کانادا اعلام کرده است که از طریق ارسال کمک‌های هوایی به حمایت نیروهای فرانسوی در جنگ مالی، این کشور جنگ زده غرب آفریقا ادامه خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تی وی ، "پیتر مک کی"، وزیر دفاع کانادا روز پنج‌شنبه اظهار داشت: من می‌توانم تایید کنم که حمایت ما از ماموریت نیروهای فرانسوی در مالی به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید شده است.
 فرانسه در یازدهم ژانویه، به بهانه متوقف کردن پیشرفت ستیزه جویان در مالی، به این کشور حمله کرد.
 در ۱۴ ژانویه، "استفن هارپر"، نخست وزیر کانادا، طرح ارسال هواپیماهای باربری برای کمک به جنگ فرانسه در مالی را اعلام کرد.
 هارپر در آن زمان اظهار داشت: تازمانی که دولت کانادا، حضور ندارد، یعنی تا زمانی که نیروهای نظامی کانادا به صورت مستقیم در این ماموریت شرکت نمی‌کنند، کانادا آماده است که به صورت محدود به ارائه کمک‌های پشتیباتی و تامین تدارکات به نیروهای فرانسوی که در مالی مداخله می‌کنند، بپردازد و به آن‌ها کمک کند.
 نخست وزیر کانادا همچنین گفته است که اوتاوا یک درخواست از پاریس دریافت کرده است که در آن خواستار هواپیماهای باربری سنگین برای حمل تجهیزات نظامی به باماکو پایتخت مالی شده بود.
 در ادامه این اظهار نظر، اوتاوا یک هواپیمای نظامی تنومند به نامC۱۷ را به عنوان بخشی از تلاش امریکای شمالی برای حمایت از نیروهای ائتلاف به رهبری فرانسه در مالی، به باماکو فرستاد.
 این هواپیما که ماموریتش تا ۱۵ فوریه تصویب شده بود، حدود ۴۵۴ تن، تجهیزات نظامی فرانسه را به باماکو منتقل کرد.
 در اول فوریه، دادگاه عفو بین‌الملل نقض جدی حقوق بشر بویژه کشته شدن کودکان در جنگ فرانسه به مالی را به شدت محکوم کرد.
 سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دست‌کم، پنج غیرنظامی از جمله سه کودک در حمله نیروهای فرانسوی، علیه ستیزه‌جویان محلی کشته شده‌اند.
 برخی ناظران سیاسی بر این باورند که منابع طبیعی فراوان مالی، از جمله طلا و معادن اورانیوم، یکی از دلایل اصلی پشت پرده در جنگ فرانسه بوده است.
برچسب ها: بین الملل ، مالی ، کانادا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار