عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه بانک مرکزي تلاش مي‌کند از طريق پيش‌فروش سكه بخشي از نقدينگي موجود در سطح بازار را جذب كند، گفت: با وجود نقدينگي آزاد در سطح بازار نمي‌توان بازار را كنترل كرد اما اگر از اين نقدينگي به صورت برنامه‌ريزي شده و هدفمند استفاده شود، دستاوردهاي مثبت آن بيشتر خواهد بود.

"ايرج نديمي" نماينده لاهيجان و سياهکل در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به پيش‌فروش سکه از سوي بانک مرکزي گفت: در مورد پيش‌فروش سکه توسط بانک مرکزي مسائلي را بررسي و مد نظر قرار داده‌ايم، از جمله اينكه بانک مرکزي تلاش مي‌کند از اين طريق بخشي از نقدينگي موجود در سطح بازار را جذب کرده تا بتواند پروژه‌هاي عمراني در سطح کشور را اجرا کند.

وي در ادامه افزود: جذب نقدينگي برآيند سازنده‌اي خواهد داشت زيرا اگر نقدينگي به صورت آزاد در سطح بازار باشد نمي‌توان بازار را كنترل كرد اما اگر از اين نقدينگي به صورت برنامه‌ريزي شده و هدفمند استفاده شود احتمال برآيند دستاوردهاي مثبت بيشتر است.

نديمي تصريح کرد: در بحث پيش‌فروش سکه به تنهايي دو مطلب حائز اهميت است؛ اول اينکه آيا نرخ تعيين شده از سوي بانک مرکزي واقعي بوده و يا اينکه تابعي از بازار است. اگر تابعي از بازار باشد اين نگراني را به وجود مي‌آورد که در آينده بعد از گراني‌ها به نوعي بايد تثبيت قيمت هم انجام دهيم به اين صورت که به جاي تعيين قيمت مجبور شويم همسو با بازار باشيم كه اين مسئله براي دولت مثبت نيست زيرا دولت تابع بازار نبوده بلکه بازارساز است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه موضوع دوم اين است که آيا اين کار آثار مثبتي بر کاهش قيمت‌ها دارد يا نه، اظهار داشت: عرضه بايد تقاضا را تحت تاثير قرار داده و تقاضا هم بازار را تحت تاثير قرار دهد بنابراين اين روند مثبت ارزيابي مي‌شود.

نماينده سياهکل و لاهيجان در پاسخ به اين سوال که آيا با اين عرضه قيمت بازار کاهش پيدا مي‌کند، گفت: نسبت به عرضه‌اي که صورت مي‌گيرد و کنترل بخشي از تقاضاي بازار، اين اقدام مي‌تواند بر تورم تاثيرگذار باشد.

نديمي در پايان با اشاره به تاثير اين اقدام بر کنترل تورم در سطح بازار گفت: در رابطه با تورم بايد عوامل مختلفي را در نظر گرفت که بخشي از آن شامل راهکارهاي عرضه و تقاضا، ثبات و عدم ثبات قيمت‌ها، کنترل و يا عدم کنترل نقدينگي سرگردان و.... است که با جمع‌بندي اين عوامل به اين نتيجه مي‌رسيم که تورم در بازار تنها در بحث عرضه و تقاضا نيست بلكه بايد بخشي از سياستهاي اقتصادي نيز هموار شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، پیش فروش ، سکه ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار