عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اینکه انتخابات پیش رو بسیار حائز اهمیت است، به گونه‌ای که این انتخابات باید نقص‌های انتخابات گذشته را بپوشاند، گفت: انتخابات ریاست جمهوری 92 باید عظمت و یکپارچگی ملت ایران را به رخ جهانیان بکشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی"، شب گذشته در مصاحبه تلویزیونی که از شبکه سوم سیما پخش شد به بیان مسائل مختلفي از جمله تشريح وضعيت پرونده هسته‌اي ايران پرداخت.
 
روحانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی پرسید از کدام نقطه به انقلاب اسلامی پیوستید، گفت: در سال 40 وارد حوزه علمیه قم شدم، این درحالی بود که یک سال بعد از آن یعنی در سال 41 نهضت انقلاب اسلامی شروع شد.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 41 به عنوان سرباز کوچکی در کنار انقلاب اسلامی و امام(ره) بودم، افزود: در سال 41 برای اولین‌بار به دلیل پخش اعلامیه در سمنان تحت تعقیب قرار گرفتم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نقطه آشنایی شما با امام(ره) از کجا شروع شد، اظهار داشت: بسیاری از اساتید ما از شاگردان امام(ره) بودند، به طوری‌که بعد از سال 40، عظمت، شجاعت و شهامت امام را از زبان شاگردان ایشان شنیدم.
 
روحانی با بيان اینکه در سال 39 با نام امام خميني(ره) آشنا شدم، گفت: برای اولین‌بار با امام در منزل شخصی‌شان دیدار کردم، به‌طوری‌که هر روز صبح در سال 42 در محرم آن سال به منزل امام می‌رفتم.
 
وی اظهار کرد: در تظاهرات قیام 15 خرداد در قم و در اعتراض به دستگیری امام(ره) شرکت کردم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در بهمن ماه سال 57 کجا بودید، گفت: قبل از پیروزی انقلاب در خارج از کشور و در محضر حضرت امام بودم تا اینکه امام(ره) به ایران آمد و من هم چند روز بعد همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، وارد کشور شدم.  
 
روحانی با اشاره به اینکه در آن ایام برای تکمیل درس خود در رشته حقوق به پاریس رفته بودم، افزود: با آمدن امام(ره) به پاریس، درس را کنار گذاشتم و زمانی که امام(ره) به نوفل لوشاتو رفت، بنده در کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های مختلف، بیشتر وقت خود را به سخنرانی اختصاص می‌دادم.
 
* مسئولان منتخبان ملت هستند

وی با بیان اینکه مسئولان از جنس مردم و برخواسته از آنها هستند، عنوان کرد: مسئولان منتخبان مردم هستند، به‌طوری که در دوران دفاع مقدس، همواره مردم پیشتاز بودند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بسیج و نیروی مردمی، همیشه در همه عرصه‌ها بویژه در دوران دفاع مقدس از دیگران و حتی مسئولان جلوتر بودند، گفت: مردم جلوتر از مسئولان، فداکاری و ایثار می‌کنند.
 
روحانی با اشاره به اینکه پیشتازی مردم چیزی نیست که نادیده گرفته شود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب در سِمت‌های ساماندهی ارتش نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و در 3 دوره بعد نماینده مردم تهران در مجلس، عضو شورای سرپرستی صدا و سیما، معاون فرماندهی جنگ، رئیس ستاد جنگ و فرمانده پدافند هوایی تا سال 70 بودم.
 
* شورای عالی امنیت ملی از بازنگری قانون اساسی به‌وجود آمد
 
عضو مجلس خبرگان رهبری درباره چگونگي تصدي سِمت دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: شورای عالی امنیت ملی از بازنگری قانون اساسی به‌وجود آمده است، به‌طوری‌که این شورا کار خود را از سال 68 آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی فعال شد، افزود: در آن دوران برای فعال شدن این شورا نیاز به دبیرخانه بود که تأسیس شد و بنده به عنوان اولین دبیر شورای عالی امنیت ملی در تاریخ ایران منصوب شدم.
 
روحانی با اشاره به اینکه 16 سال به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری در این شورا در حال انجام وظیفه بودم، اظهار داشت: حمله آمریکا به عراق و افغانستان به شورای عالی امنیت ملی مرتبط می‌شود، به طوری‌که به صورت مستمر جلساتی در این رابطه تشکیل می‌شد. بنابراین در دبیرخانه شورا تصمیماتی اتخاذ می‌شد که در نهایت به تأیید نهایی مقام معظم رهبری می‌رسید.

روحانی با بيان اینکه در سال 81 در خصوص موضوع هسته‌ای ایران، سرو صداها شروع شده بود، گفت: "البرادعی" در اسفند ماه 81 در راستای مباحث هسته‌ای وارد تهران شد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در 29 اسفند 81 آمریکا به عراق حمله کرد و توانست ظرف مدت 3 هفته "صدام حسین" را سرنگون کند، خاطرنشان ساخت: آمریکا با این پیروزی دچار غرور و نخوت بزرگی شد و تصور کرد پیروزی بزرگی به دست آورده است، به طوری‌که از همان دوران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص مسئله هسته‌ای ایران فشار آورد.
 
**در سال 82 اولین پرونده هسته‌ای ایران تشکیل شد
 
وی با بیان اینکه در خرداد ماه 82 اولین پرونده هسته‌ای ایران تشکیل شد، ادامه داد: قطعنامه شدیدالحنی در شهریور سال 82 علیه ایران صادر شد که این قطعنامه برای مسئولان، بسیار نگران‌کننده بود.

روحانی با اشاره به اینکه پرونده هسته‌ای ایران به دبیرخانه شورای امنيت سازمان ملل منتقل شد، اظهار کرد: در این پرونده تعلیق تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران(از سوي غربي‌ها) مورد تأکید قرار گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در پرونده هسته‌ای، ایران را متهم به نقض NPT کرده بودند، عنوان کرد: ایران 3 هدف آشکار را شامل دور کردن پرونده از شورای امنيت، نشاندن ایران در صندلی (مذاکره) و اثبات رعایت مقررات NPT در رابطه با پرونده هسته‌ای دنبال می‌کرد.
 
روحانی با اشاره به اینکه ما خودمان به صورت داوطلبانه، بخشي از فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را برای اعتمادسازی تعلیق کردیم، گفت: در سال 83 آب سنگین اراک، اصفهان و کیک زرد را توانستیم تولید کنیم.
 
* در سال 83 شورای عالی حکام آژانس بین‌المللی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز اعلام کرد

وی با بیان اینکه در آذرماه سال 83 شورای عالی حکام آژانس بین المللی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز اعلام کرد، افزود: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما نیز صلح‌آمیز است، به‌طوری‌که برخلاف ادعاهای آمریکا و غرب به طور مستمر دوربین‌های آژانس برسر فعالیت‌های هسته‌ای همواره مستقر است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فعالیت‌های هسته‌ای نظامی از لحاظ شرعی مجاز نیست و حرام است، خاطرنشان کرد: دستیابی به فعالیت‌های صلح‌‌آمیز، حق مسلم، طبیعی و قانونی ملت ایران است؛ بنابراین ما از حقوق خود همواره دفاع خواهیم کرد.
 
* نقشه‌های آمریکا را باید نقش بر‌آب کرد
 
روحانی با بیان اینکه باید نقشه‌های آمریکا را به تدریج نقش برآب کرد، گفت: ما باید قدم به قدم تلاش کنیم و حقوق ملت ایران را در موضوع هسته‌ای همواره حفظ و پاسداری کنیم.
 
* تحریم‌ها در مقام عمل باید شکسته شود
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این تحریم‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، افزود: تحریم‌ها در مقام عمل باید شکسته شود، این در حالی است که ملت ایران در کنار تحریم‌ها فعالیت‌های اقتصادی خود را همچنان ادامه می‌دهد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: عکس‌العمل ایران در برابر فشارها مشکلاتی را برای منافع غرب در جهان و منطقه بوجود خواهد آورد.
 
 * تحریم به نفع غرب و منطقه نخواهد بود
 
روحانی با تأکید براینکه غرب به‌جای فشار و تحریم باید به مذاکره واقعی و جدی با ایران بپردازد، افزود: ما باید به نقطه‌ای برسیم که غرب احساس کند ادامه تحریم به نفع آنها و منطقه نخواهد بود و راه حل بهتری بعد از تحریم برای حل و فصل مسائل وجود دارد.
 
وی در خصوص مذاکرات ایران و 5+1 اظهار داشت: مذاکرات 1+5 و ایران تاکنون دستاوردي برای 2 طرف نداشته و فقط فضای سیاسی تلطیف کرده است.
 
* مذاکرات ایران و 1+5 تاکنون به ثمره عملی نرسیده است
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ادامه مذاکره می‌تواند مفید باشد، اما تاکنون مذاکرات به یک ثمره عملی نرسیده است، بیان کرد: ایران مواضع خود را در برابر 1+5 مشخص کرده، بنابراین مذاکره برای رسیدن به توافق است نه برای بیان نظرات.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم غرب در ادامه مذاکرات خود با ایران دست از لجبازی بردارد، گفت: ما همواره برای اعتمادسازی آماده هستیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه جنگ ایران و آمریکا به نفع هیچ یک از طرفین نیست، افزود: آمریکا می‌داند که آثار جنگ برای خودش و منطقه خوشایند نیست.
 
* انتخابات آینده باید نقص‌های انتخابات گذشته را بپوشاند
 
روحانی در ادامه در پاسخ به این سوال که خواص در فتنه 88 چه درسی باید گرفته باشند و یا اینکه چگونه در انتخابات 92 عمل کنند، گفت: انتخابات پیش رو بسیار حائز اهمیت است، به گونه‌ای که این انتخابات باید نقص‌های انتخابات گذشته را بپوشاند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکيد بر پرهیز از هرگونه رفتار شائبه‌برانگیز اظهار داشت: انتخابات اساس ساخت دولت آینده است و مردم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در انتخابات به صورت با شکوه شرکت کردند.
 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از طریق اعتماد، امید و وحدت در سراسر کشور به پیروزی رسیده است، ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری نباید با مسائلی آلوده شود که از عظمت و شکوه آن بکاهد.
 
روحانی در پايان تأکيد کرد: انتخابات ریاست جمهوری 92 عظمت و یکپارچگی ایران را به رخ جهانیان بکشاند.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: روحانی ، انتخابات ، مجلس ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار