فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: با دورانديشي و تدبير فرمانده معظم كل قوا، استقرار نيروي دريايي ارتش كه از ظرفيت دريانوردي اقيانوسي برخوردار است، در سواحل گسترده مكران در دستور كار قرار دارد.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، "امير دريادار حبيب‌الله سياري" در اولين همايش "توسعه سواحل مكران و اقتدار دريايي جمهوري اسلامي ايران" در سخناني اظهار داشت: اميدواريم که در آينده نزديك شاهد پيشرفت سواحل جنوب شرق و اقتدار بيش از پيش دريايي جمهوري اسلامي در درياهاي آزاد باشيم.

وي با بيان اين‌كه سواحل جمهوري اسلامي ايران به آب‌هاي اقيانوس هند متصل است، ادامه داد: اين سواحل مي‌تواند فرصت بزرگي را براي كشور ما فراهم آورد يعني دروازه طلايي رو به فرصت‌هاي استثنايي بر روي كشور ما گشوده شده است.

سياري گفت: سواحل جنوب شرقي كشور امكان تجارت با 36 كشور همسايه اقيانوس هند كه به تنهايي قريب به يك سوم جمعيت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، فراهم كرده است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه‌داد: با بهره‌گيري از سواحل جنوب شرق كشور مي‌توان از منابع سرشار آبزيان دريايي، انرژي‌هاي نو، منابع بستر و زيربستر دريا و توسعه صنعت گردشگري بهره‌برداري كرد و خدمات دريايي، حمل و نقل دريايي كالا و ترانزيت آن‌ از طريق فعال‌سازي كريدور شمال- جنوب، ايجاد اشتغال و توسعه سواحل و بنادر كشور، ارتباط با ساير كشورهاي جهان و ساير ظرفيت‌هاي موجود را فراهم كرد.

سياري، گفت: در صورت تخصيص صحيح به امر توليد و افزايش توليد كشور، رشد قابل ملاحظه توليد ناخالص ملي افزايش مي‌يابد كه به معني رفاه بيشتر براي ساكنان سواحل مكران و مردم ايران است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اين‌كه تدبير مقام معظم رهبري در خصوص سواحل مكران حائز اهميت است، اظهارداشت: اين دورانديشي و نگاه راهبردي به سواحل مكران به واقع همان نعمتي است كه در دوران زمامداران تحت استثمار قبل از انقلاب اسلامي اين سواحل از آن محروم بوده است.

وي گفت: در دنياي امروز شاهد تغييرات تاريخ‌ساز و شگرفي هستيم كه بخش قابل توجه آن در منطقه اقيانوس هند شكل گرفته و يا در قلب محيطي كه دائما در حال تغيير است در حال شكل‌گيري است.

سياري ادامه داد: رقابت ژئوپولتيكي در اين منطقه منحصر بفرد اين ظرفيت را دارد تا آثار تعيين كننده‌اي در نظام جهاني داشته باشد يعني تجديد حيات اقتصادي با بهره گيري از همه ظرفيت‌هاي موجود در منطقه اقيانوس هند، تمركز بر علائق ژئوپلتيكي مشترك و تقويت محيط همكاري با بهره‌گيري از بسترهاي مشترك اين امكان را براي كشورهاي منطقه اقيانوس هند به ويژه بازيگران قدرتمند آن مانند ايران فراهم خواهد كرد تا با وجود حضور نامطلوب عناصر استكبار جهاني آينده را آن‌گونه ترسيم كنند تا نظام آينده جهان صرفا اهداف مستكبران را نشانه نرود.

وي با بيان اين‌كه پس از پايان جنگ سرد مركز ثقل دريايي جهان به اقيانوس هند و آرام منتقل شد، گفت: در حال حاضر شاهد ظهور قدرت‌هاي دريايي جديدي مانند هند، چين و ايران در اين مناطق هستيم كه به سرعت ظرفيت‌هاي آزاد را مورد بهره‌برداري قرارداده و عرصه را براي قدرت‌هاي دريايي بزرگ كه پيشتر يكه تاز آب‌هاي آزاد جهان بوده‌اند تعيين كرده و تغيير رويكرد استكبار جهاني در منطقه اقيانوس هند را شاهد هستيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش اظهار‌داشت: منطقه اقيانوس هند علي‌رغم آن‌كه 36 كشور ساحلي را در مجاورت خود دارد به دلايل مختلف از جمله پايين بودن توليد ناخالص ملي، اختلافات داخلي و عدم تشكيل دولت مركزي منسجم در برخي كشورهاي پيرامون آن، ظرفيت و استعداد قابل توجهي براي شكل گرفتن بحران‌هاي بزرگ منطقه‌اي در عصر حاضر و آينده دارد.

سياري گفت: دزدي دريايي را مي‌توان به عنوان يكي از مصاديق اين گونه بحران‌ها برشمرد كه براي سال‌هاي متمادي امنيت خطوط مواصلاتي دريايي منطقه اقيانوس هند را به خطر انداخته است.

وي افزود: نبود مسايل امنيتي منسجم و محدود بودن ناوگان‌هاي نظامي كشورهاي منطقه با قابليت دريانوردي اقيانوسي در كنار ضعف تعدادي از دولت‌هاي ساحلي منطقه در اعمال حاكميت بر مرزها و مناطق دريايي‌اشان عرصه را براي شكل گرفتن هسته‌هاي بحران و توسعه و گسترش آن فراهم كرده است.

سياري با بيان اين كه تمام كشورهاي ذي‌نفع در اقيانوس هند و آرام كشورهايي هستند كه تماما سواحل شمالي اقيانوس هند استقرار داشته و بر شريان اقتصادي جهان مشرف هستند، اظهارداشت: منطقه‌اي كه نيروي دريايي ارتش آن را مثلث طلايي افتخار جهان ناميده، مثلثي است كه در سه راس آن تنگه‌هاي راهبردي هرمز، مالاكا و باب‌المندب قرار گرفته‌اند.

وي گفت: برقراري امنيت در اين منطقه از اقيانوس هند نه تنها براي قدرت‌هاي بزرگ جهان بلكه براي كشورهاي منطقه به ويژه كشورهاي واقع در منطقه شمال اقيانوس هند حائز اهميت است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران، هند، پاكستان و سريلانكا به عنوان ستون‌هاي اصلي برقراري امنيت دريايي در شمال مدار 10 درجه هستند.

سياري، افزود: از آن‌جا كه اين منطقه با مساحتي بالغ بر 2 ميليون و 100هزار كيلومترمربع مساحتي معادل يك سوم برابر وسعت خاك ايران را شامل مي‌شود، ضعف نيروي دريايي هر يك از كشورهاي پيش گفته مي‌تواند موجب كاهش سطح امنيت منطقه شده و بستر را براي شكل‌گيري‌هاي كانون‌هاي بحران منطقه‌اي فراهم سازد.

وي ادامه داد: انجام هرگونه عمليات دريايي در منطقه شمال اقيانوس هند مستلزم اتصال مناسب به ساحل و پس كرانه و پشتيباني عمليات در سطوح مختلف از اين ناحيه است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش، گفت: ايجاد زيرساخت‌هاي ضروري و فراهم ساختن ظرفيت‌هاي مورد نياز به منظور تامين امنيت مطلوب و حفاظت از منابع و منافع در دريا به شكل قابل ملاحظه‌اي به توسعه سواحل محل استقرار نيروهاي دريايي در منطقه بستگي دارد.

وي ادامه‌داد: با دورانديشي و تدبير فرمانده معظم كل قوا، استقرار نيروي دريايي ارتش كه از ظرفيت دريانوردي اقيانوسي برخوردار است، در سواحل گسترده مكران در دستور كار قرار دارد.

سياري تاكيد كرد: نيروي دريايي ارتش براي استقرار كامل در سواحل مكران با مشكلات زيادي مواجه شده كه به آن اجازه فعال‌سازي و به كارگيري همه ظرفيت‌هاي موجود براي ايجاد نقش‌هاي مورد انتظار را نمي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه توسعه نيافتگي‌ها و محروميت‌هاي موجود در سراسر سواحل مكران و حتي پس كرانه‌هاي آن به واسطه بي توجهي زمامداران گذشته بوده است، گفت: همين موضوع نيروي دريايي را در ايجاد زيرساخت‌هاي ضروري با چالش مواجه كرده به نحوي كه بدون حمايت‌هاي ملي تلاش نيروهاي مسلح به تنهايي قادر به رفع محروميت‌ها و توسعه متوازن در اين منطقه نخواهد بود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به سخنان رئيس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحيه همايش تصريح کرد: سخنان امروز رئيس جمهور نشان مي‌دهد كه هدف‌گذاري و راهبردهاي دولت، حمايت از توسعه سواحل مكران و به واسطه آن نيروي دريايي ارتش را نشانه رفته است.

سياري ادامه داد: به منظور سرعت بخشيدن به اقدامات در دست انجام، پيرو مصوبات 551 شوراي امنيت ملي در هفته‌هاي اخير كارگروهي به رياست معاون اول رييس جمهور در هيات دولت و با حضور وزرا و نمايندگان وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط، نمايندگان نيروهاي مسلح و استانداران استان‌هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان برگزار شد كه اميد است مصوبات اين كارگروه روند اقدامات در دست انجام را بهبود بخشد.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار