رئیس پلیس راهور گفت: در حال حاضر تمام جاده‌های کشور به واسطه سامانه هوشمند کنترل شده و نظارت کامل بر عملکرد آنان اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی رضوی ، اسکندر مومنی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در جهان به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: از آغاز دهه هشتاد به ‌دلیل افزایش تقاضای سفر و خودرو ایمنی جاده‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ در ابتدای دهه هشتاد حدود 4 میلیون خودرو در کشور وجود داشت و این رقم در پایان سال 90 به 16 میلیون خودرو رسید.

مومنی خاطرنشان کرد: تا سال 80حدود 13 میلیون گواهی‌نامه صادر شده بوده و این رقم تا پایان سال 90 به 30 میلیون رسید.

وی تصریح کرد: از آغاز دهه 80 با معضل تصادفات روبرو بوده‌ایم و همین مسئله سبب شد تا به دنبال راهکارهایی کارآمد با به حداقل رساندن سوانح و رسیدن به میانگین دنیا باشیم.

مومنی ادامه داد: افزایش ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای پدیده اجتماعی بوده که نیازمند همیاری جمعی و مشارکت مردمی است و تمام دستگاه‌ها و عموم مردم در افزایش انضباط و ایمنی جاده نقش خطیری را برعهده دارند.

وی با برشمردن مولفه‌های تاثیر گزار در تردد جاده‌ای اظهار کرد: اجرای قانون فراگیر، اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمنی وسایل حمل و نقل و توسعه ایمنی شبکه معابر از مهمترین و موثرترین مولفه‌ها در کاهش سوانح جاده‌ای تلقی می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور تأکید کرد: نخستین گام در ایمن‌سازی و کاهش تصادفات جاده‌ای به روز رسانی و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی کشور است.

مومنی افزود: قوانین راهنمایی و رانندگی در دو سال اخیر مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفته و در آن نگاه جدی به حقوق شهروندی شده است.

وی یادآور شد: قانون اصلاحی راهنمایی و رانندگی به طور مطلق جریمه محور نبوده بلکه به مسائل ارتقای سطح ایمنی خودرو، جاده و سرعت خدمت‌رسانی امداد و نجات در کنار عامل انسانی توجه ویژه دارد.

رئیس پلیس راهور کشور از مجازات دستگاه‌های مرتبط با امر ایمن سازی رانندگی در صورت بروز تخلف یاد کرد و افزود: طبق قانون اصلاحی راهنمایی و رانندگی در صورت بروز تخلف و کم کاری تکلیف ، دستگاه های متولی با مجازات مواجه می‌شوند.

مومنی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و سیستم‌های هوشمند در زمره موثرترین مولفه‌های تاثیرگزار در کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام جاده‌های کشور به واسطه سامانه هوشمند کنترل شده و نظارت کامل بر عملکرد آنان اعمال می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور از افزایش بازدارندگی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی یاد کرد و اذعان داشت: در این مورد علاوه بر جریمه و مجازات ریالی، محدودیت‌های اجتماعی نیز برای متخلفان نظیر ضبط و ابطال گواهینامه رانندگی در نظر گرفته شده است.

مومنی افزود: در این قانون برای هر راننده 30 امتیاز لحاظ شده که در صورت بروز تخلف در مرحله نخست چند امتیاز کسر و گواهینامه به مدت 3 ماه ضبط می شود که با طی کردن مراحل قانونی قابل دریافت است.

وی تأکید کرد: در مرحله دوم گواهینامه با 25 امتیاز نیز به راننده داده می‌شود که در صورت بروز تخلفات و رسیدن امتیاز به صفر گواهینامه به مدت 6 ماه ضبط می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: در مرحله سوم گواهینامه فقط 20 امتیاز داشته که با بروز تخلفات مجدد و رسیدن به صفر ابطال گواهینامه و توقیف خودرو صورت می‌گیرد.

مومنی اذعان کرد: تعداد تصادفات در ابتدای دهه هشتاد حدود 4 میلیون خودرو بوده که کشته شدن 17 هزار نفر را در پی داشته است؛ با افزایش 4 برابری خودرو تعداد این تصادقات در سال 90 به 16 میلیون رسیده، خوشبختانه میزان مرگ و میر جاده‌ای با توجه به افزایش بی رویه خودرو رشد ناچیزی داشته و این امر نشان دهنده تلاش‌های متولیان این حوزه است.

مومنی اذعان کرد: سال گذشته شاهد کاهش 14 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای بودیم که این رقم در امسال به 7 درصد رسیده است.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: تا سال 90 حدود 12 میلیارد دلار از کاهش خسارات انسانی در حوزه تصادفات پیش‌بینی شد و امیدواریم با کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای این رقم افزابش یابد.

گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها تاریخ 25 و 26 بهمن ماه سال جاری در محل بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد برگزار می شود./س


برچسب ها: رئیس ، پلیس ، راهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.