیره کردن الکتریسته بود، بسازد. ولتا در سال 1800 م روش الکترولیز یا عمل تجزیه مواد شیمیایی با برق را کشف کرد که از تجزیه دو عنصر سدیم و پتاسیم و با کمک جریان الکتریسیته انجام گرفت.

وی هم‌چنین پیل الکتریکی را اختراع کرد که این پیل به نام او پیل ولتا نام گرفت. اختراع ولتا، نوآوری جالبی بود که راه تازه‌ای را در پیشرفت علم گشود. با استفاده از این پیل، آب به دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌گردید. با این اختراع، آوازه شهرت ولتا نیز فراگیر شد. پیل ولتا نیز در حقیقت بشر را در آستانه بهره‌برداری از نیروی برق قرار داد و او را به سوی جهانی نو رهنمون کرد. الکساندر ولتا سرانجام در 5 مارس 1827 م در 82 سالگی درگذشت. شصت و شش سال پس از مرگ ولتا، در سال 1893 م، کنگره دانشمندان الکتریسیته، واحد نیروی برق را به افتخار نام وی «وُلت» نامیدند.

30 بهمن در هشت سال دفاع مقدس
تائید کمک اطلاعاتی آمریکا به عراق توسط واینبرگر.
تحویل یک اسکادران میگ 25 شوروی به عراق.

برخی از رخدادهای امروز
1568: امپراتوری مقدس که تحت رهبری فائقه پاپ بود آمادگی خود را برای پرداخت پول به امپراتور عثمانی و خریدن صلح اعلام کرد. قرارداد مربوط برای مدت هشت سال امضاء شد.
1673: «مولیر» نمایشنامه نویس شهیر فرانسه در 51 سالگی درگذشت.
1834: «انسان» نخستین نشریه چپگرای آمریکاست که از این روز در نیویورک انتشار یافت.
1915: در جریان جنگ جهانی اول، آلمان با واحدهای زیردریایی خود محاصره انگلستان را آغاز کرد.
1932: دولت ژاپن «منچوری» را منطقه ای جدا از چین اعلام داشت.
1942: نیروهای ژاپنی جزیره بالی در اندونزی را از دست هلندی‌ها خارج کردند.
1954: نشست بین المللی کارشناسان سرودهای ملی در وین سرود «ای ایران» را از نظر محتوا و آهنگ، بسیار میهنی و مهیّج اعلام داشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.