فعالان ضد جنگ در اعتراض به دخالت هاي دولت انگليس در کشورهاي مختلف در برابر دفتر نخست وزيري در لندن تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ، تظاهر کنندگان اعلام کردند دولت انگليس با اقدامات خود، موجي تازه از مداخلاتش را در کشورهاي خاورميانه، شمال آفريقا و آفريقا به راه انداخته است.
دخالت انگليس در سوريه و تعهد اين کشور براي استقرار نيروهاي بيشتر در مالي از جمله مسائلي است که نگراني تظاهر کنندگان مخالف جنگ را برانگيخته است. اين تظاهر کنندگان با محکوم کردن دخالت غرب در مالي، با هر گونه حمله نظامي به ايران نيز مخالفت کردند.
جان ريس از ائتلاف ضد جنگ گفت ما اکنون ده سال است که شاهد دخالت هاي نظامي غرب در دنياي عرب هستيم که اکنون به شمال آفريقا نيز کشيده شده است. اين کار يک اشتباه است زيرا همين دستگاه هاي غربي ده سال پيش اعلام کردند که حمله به افغانستان و عراق به جاي از بين بردن تروريسم، باعث گسترش آن مي شود و اکنون مي بينيم که اين حرف درست است. يک دهه پيش هيچ گروهي از القاعده در عراق وجود نداشت ولي اکنون وجود دارد. 
وي ادامه داد همچنين چيزي به نام القاعده شبه جزيره عربستان وجود نداشت ولي اکنون وجود دارد. همينطور در مالي نيز اين گروه فعاليت دارد. اکنون زمان آن رسيده است که ياد بگيريم دخالت نظامي غرب نمي تواند راه حلي براي مشکلات منطقه به شمار آيد.
چند هفته پيش، ديويد کامرون نخست وزير انگليس اعلام کرد که نيروها و تجهيزات بيشتري را به مالي ارسال مي کند. فعالان باور دارند که نخست وزير انگليس، اين کشور را به جنگي ديگر وارد مي کند در حالي که جنگ در افغانستان همچنان ادامه دارد. آنان باور دارند که يکي از هدف هاي دولت انگليس، دست درازي به منابع نفتي و ديگر ثروت هاي اين کشور است.
کريس ناينهام ديگر فعال عضو ائتلاف ضد جنگ گفت يک منازعه بين المللي براي نفوذ در بخش هاي فقير دنيا در ميان آمريکا و قدرت هاي غربي از يک سو و چين و ديگر قدرت هاي در حال ظهور در جريان است و آنچه که ما در آفريقا مي بينيم بازتابي از تحولات تلخ در قرن نوزدهم است که قدرت هاي استعماري آن دوران، تلاش مي کنند بار ديگر بر اين کشور ها مسلط شوند و اين مايه شرمساري است.
به باور اين فعالان، حضور نيروهاي غربي در مرزهاي سوريه با ترکيه نشان از اين دارد که اين قدرت ها خود را براي مداخله اي طولاني مدت در منطقه آماده مي کنند.
به گفته ريس، آنان خود را آماده مداخله عمده و طولاني مدت نظامي در سوريه مي کنند زيرا در ميان قدرت هاي بزرگ در اين خصوص اختلاف وجود دارد. چين و روسيه با قدرت وتوي خود در شوراي امنيت، با اين کار مخالفت مي کنند. همچنين اوضاع در اين کشور نيز پيچيده است ولي بدان معنا نيست که نمي توان اوضاع را تغيير داد. 
ريس افزود آنان بسيار علاقمند هستند که رژيمي که بعد از اسد روي کار مي آيد، طرفدار غرب باشد.
ده سال پيش بود که انگليس شاهد تظاهرات بيش از يک ميليون نفر در مخالفت با جنگ در عراق بود و تظاهرات امروز همان پيام را براي دولتمردان اين کشور دارد که برنامه اي مشابه با ده سال پيش را دارند. مداخلات خزنده کشورهاي غربي در شمال آفريقا و خاورميانه پيامي نگران کننده براي فعالان صلح دارد و تظاهرات امروز نيز بازتابي روشن از مخالفت مردم کشورهاي غربي با مداخلات خارجي است.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار