رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: لازم است تمام جامعه از جمله زنان فرصت‌ها را به رقابت‌های سالم اقتصادی مبدل کنند و به جای تقویت منیَت و خودخواهی در وجودشان به فکر پیشرفت جامعه و کشور خود باشد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، خسرو کسائیان در سومین همایش ملی فعالیت اقتصادی بانوان با رویکرد توانمندی‌ها، چالش‌ها و راهکارها اظهار کرد: اگر بخواهیم جنسیت زن و مرد را از یکدیگر جدا کرده و بگوئیم زنان توانایی کاری را ندارند با قاطعیت می‌توان گفت که مردها هم نمی‌توانند آن کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه زن و مرد باید توانایی‌های بالقوه خود را به حالت بالفعل درآورند، افزود: راه‌های مختلفی برای این مسئله هست که ۹۰ درصد آنها مشترک است و باید به این مسئله توجه کنیم که جدا از زن بودن یا مرد بودن برخی انسان‌ها به دلیل ذات وجودی خود می‌توانند کارهایی انجام دهند که بقیه بر انجام آن قادر نیستند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: هر فرد باید در جایی قرار بگیرد که بتواند بهترین خدمت را به خود، خانواده و جامعه داشته باشد و جامعه باید به بالا رفتن افرادی که پتانسیل و توانایی این را دارند که مصدر کارهای اساسی و مهم شوند کمک کند.
وی ادامه داد: در کشور ما پیشرفت برای زن و مرد کار مشکلی است چرا که گاهی رقابت‌ها تبدیل به حسادت می‌شود و به جای تشویق افرادی که می‌توانند پیشرفت کنند موانعی بر سر آنها قرار می‌گیرند.
کسائیان تاکید کرد: این مسئله از کودکی باید در تربیت کودکان مدنظر قرار بگیرد که هر فرد می‌تواند در کار و حرفه‌ای برتر از دیگری باشد اما هم‌زمان باید هر فردی بکوشد که به جای تقویت منیَت و خودخواهی در وجودش به فکر پیشرفت جامعه و کشور خود باشد.
وی افزود: اگر ابرهای تیره منیَت در جامعه را کنار بزنیم دیگر زن و مردی مطرح نیست که بخواهیم بگوئیم هر کدام در کدام عرصه مفیدتر هستند بلکه توانایی‌های هرکدام در فعالیت‌های مختلف برای ارتقای جامعه مدنظر قرار داده می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه زن یا مرد بودن مهم نیست بلکه پتانسیل و استعداد و یافتن جایگاه ارتقا مهم است، گفت: برای اینکه امیدوار باشیم که بانوان روزی استعدادهای خود را به خوبی دریابند و از آنها استفاده کنند لازم است فرزندان خود را از ابتدا به صورت اجتماعی پرورش دهیم.
وی اضافه کرد: این راه در مادرانی که نقش مهم‌تری در تربیت فرزندان دارند باید تلاش کنند که احساسات درخشان کودکان خود را به صورت بالفعل در درآورده تا در آینده بتوانند جایگاه خود را در اجتماع پیدا کنند.
کسائیان با اشاره به اینکه بانوان باید به عنوان یک انسان حقوق خود را شناخته و بتوانند از آن دفاع کنند، گفت: با خودشناسی، خداشناسی، جامعه‌شناسی می‌توانیم استعدادهای خود را شناسایی و در راه پرورش آن گام برداریم که نهایت آن رضایت از زندگی و بهره‌وری برای کشور است.
زنان ایرانی در بازار کسب و کار و سهم توسعه پایدار، رتبه پایینی دارند
در ادامه رئیس هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان ایران گفت: زنان ایران در مقایسه با زنان منطقه از نظر آموزشی و بهداشتی در جایگاه بالاتری قرار دارند، اما از نظر حضور در بازار کسب و کار و سهم توسعه پایدار، رتبه پایین‌تری دارند.
زهرا اخوان‌نسب اظهار داشت: کانون زنان بازرگان ایران که نخستین تشکل فعال خصوصی بانوان است، خردادماه سال جاری به همت جمعی از بانوان کارآفرین کشور در اتاق بازرگانی کشور شکل گرفت.
وی ادامه داد: اعضای هیئت‌مدیره این کانون که از بانوانی از استان‌های خراسان رضوی، البرز، قزوین، تهران، گلستان، فارس، تشکیل شده‌ است، تمام تلاش خود را برای خدمت به جامعه بانوان متمرکز کرده‌‌اند.
رئیس هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان ایران خاطرنشان کرد: اکنون کمیته‌های آموزش و پژوهش، کارآفرینی و دیگر کمیته‌ها تشکیل شده‌اند و برنامه‌هایی مانند تشکیل شعب کانون در سراسر کشور را در برنامه کاری خود داریم.
وی تصریح کرد: اساتید و بانوان با تجربه مشاوران ما در این کانون هستند، امیدواریم به کمک تمام بانوان در این کمیته تخصصی که برای نخستین‌بار در کشور تولید شده است، زمینه توانمندسازی بانوان و ایجاد جایگاه مناسب بانوی شایسته و مسلمان ایرانی را فراهم کنیم.
اخوان‌نسب با اشاره به هدف برگزاری این همایش گفت: آموزش بانوان در حوزه‌های تخصصی، ایجاد ارتباط بیشتر میان بانوان کار، انتقال تجربه توسط اساتید با ارائه مقالات و بیان تجربه توسط افراد موفق این عرصه از اهداف این همایش است و قصد داریم چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی بانوان را به گوش مسئولان برگزاری رسانده و از آنها مدد بخواهیم.
وی اضافه کرد: رشد مشارکت بانوان در فعالیت‌های اقتصادی مشهود است و بانوان به دلیل افزایش سطح تحصیلات، مشارکت‌های خود را در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر کرده‌اند.
رئیس هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان ایران با اشاره به اینکه این مشارکت و حضور فعال باید روند مناسبی را طی کند، تأکید کرد: بانوان به عنوان یک نهاد مؤثر در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و بنیانی برای رسیدن به توسعه پایدار در جوامع مطرح هستند، اما در کشور ایران هنوز جایگاهی شایسته برای بانوان تعریف نشده است.
وی افزود: ادامه روند فعالیت بانوان، ساز و کار خود را می‌طلبد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بیشتر برای استفاده از توانایی‌های بانوان در جایگاه خودشان است.
اخوان‌نسب با بیان اینکه امروز زنان ایران در جایگاهی دوگانه قرار دارند، متذکر شد: زنان ایران در مقایسه با زنان منطقه از نظر آموزشی و بهداشتی در جایگاه بالاتری قرار دارند، اما از نظر حضور در بازار کسب و کار و سهم از توسعه پایدار در میان کشورهای در حال توسعه، رتبه پایین‌تری دارند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که ۶۶ درصد از نیروهای کار جهان را بانوان تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد درآمد و یک درصد مالکیت‌ها در کل جهان به بانوان اختصاص دارد.
رئیس هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان ایران اذعان داشت: بدیهی است حرکت و حضور زنان در جوامع کسب و کار نسبت به مردان با تأخیر همراه بوده و روند کندتری را دنبال می‌کند، اما برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار باید حرکت زنان در این راستا را نظام‌مند کنیم.
وی با بیان اینکه پتانسیل‌های اقتصادی زیادی در بانوان وجود دارد، ادامه داد: با برنامه‌ریزی مدون باید این استعدادها را که اکنون بخش عمده‌ای از آنها هرز می‌رود به راه صحیح هدایت کنیم، چراکه اکنون برخی بانوان با حضور در بازارهای کار به انحاء مختلف مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.
اخوان‌نسب تصریح کرد: گرچه قانون کار برای زن و مرد در کشور یکسان است، اما این قانون به خصوص درباره بانوان قانون تفسیر به رأی شده است و در برخی موارد حقوق زن و مرد با یک تخصص یکسان قابل مقایسه نیست.
وی اضافه کرد: از افراد مسئول تقاضا داریم که برنامه مدونی برای حضور خانم‌ها در بازار و فعالیت‌های اقتصادی تعریف کنند، چراکه اگر حضور بانوان در عرصه اقتصادی سازمان‌دهی نشود، مشکلاتی برای آنها در بازارهای کسب و کار ایجاد می‌شود.
رئیس هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان ایران اظهار داشت: در مسیر کار بانوان باید با برنامه‌ریزی جلو برویم که در غیر این صورت آینده خانواده که بخش کوچکی از اجتماع است، مورد تهدید قرار می‌گیرد و از این رهگذر، جامعه نیز دچار مشکل می‌شود./ا
برچسب ها: زنان ، اصفهان ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.