رئيس سازمان دامپزشكي كشور، گفت: گستره نظارت سازمان دامپزشكي بر سلامت فرآورده هاي خام دامي از مرتع و جايگاه هاي نگهداري و پرورش دام آغاز و تا لحظه عرضه به مصرف كننده ادامه مي يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سيد محسن دستور در همايش غذاي سالم،‌ از مزرعه تا سفره، كنترل بهداشتي، نظارت بر نقل و انتقال دام، طيور و فرآورده هاي خام دامي، صدور گواهي بهداشتي، نظارت بهداشتي جايگاهها، مراتع، محل نگهداري دام و ساير تاسيسات مربوط به پرورش دام، كارخانه هاي توليد خوراك دام و همچنين كشتارگاهها و كارخانه هاي بسته بندي فرآورده هاي خام دامي را بر عهده دارد.

وي هدف نهایی از فرايند كنترل و نظارت بهداشتي فرآورده هاي دامي را تامين سلامت مصرف كنندگان ذكر كرد و ادامه داد: كنترل بهداشتي فرآورده هاي دامي، شناسايي، ارزيابي و كنترل و مخاطره هاي فيزيكي، شيميايي و بيولوژيك را شامل مي شود.

رئيس سازمان دامپزشكي كشور، افزود: غذا مي تواند بعنوان يك حامل، بسياري از اجرام عفوني و غيرعفوني را در خود حمل كند كه در برخي موارد رشد جرم عفوني را حمايت كرده، به عنوان ناقل فعال و يا تنها نقش ناقل غيرفعال را ايفا كند.

به گفته وي، بيماري هاي غذازاد يا بيماريهاي منتقله از طريق مواد غذايي در گروه بيماري هاي روده اي قرار مي گيرند و به دنبال مصرف غذاهاي آلوده به ميكروارگانيسم هاي ناخواسته و يا سموم آن ها رخ مي دهند.

 دستور افزود: در اين راستا توليد فرآورده هاي دامي سالم، پيشگيري و حذف فرآورده هاي فاقد كيفيت، ارتقا سطح بهداشت و كيفيت فرآورده هاي دامي  و كاهش ضايعات در دستور كار قرار گرفته است كه اين اهداف با برنامه هاي بهبود شرايط بهداشتي نگهداري و پرورش، اجراي طرح ملي پايش باقيمانده ها، ساماندهي كشتارگاههاي دام و طيور، نظارت بر حمل و نقل و همچنين توليد مرغ بدون آنتي بيوتيك دنبال مي شود.

يادآور مي شود همايش ملي غذاي سالم ،از مزرعه تا سفره پنج شنبه 26 بهمن ماه در سالن ببين المللي ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

اين همايش با هدف معرفي جايگاه نظارتي اثر بخشي سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشكي كشور در زمينه توليد محصولات غذايي از مزرعه تا سفره، بررسي راهكارهاي تقويت تعاوني هاي صنايع غذايي و كشاورزي و معرفي الگوهاي موفق توليد در صنعت غذا با منشاء دامي جهت بهبود در ارتقاء كيفيت غذاي سالم برگزار شد.

در اين همايش همچنين از واحدهاي صنايع غذايي داراي نشان ايمني و سلامت و همچنين از مديران برتر صنايع غذايي، كشاورزي، دامپروري، تعاونيهاي نمونه، مسئولين فني نمونه، توليد كنندگان مواد اوليه غذايي و دامي كشور تجليل شد./عب
برچسب ها: نظارت ، دامپزشکی ، مزرعه ، سفره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار