مدیران ارشد پروژه بین‌المللی منارید از جمله نماینده مقیم سازمان ملل، از فعالیت‌های اجرایی در استان یزد بازید کردند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری کشور در حاشیه این بازدید در جمع مردم روستای آسفیج اظهار داشت: خدمت به مردم و ایجاد رضایتمندی در مردم مهم‌ترین اهداف انقلاب جمهوری اسلامی ایران است.

علیرضا اورنگی، ولایت فقیه، وحدت و یکپارچگی مردم را دو عامل موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف این سفر یک‌روزه و بازدید از پروژه بین‌المللی منارید عنوان کرد: این پروژه با مشارکت و انسجام بین مردم و مسئولان به وجود آمده است.

اورنگی با اشاره به اینکه توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و مواهب الهی بسیاری در طبیعت سرزمین ایران وجود دارد که ناشناخته مانده است، تصریح کرد: در صورتی که این توانمندی‌ها با برنامه‌ریزی در کنار یکدیگر قرار گیرد، موجبات پیشرفت و رفاه و افزایش درآمد را فراهم می‌آ‌ورد.

اورنگی اظهار امیدواری کرد: با پشتیبانی و حمایت این گونه پروژه‌ها شاهد تحولات خوبی در بخش عمرانی و پیشرفت روستاها همچنین افزایش اقتصادی مردم این منطقه باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری کشور با اعلام آمادگی و حمایت و پشتیبانی به منظور اجرای چنین طرح‌هایی با مشارکت و حضور فعال ساکنان منطقه اظهار امیدواری کرد: با انرژی مضاعف ساکنان منطقه شاهد موفقیت و پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز اجرای طرح منارید در استان یزد را به عنوان الگویی برای جلب و جذب مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی برشمرد.

سید ابوالفضل وکیلی افزود: در این طرح علاوه بر دستگاه‌های مرتبط با منابع طبیعی استان از مشارکت مردم محلی و نیز دستگاه‌های مرتبط نظیر سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری، آب منطقه‌ای و سایر نهادهای ذیربط استفاده می‌شود.

وی وسعت عرصه‌های منابع طبیعی را از دلایل مهم بودن مشارکت مردم دانست و خاطرنشان کرد: تجربه نشان می‌دهد نیاز سنجی و جلب مشارکت خود مردم و تدوین راهبردها بر اساس خواست بهره‌برداران بهترین روش برای حفظ  احیای منابع طبیعی است.

* مورالی: پروژه منارید در بهاباد از بهترین نمونه‌های مشارکت مردمی است

نماینده مقیم سازمان ملل در جمع مسئولان و مردم روستای آسفیج اظهار داشت: پروژه منارید در شهرستان بهاباد از بهترین نمونه‌های مشارکت مردمی است که در این سازمان انجام شده است.

مورالی، مشارکت و انسجام مردمی در اجرای این پروژه را مثال زدنی عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالم که مردم اهمیت زیادی برای اجرای پروژه قائل هستند.

وی معتقد است: توسعه پایدار به غیر از برگشت به ریشه‌ها و سنت در جوامع امکانپذیر نیست زیرا سنت‌ها اعتقادات مردمی است که توسعه را به وجود می‌آورد.

مورالی با اشاره به برپایی نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی در این منطقه گفت: این پروژه برای خود مردم است بنابراین از مردم تقاضا داریم از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند.

نماینده مقیم سازمان ملل در جمع مسئولان و مردم روستای کمکوئیه بر مشارکت فعالانه مردم در چنین پروژه‌هایی تاکید کرد و گفت: پروژه منارید ازمهم‌ترین همکاری‌های ما با سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

وی عامل موفقیت این‌گونه طرح‌ها را مشارکت مردمی عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها مال خود مردم است و سازمان ملل و UNDP به خودی خود موثر نیستند مگر با تلاش مردم.

مورالی در ادامه سخنان خود بیان کرد: به منظور توسعه این گونه پروژه‌ها هرگونه حمایتی برای توسعه از سوی سازمان متبوع صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، بازدید از برپایی نمایشگاه گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی و توانمندی‌های آسفیج از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

پروژه منارید پروژه تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی که با مشارکت GEF و UNDP در ایران همزمان در سه استان یزد، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

این طرح در استان یزد در روستاهای آسفیج، کمکوئیه، بنستان و کریم آباد به صورت پایلوت انتخاب شده‌اند.

هدف پروژه شناسایی و رفع خلأ و موانع موجود در مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و نیز ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر بین دست اندرکاران ذیربط  و ارائه الگوهای موفق در زمینه مدیریت اراضی و منابع آب است./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.