يك شاعر معتقد است: اگر با ادبيات كلاسيك آشنايي نداشته باشيم كلا‌ه‌مان پس معركه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ اسدالله اسدي اظهار كرد: شاعري اگر شعر سپيد مي‌گويد لازمه‌اش آن است كه شعر كلاسيك ايران را بشناسد و بعد به سرودن شعر سپيد بپردازد چراكه ما معتقديم كه شعر سپيد ادامه شعر كلاسيك ما است و تحول پيدا كرده است.

 

وي خاطرنشان كرد: بيش از 90 درصد شاعران ما حتي شاهنامه را نخوانده‌اند ولي حرف آن را مي‌زنند. پس نمي‌شود گفت كه آن را تكرار مي‌كنند. بنابراين وقتي متن اصلي را نخوانده‌اند چه چيزي را تكرار مي‌كنند؟

 

اين شاعر گفت:‌ وقتي شاعران ما به خودشان زحمت نمي‌دهند يك بار حافظ، سعدي يا شاهنامه را بخوانند پس چه گونه اعتقاد دارند كه اگر شعر بگوييم آن‌ها را تكرار كرده‌ايم؟

 

وي اضافه كرد: وقتي شاعري شعر سپيد مي‌گويد و يك اصطلاح مي‌آورد بدون شك اگر به مراجع كلاسيك مراجعه كنيد مي‌بينيد كه آن اصطلاح را پيش از اين كسي مثل مولانا يا فردوسي و غيره بيان كرده‌اند.

 

اسدي خاطرنشان كرد:‌ اصطلاحاتي وجود دارند كه نسل جوان و جديد فكر مي‌كنند اين اصطلاحات جديد و بكر هستند در حالي كه شما مي‌توانيد همان اصطلاح، تركيب يا تصوير را بدون كوچك‌ترين اختلاف در شعر فردوسي ببينيد. اگر اين اصطلاحات با زبان جديد مطرح شوند زيبايي خودشان را خواهند داشت اما متأسفانه به شكل مستقيم از خود اصطلاح‌ها استفاده مي‌كنند.

 

وي ادامه داد: خيلي از تركيباتي كه در شعر كلاسيك وجود دارد در شعرهاي جديد نيز ديده مي‌شوند و فكر مي‌كنيم كه خودمان شاعر آن‌ها هستيم در صورتي كه اگر ادبيات كلاسيك مطالعه شود مي‌بينيم كه همان تركيب در ادبيات كلاسيك نيز هست.

 

اسدي اضافه كرد: واژه‌اي مثل "شير آهنكوه مرد" كه شاملو استفاده مي‌كند تركيبي است كه فردوسي در شاهنامه از آن استفاده كرده است. البته نه اين كه شاملو كار بدي كرده باشد بلكه مقداري در آن دست برده و زيباتر هم شده است.

 

اين شاعر تاكيد كرد: اگر ادعا كنيم شعر كلاسيك به اوج رسيده و چيز جديدي ندارد و اگر قرار باشد برگرديم و از مفاهيم كلاسيك به همان گونه كه هست استفاده كنيم و بعد آن‌ها را محكوم كنيم كه شعر آن‌‌ها قديمي است و به درد ما نمي‌خورد اين بي‌انصافي است.

 

اسدي توضيح داد: در حال حاضر بسياري از شاعران جوان ما در آثارشان از شعرهای كلاسيك استفاده مي‌كنند كه البته دليلي هم ندارد از اين منبع سرشار استفاده نكنيم./س

 


برچسب ها: کلاه ، معرکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.