"ري مك گاورن" تحليلگر پيشين سازمان سيا در نامه اي به "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا به وي توصيه نموده كه همان راهي را كه نيكسون در قبال چين در پي گرفت وي نيز در مورد برنامه هسته اي ايران در پيش گيرد و پيشنهاد مذاكره مستقيم را به ايران ارائه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ميدل ايست آنلاين، نويسنده در اين نامه "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا را دعوت به نزديكي به ايران مي كند و مي نويسد "امروز باراك اوباما فرصت بسيار خوبي را بدست آورده تا به ايران نزديك شود و به مذاكره با آن كشور بپردازد در اين مسير آمريكا بايستي به ايران امتيازاتي را بدهد و در مورد تحريم ها اقدامي مناسب انجام دهد اما ترديد دارم كه همان كاري كه "ريچارد نيكسون" رئيس جمهور پيشين آمريكا در قبال چين انجام داد و به عادي سازي روابط آمريكا و چين دست زد را اوباما در قبال ايران تكرار كند." 

"مك گاورن" در ابتداي نامه خود مي نويسد: "آقاي رئيس جمهور، از شما مصرانه مي خواهم كه تهديد عليه ايران را كنار بگذاريد و تحريم ها عليه ايران را لغو نماييد زيرا اين آخرين گام براي رسيدن به هدف و عادي سازي روابط با ايران است، كشوري كه جايگاه مهمي در جهان دارد. آمريكا بهتر است تا بجاي ادامه توهين به ايرانيان و اعمال تحريم عليه آنان به مذاكره با آن ملت دست بزند. مردم ايران نيز خواهان رفع تحريم هاي اقتصادي آمريكا هستند." 

نويسنده از تركيب جديد كابينه اوباما استقبال مي كند و مي نويسد "شما در كابينه جديد خود افراد مناسبي را قرار داده ايد و تيم جديدي را براي امنيت ملي آمريكا برگزيده ايد. نامزدي "چاك هيگل" بعنوان وزير دفاع جديد آمريكا نشان داد كه خواهان رسيدن به راه حلي مسالمت آميز با ايران هستيد. اما در سوي ديگر سناتورهايي چون "ليندسي گراهام" و "جان مك كين" از اين تصميم شما خشمگين شده اند و پرونده بنغازي و احتمال دست داشتن "جان برنان" نامزد رياست سازمان سيا و هيگل را در آن عنوان نموده اند كه اقدامي كارشكنانه محسوب مي شود. شما براي اين مسئله چه راهكاري داريد؟" 

نويسنده در نامه خود به اوباما توصيه مي كند كه از مقامات ايراني درخواست كند كه مذاكره مستقيمي را با يكديگر داشته باشند و در اين باره مي افزايد "شما چرا كاري كه ريچارد نيكسون رئيس جمهور پيشين آمريكا در مورد چين انجام داد را در قبال ايران انجام نمي دهيد. چين كمونيست و آمريكا در آن زمان عليرغم اختلافات ايدئولوژيكي كه با يكيدگر داشتند به عادي سازي روابط و مبادلات تجاري مبادرت ورزيدند. آقاي اوباما، شما مي توانيد همين كار را در قبال برنامه هسته اي ايران انجام دهيد و به همكاري و توافق با ايران دست يابيد. شما با تاخير در اين كار فرصت ها را مي سوزانيد و باعث مي شود كه وضعيت بغرنج تر شود." 

نويسنده در ادامه خاطر نشان مي سازد كه ايران خواهان دستيابي به سلاح هسته اي نيست و اوباما بايستي اين واقعيت را بپذيرد وي در ادامه مي نويسد "آقاي اوباما، لازم است كه با ارائه چارچوب جديدي براي صلح از خشونت در خاورميانه بكاهيد. من پيش از اين نيز همين توصيه را به دولت جورج دبليو بوش كرده بودم. بسيار مهم است كه از اين فرصت استفاده كنيد و به نظر كارشناسات اطلاعاتي توجه كنيد كه اظهار داشته اند كه ايران در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست." 

نويسنده از نامزدي "جان برنان" توسط اوباما براي كسب مقام رياست سازمان سيا انتقاد مي كند و مي گويد "اين مسئله بايستي براي شما دلهره آور باشد. شما سياست دوگانه اي را در قبال ايران در پيش گرفته ايد. جان برنان شخصي كه شما براي نامزدي كسب مقام رياست سازمان سيا آن را نامزد كرده ايد در روز 7 فوريه مدعي شد كه ايران خواهان دستيابي به سلاح هسته اي است. اين مسئله نشان مي دهد كه برنان خود را در جبهه نئومحافظه كاران آمريكايي قرار داده است. چنين اظهارنظرهايي در ده سال پيش نيز باعث شدند تا آمريكا با تقلب و دروغ؛ تجاوز نظامي عليه عراق را توجيه كند. بايستي گفت كه حتي فردي چون ژنرال مارتين دمپسي نيز اذعان نموده بود كه من نمي توانم بگويم كه ايران در پي دستيابي به سلاح هسته اي است زيرا شواهدي از سوي دستگاههاي اطلاعاتي وجود ندارند كه بتوانند اين ادعا را اثبات كنند." 

برچسب ها: سیا ، اوباما ، نامه ، ایران ، مک گاورن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار