نشریات علمی پژوهشی اگرچه در انتقال دانش و معرفی پروژه های تحقیقاتی، سهم خوبی دارند اما چون این پژوهش ها برگرفته از نیازهای صنعتی کشور نیست، مورد استفاده قرار نمی گیرند و به قفسه کتابخانه ها می روند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، دکتر مهرتاش معتمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در حال حاضر، چاپ مقالات، انگیزه کار تحقیقاتی شده است در حالی که وجود چالش و مشکل در بخش های، صنعتی، اجرایی و مهندسی کشور است که باید انگیزه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی قرار بگیرد و ادامه این روند جز به هدر رفتن زمان و هزینه، نتیجه دیگری ندارد .
سردبیر نشریه علمی پژوهشی سازه  ادامه داد: فرهنگ پژوهش، قدمت زیادی در کشور ما ندارد و از دهه 70 آغاز شده است، درواقع ما عادت کرده ایم نیازهای علمی مان را از خارج از محدوده ای که در آن کار می کنیم، تامین کنیم یعنی با بروز مشکل، به جای مطالعه و فکر درباره آن، ترجیح میدهیم کسی از خارج مجموعه مان -که می تواند دانشگاه یا کشور باشد- آن معضل را حل و فصل کند. به همین دلیل هم همیشه وابسته به واردات و خرید بوده ایم .
معتمدی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم برگزاری نمایشگاه نشریات تخصصی پرداخت و گفت: بهترین راه برای شناساندن و معرفی نشریات نوپا، برگزاری نمایشگاه است و اولین دوره برگزاری نمایشگاه نشریات تخصصی به تمام مجلات علمی پژوهشی، این امکان و فرصت را می دهد که خود را به جامعه علمی کشور معرفی کنند. البته این رویداد به غیر از نشریات نوپا، به سود نشریات حرفه ای هم هست چون برای آنها فرصتی فراهم می کند که تجربیاتشان را به دیگر مجلات علمی پژوهشی نیز منتقل کنند .
مدیر گروه کارشناسی ارشد مهندسی سازه دانشگاه آزاد تهران جنوب به بررسی مهم ترین مشکلات نشریات علمی پژوهشی که در دانشگاه ها منتشر می شوند، پرداخت و گفت: به نظر من مشکلات مالی نشریات دانشگاهی، در مرحله دوم و سوم مطرح می شوند و معضل اصلی این نشریات، بروکراسی خسته کننده اداری است .
سردبیر نشریه علمی پژوهشی سازه افزود: گاهی برای یک اقدام ساده در مجله که هزینه زیادی هم ندارد، بخش های مختلف اداری دانشگاه باید نظر دهند و همین نامه نگاری ها، یک سال وقت می برد. از سوی دیگر پاسخ گویی دیرهنگام داوران هم مشکل دیگری است که نه کار نشریات پژوهشی دانشگاهی بلکه کار تمام نشریات علمی پژوهشی را با وقفه مواجه کرده است . 
گفتني است؛ نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 14 اسفند به مدت یک هفته در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.  در این نمایشگاه بیش از یکصد از نشریه تخصصی در حوزه های مختلف علوم برای نخستین بار در یک نمایشگاه واحد گردهم می آیند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.