قلیان جایگزین سالمی برای سیگار نیست

کارشناس مسوؤل بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درگفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مازندران با تأکید بر اینکه قليان جايگزين سالمي براي سيگار نيست، گفت: برخلاف باورهاي عمومي، دودي که از قليان خارج مي شود حاوي مواد مسموم متعددي است که از عوامل شناخته شده ايجاد سرطان، بيماريهاي قلبي و امراض ديگر هستند.
رستم مژده افزود: قلياني که براي تهیه تنباکوي ميوه اي استفاده می شود ترکيبي از تنباکو، ملاس قند و اسانس ميوه و دیگر مواد مضر است، که در مقايسه با سيگار شخص را به مدت بيشتري در معرض دود فراوان قرار مي دهد.
وی با اشاره به اینکه کشيدن يک قليان، شخص را در معرض دودي قرار ميدهد که ۱۰۰ مرتبه از يک عدد سيگار بيشتر است

به گفته ی وی تنباكوي مصرفي در قليان ۴۰۰ نوع ماده سمي و سرطان‌زا را در خود دارد و تنباكوهاي ميوه‌اي علاوه بر اين ۴۰۰ نوع سم، مضرتر نيز است.
کارشناس مسوؤل بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : مواد افزودني موجود در قلیان موجب آلرژي، آسم و حساسيت بیشتر در مصرف کننده مي‌شوند

رستم مژده افزود: هيچ فرقي بين قليان‌هايی با تنباكوي سنتي و ميوه‌اي وجود ندارد، اما قليان‌ با تنباكوي ميوه‌اي به دليل وجود مواد افزودني ضرر بيشتري نيز دارند.
وی بااشاره به اینکه دود قليان از روي آب گرفته مي‌شود و ضرر نداردافزود: آب قليان فقط به میزان بسیار کم نيكوتين دود را در یافت می کند، اين در حالي است كه كم شدن نيكوتين سبب مي‌شود فرد قلياني براي تأمين نياز خود قليان بيشتري مصرف كرده و در نتيجه خطرات بيشتر و مضرات زيادتري براي او ايجاد ‌شود.
این کارشناس مسوؤل بهداشت محیط، عوارض خوش خيم قليان را رفلكس معده، زخم معده، سوء‌ هاضمه عنوان و تصریح کرد: عوارض بدخيم و خطرات عمده آن شامل انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان مثانه، تنگي نفس، حساسيت و آسم است كه در درازمدت بين پنج تا ۱۰ سال خود را در مصرف کننده نشان مي‌دهد.

رستم مژده افزود: تحقیقات ثابت کرده ، افراد سیگاری و قلیانی تا زمانی که میزان نیکوتین دریافتی در آنها به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی برسد، به کشیدن سیگار و قلیان ادامه می ‌دهند.

به گفته وی : متأسفانه اکثر تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌ شود و علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ شوند که علائم آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.
کارشناس مسوؤل بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در خصوص تصور غلط بعضی افراد نسبت به آسیب نرساندن دود قلیان به ریه گفت: این تصوری اشتباه، است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی ‌شود .

رستم مژده افزود: دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.
به گفته وی بیماریهای عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان از دیگر خطرات استعمال قلیان به شمار می رود./س

برچسب ها: قلیان ، جایگزین ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.