مخترع رنگ طبیعی ضدريزگردها از موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع با اجرای طرح پایلوت مقابله با ريزگردها از طريق رنگ طبیعی مهارکننده شن‌ها در 10 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مهندس وفا نیکفر که مدیر یک واحد تحقیقاتی تولیدی فعال در زمینه رنگ‌های طبیعی در استرالیاست از موفقیت خود و همکارانش در تولید رنگی سازگار با محیط زيست خبر داده که از قابلیت تثبیت شن‌های عامل ایجاد ریزگردها برخوردار بوده و می‌تواند شن‌ها را در برابر توفان‌هایی تا سرعت 180 کیلومتر در ساعت مقاوم کند.

 

وی که معتقد است رنگ ابداعی می‌تواند جایگزين بسیار خوبی برای مالچ‌های نفتی پرهزینه و آلاینده محیط زیست باشد می‌گويد: براساس آزمایش‌های انجام شده در صورت استفاده از این ماده که سندشیلد (محافظ شن) نامگذاری شده، امکان رویش گیاهان نیز در شنزارها فراهم می‌شود که به مهار هر چه بیشتر پدیده ریزگردها کمک می‌کند.

 

نیکفر که چندی پیش از کم‌توجهی برخی مسوولان سازمان‌های متولی به طرح ابداعی خود گلایه کرده بود در جريان پیگیری‌های انجام داده و سفر اخیر خود به ایران موفق شده با نشان دادن اثربخشی عملی محصول و ارائه استانداردها و تاییدیه های آن موافقت سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست را برای اجرای فاز پایلوت طرح دريافت کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که اکثر کشورهای منطقه مشکل ريزگردها را دارند و بالغ بر ١٢٠ میلیون هکتار در خاورمیانه را می توان پوشش دهیم در آینده نزدیک پس از اجرای اولین کار پایلوت، مذاکره جهت انتقال تکنولوژی به ایران و احداث بزرگترین کارخانه با ظرفیت تولید ١٠ میلیون لیتر در روز انجام خواهد شد.

 

نیکفر خاطرنشان کرد: انتقال این فناوری به ایران با توجه به اهمیت موضوع رفع ریزگردها هر سه سال بالغ بر ٥٠٠ میلیارد دلار فقط در منطقه خاورمیانه برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

 

وی گفت: مرحله پایلوت طرح طی حدود چهار ماه آینده با سفر تیمی 15 نفره از متخصصان شرکت از استرالیا در خوزستان آغاز خواهد شد.

 

نیکفر در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط به این طرح به عنوان راهکاری موثر در زمینه مقابله با پدیده ريزگردها، از زيان‌ها و خسارات جبران ناپذیر این پدیده جلوگیری و امکان ایجاد فرصت‌های شغلی و بهره‌مندی مردم از مزایای این محصول فراهم شود. /س
برچسب ها: طرح ، پایلوت ، شن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.