در کیلومتر 30 بالادست جادۀ آسفالت همدان - کرمانشاه در قسمت ورودی شمالی قبرستان قدیمی بیستون، بقعۀ مبارکۀ حضرت امامزاده باقر بن موسی الکاظم واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


بنای قدیمی بقعه، آجر و دارای گنبدی عرقچینی، و صندوقی سادۀ چوبین بر روی مرقد بود که در سال 1387ش. از سوی ادارۀ اوقاف استان کرمانشاه این زیارتگاه به صورت اساسی با توسعه بیشتر نوسازی و تجدید بنا گردید.

بقعه به صورت مستطیل است و از آهن و آجر ساخته شده است. درب ورودی بقعه از ایوان باز می­شود که در سمت قبله واقع شده است. بقعه از چهار طرف نور می‏گیرد و به تناسب پنجره و نورگیر تعبیه شده است. گنبدی عرقچینی برفراز بقعه است که با کاشی سبز فیروزه­ای تزیین یافته است. نمای بیرونی بقعه از آجر 5 سانت اصفهان ساخته شده است.

ضریحی از جنس فلز آب طلا و نقره با نقوش قملزنی و میناکاری به طول 3 و عرض 2 با ارتفاع 5/2 متر بر روی مرقد و در وسط بقعه، دقیقاً زیر گنبد، به جای ضریح چوبی قدیمی به همت هیأت امنای امامزاده و ادارۀ اوقاف استان کرمانشاه نصب گردیده است.

کف بقعه و ازارۀ آن، دور تا دور به میزان یک متر و سی سانت از سنگ مرمر سبز تزیین یافته است و بالاتر از آن تا زیر سقف با آیینه مزیّن شده است./س



برچسب ها: کرمانشاه ، بقعه ، کجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.