جمهوریخواهان مجلس سنا با به تاخیر انداختن رای اعتماد به چاک هیگل برای تصدی مسئولیت وزارت دفاع آمریکا، لئون پانتا وزیر دفاع کنونی را مجبور کرده اند در مسئولیتی بماند که دوست دارد آن را واگذار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم رابرت برنز نوشت ، جمهوریخواهان سنا در عین حال این فرصت را به کاخ سفید داده اند تا این حزب را مانع شکل گیری تیم امنیت ملی دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما معرفی کند.

جمهوریخواهان سنا روز پنجشنبه موقتا رای گیری درباره هیگل را به تاخیر انداختند. آنها اصرار داشتند که دولت ابتدا به پرسش های بیشتری درباره عملکرد خود در خصوص حمله تروریستی سپتامبر گذشته به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی که به مرگ چهار آمریکایی ، از جمله کریس استیونس ، سفیر آمریکا در لیبی انجامید پاسخ بدهد.

جی کارنی ، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید این اقدام را یک «ژست سیاسی» توصیف کرد.

هری رید رئیس اکثریت دموکرات مجلس سنا از ایالت نوادا پس از به تاخیر افتادن رای گیری که جمهوریخواهان آن را بر مجلس سنا تحمیل کردند، گفت :«درست زمانی که می پنداشتید اوضاع از این بدتر نمی شود ، همه چیز خراب شد».

این اقدام مجلس سنا نوعی مانور پارلمانی بود چرا که دموکرات ها برای تائید صلاحیت هیگل به 60 رای موافق نیاز داشتند. اما آنها دو رای کم آوردند.

با این حال ، پس از پایان تعطیلات هفته آینده مجلس سنا، هیگل احتمالا در یک رای گیری عمدتا حزبی رای لازم را برای تصدی مسئولیت پنتاگون کسب خواهد کرد. لامار الکساندر ، سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی گفت پیش بینی وی این است که در آن جلسه بسیاری از همکاران جمهوریخواه وی برای پایان دادن به این بحث به وی ملحق خواهند شد.

الکساندر از پیش بینی تائید صلاحیت هیگل خودداری کرد اما گفت اگر هیگل فقط به یک اکثریت ساده نیاز داشته باشد به احتمال قریب به یقین آن را کسب خواهد کرد زیرا دموکرات ها به نسبت 55 در برابر 45 کنترل مجلس سنا را در دست دارند. الکساندر رای گیری روز پنجشنبه را «تاسف بار» و «غیرضروری» خواند زیرا نامزدی هیگل خیلی سریع در صحن علنی مجلس سنا مطرح شد -- یعنی فقط دو روز پس از تائید آن در کمیته چند تکه خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا.

تاکتیک تاخیری بی سابقه ای که علیه یک نامزد تصدی مسئولیت پنتاگون به کار گرفته شد کینه و خصومت دموکرات های ناکام را برانگیخت و آنها بلافاصله جمهوریخواهان را متهم کردند که امنیت کشور را به خطر انداخته اند و بدون هیچ ضرورتی اعتبار آمریکا را در خارج تضعیف کرده اند.

کارل لوین سناتور دموکرات از ایالت میشیگان و رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا گفت :«اوضاع جهان خطرناکتر از آن است که بخواهیم این دوره بلاتکلیفی را تحمل کنیم.»

تائید نامزدی جان برنن به عنوان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ، سیا ، نیز با تاخیر مواجه شد. کمیته اطلاعاتی مجلس سنا با درخواست از کاخ سفید برای ارائه جزئیات بیشتر درباره حملات پهپادها به مظنونان فعالیت های تروریستی و نیز حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی ، رای گیری را به تاخیر انداخت.

سنا ، برعکس ، صلاحیت جان کری را برای جانشینی هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه به سرعت تائید کرد.

پنتاگون و سیا با روسای کنونی خود به کار ادامه می دهند و پانتا تا زمان تائید صلاحیت جانشین وی، همچنان وزیر دفاع آمریکا خواهد بود.
برچسب ها: جمهوری ، آمریکا ، پانتا ، هیگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار