برخی فعالان اجتماعی می گویند مسلمانان حق ندارند ساختمان های خود را بیش از یک طبقه بسازند، حق ساخت مسجد ندارند , نمی توانند از وسایل و تکنولوژی های پیشرفته برای افزایش محصولات خود استفاده کنند تا در عقب ماندگی کامل باقی بمانند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اسلام از سال 210 هجری وارد یونان شد و مسلمانان در برهه ای از زمان  و تا قبل از جنگ جهانی اول، بیش از 68 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دادند، اما در اثر فعالیت ها و محدویت های دولت یونانی تعداد آنان در حال حاضر به 1.3 درصد رسیده است.

به گفته تاریخ نویسان، دوره حکومت عثمانی ها بر یونان پرشکوه ترین دوره های اسلام در این کشور است که مساجد در گوشه و کنار آن پراکنده شدند، که تا قرن سیزدهم هجری که کشورهای اروپایی با یونان علیه ترکان متفق شدند و باعث استقلال یونان از ترکیه شدند، ادامه داشت و بعد از استقلال بسیاری از مسلمانان مهاجرت و بسیاری دیگر از کشور رانده شدند.

از آن زمان تاکنون تعداد مسلمانان در یونان کاهش یافته و طبق آمارهای غیررسمی به 500 هزار نفر رسیده است و با این که در زمان حکومت ترک ها، مساجد زیادی در کشور وجود داشت اما امروز تعداد آن ها به 300 باب کاهش یافته و روز به روز کم تر می شوند.

بنا بر بررسی های صورت گرفته، فقر مهم ترین مشکلی است که مسلمانان یونان با آن رو به رو هستند، شغل اغلب ان ها کشاورزی است و در حوزه های تجارت و صنعت عملا حق فعالیت ندارند. برخی فعالان اجتماعی می گویند مسلمانان حق ندارند ساختمان های خود را بیش از یک طبقه بسازند، حق ساخت مسجد ندارند، نمی توانند از وسایل و تکنولوژی های پیشرفته برای افزایش محصولات خود استفاده کنند تا در عقب ماندگی کامل باقی بمانند.

علاوه بر آن قانون آموزشی یونان، به دانش آموزان مسلمانان حق داده است که در طول هفته تنها دو ساعت دروس دینی بگذارنند و مبلغان بسیاری به دلیل آموزش قران به کودکان مسلمان بازداشت و محکوم شده اند. از سوی دیگر دولت یونان مفتی مد نظر خود را برای مسلمانان تعیین می کند تا فرد مذکور به درخواست های دولت جامه عمل بپوشاند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار