بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۱۷- ۲۰ سوره طه
وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى ﴿۱۷﴾ قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى ﴿۱۸﴾ قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَى ﴿۱۹﴾ فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَى ﴿۲۰﴾

و ای موسی در دست راست تو چیست (۱۷) گفت این عصای من است بر آن تکیه می‌دهم و با آن برای گوسفندانم برگ می‌تکانم و کارهای دیگری هم برای من از آن برمی‌آید (۱۸) فرمود ای موسی آن را بینداز (۱۹) پس آن را انداخت و ناگاه ماری شد که به سرعت می‌خزید (۲۰)

*مولانا تعبیرات لطیفی از این عصا در آثار خویش آورده است از جمله اینکه توبه مانند عصای موسی است و می‌تواند همۀ مار و افعی‌ها (یعنی گناهان پیشین شخص) را فرو بلعد چنانکه هیچ نشانی از آن‌ها نماند.

*شیخ محمود شبستری عصا را رمز عقل گرفته و گفته است وقتی آدمی به عالم شهود و بینش می‌رسد دیگر نیازی به عصای عقا و استدلال ندارد.

ره دور و دراز است این رها کن       چو موسی یک زمان ترک عصا کن

درآ در وادی ایمن که ناگاه       درختی گویدت «إنی أنا الله»

چون شدی بر بامهای آسمان       سرد آمد جستجوی نردبان        

چون به معلومی رسیدی ای ملیح       شد طلبکاریّ علم اکنون قبیح           

مثنوی

*از آنجا که رمزگرایی در ادبیات فارسی شناور و متغیر است، عصای موسی چنانکه گاه مظهر عقل است گاه مظهر عشق نیز معرفی شده است:

چوب جسم خشک خود را کاو به مانند عصاست        در کف موسای عشقش معجز ثعبان کنیم

دیوان شمس

*مولانا اژدها شدن عصا را تعمیم می‌دهد به اینکه همۀ اجزای عالم هر چند چون چوب خشک باشند می‌توانند به جنبش آیند و چیز دیگر شوند.

عالم افسرده ست نام او جماد      جامد افسرده بود ای اوستاد

باش تا خورشید حشر اید عیان      تا ببینی جنبش جسمِ جهان

چون عصای موسی اینجا مار شد      عقل را از ساکنان اِخبار شد    

مثنوی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار