رئیس شورای توسعه بنگاههای کوچک ومتوسط آسیاواقیانوسیه گفت:بنگاههای کوچک و متوسط ایران(sme) در قالب یک شبکه با هدف هم افزایی یکدیگر فعالیت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «جورجآبراهام»در همایش صنایع کوچک ومتوسط(SMEs)در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:کمبود همکاری sme های ایران در قالب شبکه های به هم پیوسته و زنجیره تامین باعث رشد نیافتن آنان شده است و این در حالیست که در کشورهای مانند کره و ژاپن sme با همکاری و مشارکت یکدیگر توانسته اند شبکه موفق و موثر در اقتصاد ایجاد کنند.

آبراهام با مقایسه sme کشورهای توسعه یافته با سایر کشورهای توسعه نیافته گفت:در کشورهای توسعه یافته sme می تواند در یک طرح بزرگ اقتصادی نقش داشته باشد زیرا دولت با ایجاد شبکه اطلاع رسانی بین sme توانسته آنان را به یکدیگر متصل کند و توانمندی آنان را برای یک طرح بزرگ متمرکز سازد.

وی تاکید کرد:در ایران ابتدا باید شبکه اطلاع رسانی بین بنگاههای کوچک و متوسط ایجاد شود و سپس بین بنگاهها ارتباط برای انجام طرح ها برقرار شود .دولت باید در این زمینه با صرف بودجه اقدام فوری انجام دهد.

رئیس شورای توسعه بنگاههای کوچک ومتوسط آسیاواقیانوسیه خلاقیت،انعطاف خطر پذیری از ویژگی sme در دنیا عنوان کرد و گفت:یکی از چالش های مهم این بنگاهها ،کمبود ظرفیت های خلاقانه در مسیر عملکرد آنهاست زیرا اکثر sme با گذشت زمان تغییری در تولیدات و روش های تولید خود ایجاد نمی کنند.

وی موفقیت یک sme را تغییر مدام در روش های کاری خود و بروز خلاقیت در تولیدات کالا و خدمات دانست و گفت:برای ایجاد این وضعیت باید نیروی انسانی خلاق جذب شود و نیروی انسانی خنثی نمی تواند عامل حرکت یک sme باشد.

آبراهام دسترسی به اطلاعات و ایجاد شبکه های بین بنگاهی را یکی از روش های مورد نیاز این بنگاهها برشمرد و گفت:این شبکه می تواند علاوه برتامین نیازهای اولیه بنگاهها به توسعه بازار و بازاریابی آنان کمک کند.

وی مشکل دیگر sme در ایران را سرعت آرام آنان در توسعه فعالیت برشمرد و گفت:اگر چه کارفرمایان بزرگ توانایی آنرا نداشتند که باعث رشد این بنگاهها شوند ولی از زمان تشکیل یک smeتا بلوغ آن سالها به طول می انجامد.

وی تاکید کرد:اگر مشارکت بین دولت و بخش خصوصی بالا باشد سرعت رشد sme افزایش خواهد یافت .

وی آزادسازی اقتصادی را یکی از چالش های بنگاههای کوچک و متوسط برشمرد و گفت:با توجه به جهانی شدن اقتصاد و برداشت موانع برای ورود کالاهای خارجی از سراسر جهان یک مساله برای sme در صحنه رقابت ایجاد می کند ولی این تهدید می تواند به عنوان یک فرصت برای دسترسی به فرصت های خوب در سایر کشورها تبدیل شود .

وی ایجاد یک بانک ویژه بنگاههای کوچک و متوسط را برای تامین مالی پیشنهاد کرد و گفت:به دلیل سرعت بالای تغییر کالاها و خدمات ،sme باید مرتب تولیدات خود را تغییر دهند و در این راستا نیازمند منابع مالی جدید برای ایجاد تغییر می باشند از این رو اگر نتوانند بودجه مورد نیاز برای تولید کالاهای جدید خود را تامین کنندباعث خروج آنان از بازار می شود./س

برچسب ها: همایش ، صنایع ، کوچک ، ومتوسط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.